Permanent preservation areas and legal reserve: an experience in environmental education with farming families

Morgana Taís Streck, Liliana Essi

Abstract


http://dx.doi.org/10.5902/2236117010742

Permanent Preservation Areas (APPs) and Legal Reserve (RL) are areas protected by the Brazilian Forest Code that play an important role in environmental conservation. Environmental awareness activities were conducted in the Settlements Potreiro Bonito and Terra Nova, located in the City of Palmeira das Missões-RS, to promote and expand the exchange of knowledge about APP and RL, and to encourage the conservation and recovery of these areas. The mobilization of settlers for participation in activities was performed with the aid of EMATER - Palmeira das Missões and the activities consisted of lectures, questions, exchange of experiences and distribution of tree seedlings. It was observed that producers recognize the importance of preserving the APPs and RLs, however, do not feel motivated to conserve such areas, because they perceive protected areas as areas economically inactive. This dissonance between the recognition of the importance of preserving the APPs in theory, and the concern of the loss of agricultural area in practice, highlights the importance of continued investment in environmental education, primarily through projects and long-term programs, to arouse the interest of the settlers on participate directly in a production process in harmony with the environment.


Keywords


settlements, riparian forest, forest code, environmental legislation, sustainable development

References


BRASIL. Código Florestal Brasileiro. 1965. Lei Federal nº 4.771. Brasília.< http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L4771.htm>. 25/01/2013.

CAMPOS, J. B; COSTA, F. L.V.; NARDINE, M.M. Recuperação da reserva legal e conservação da

biodiversidade. Cadernos de Biodiversidade, v. 3, n.1, p. 1 - 3, 2002.

HOUGHTON, R. A. A extensão global de mudanças no uso da terra. Bioscience, v. 44, p. 305 - 315,

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Contagem da População 2010. Disponível em:

http://www.ibge.gov.br/cidadesat/painel/painel.php?codmun=431370. Acesso em 10/05/2013.

JACOBI, P. Educação Ambiental, Cidadania e Sustentabilidade. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.118, p. 8 - 17, 2003.

JACOVINE, L. A. G.; CORRÊA, J. B. L.; SILVA, M. L.; VALVERDE, S. R.; FILHO, E. I. F.; COELHO, F. M. G.; PAIVA, H. N. Quantificação das áreas de preservação permanente e de reserva legal em propriedade da bacia do Rio Pomba – MG. Revista Árvore, v. 32, n. 2, p. 269 – 278. 2008.

MARQUES, D. V. Uma proposta de educação ambiental para áreas verdes: o exemplo do bosque

John Kennedy, Araguari, MG. 2001. Monografia (Curso de Graduação em Geografia). Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia.

MARTINS, C. Reflexos do novo Código Florestal Brasileiro sobre a pequena propriedade: o caso do assentamento Rondinha no Município de Jóia – RS. 2012. p. 13-15. Monografia (Curso de graduação em Geografia). Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul – UNIJUÍ, Ijuí.

MARTINS, M. C.; FROTA, P. R. O. Novas Tendências em educação ambiental. In: MENDONÇA, A. W., SIQUEIRA, A. B.; MARCOMIN, F. E. (Orgs.). Educação, Sociedade e Meio Ambiente no Estado de Santa Catarina: múltiplas abordagens. São Leopoldo: Oikos, 2012. p. 39 – 50.

MEDEIROS, R.; IRVING, M.; GARAY, I. A proteção da natureza no Brasil: evolução e conflito de um modelo em construção. Revista de Desenvolvimento Econômico, v. 6, n. 9, p. 83 – 93, 2004.

METZGER, J. P. Bases Biológicas para a reserva legal. Ciência Hoje, v. 31, n. 183, p. 48 – 49. 2002.

OKUYAMA, K. K; ROCHA, H. C.; NETO, W. H. P; ALMEIRA, D.; RIBEIRO, D. R. S. Adequação de propriedades rurais ao Código Florestal Brasileiro: Estudo de caso no estado do Paraná. Revista Brasileira de Engenharia Agrícola e Ambiental, v.16, n.9, p.1015- 1021, 2012.

PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. 1998. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF.

RAMOS, F. L. O.; FRANSCICO, C. E. S. Legislação florestal, sistemas agroflorestais e assentamentos rurais em São Paulo: restrições ou oportunidades? In: CONGRESSO BRASILEIRO DE SISTEMAS AGROFLORESTAIS, 5., 2004, Curitiba, PR. SAFs: desenvolvimento com proteção ambiental: anais… Curitiba: Embrapa Florestas, 2004. p. 211-213.

RIBEIRO, S.R.D. 2012. Adequação de propriedades rurais ao Código Florestal Brasileiro: Estudo de caso no estado do Paraná. Revista Brasileira de Engenharia Agrícola e Ambiental, v.16, n.9. p. 1015-1021.

RIBEIRO, C. A. A. S.; SOARES, V. P.; OLIVEIRA, M. S.; GLERIANI, J. M. O desafio de delimitação de áreas de preservação permanente. Revista Árvore, v. 29, n. 2, p. 203 – 212, 2005.

ROOSEVELT, F. S. Uma experiência em Educação Ambiental: formação de valores socioambientais. 2003. 125 p. Dissertação de Mestrado (Departamento de Serviço Social). Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

SOUZA, J. C. M.; GONÇALVES, L.; SOARES, A. M. D. A Educação Ambiental na recuperação e conservação de recursos naturais: a percepção de assentados rurais no cerrado goiano. Revista de Geografia Agrária, v. 6, n. 11, p. 312 - 337, 2011.

SPAROVEK, G.; BARRETTO, A.; KLUG, I.; PAPP, L.; LINO, J. A revisão do Código Florestal. Novos estudos – CEBRAP, n. 89, p.111 - 135, 2011.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117010742



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: