The city space and the perception of environmental problems from the use of mental maps in an urban school in Rosário do Sul, RS

Melina Dornelles Severo, Mauro Kumpfer Werlang

Abstract


The environmental problems are stronger with the sedentarization of the man, promoting a changing in the natural landscape with the emergence of cities. Many brazilian cities have problems caused by lack of planning, pollution of air and water, water by sewage and solid waste, for irregular housing and risk areas, among many other problems that affect the life quality in cities. This study aims to evalueate, from the use of mental maps in the school, as young teenagenrs of the eigth year of the Escola Estadual de Ensino Médrio Padre Ângelo Bartelle, in the municipality of Rosário do sul, RS, perceive the urban environmental problems in the city space. To achieve this we used the concept of environmental perception from the use of mental maps. The mental maps were made by the students of the school, and in them is sought to represent some environmental problems perceived in the city space of this students. The environmental problems represented in the mental maps were those most commonly perceived in the city space. The mind maps were analysed from the phenomenological method and from the Kozel’s propose (2001). Many and various environmental problems were highlighted, however, the most frequent were related with the pollution from solid waste. It was concluded that the perception of environmental problems in the city space has a strong relation with the society’s behavior towards the consumption of products.

Keywords


Environmental problems; Perception; Mental maps; Environmental education

References


ANDRADE, M. C. de. Geografia Ciência da Sociedade. São Paulo: Atlas, 1987.

BRASIL-PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS – Ensino Fundamental– 3º Ciclo. Brasília:

Secretaria de Educação Fundamental, MBC/SEF, 1998.

BRASIL-PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS – Ensino Fundamental– 3º e 4º ciclo. Brasília:

Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, MBC/SEF, 1998.

KOZEL, S. As linguagens como representações do espaço: uma proposta metodológica possível. In: XII

ENCUENTRO DE GEOGRAFOS DE AMERICA LATINA, XII EGAL, 2009, Montevideo. Anais Eletrônicos. Montevideo: Universidad de La Republica, 2009. Disponível em:< http://egal2009.easyplanners.info/

area02/2088_KOZEL_Salete.pdf> Acesso em: 20 dez. 2011.

LOUREIRO, C. F. B. Premissas teóricas para uma educação ambiental transformadora. In: Revista eletrônica Ambiente e Educação, Rio Grande, v.8, 2003, p.37-54.

NIEMEYER, A. M. de. Desenhos mapas e orientação espacial: pesquisa e ensino de antropologia. Textos

Didáticos. Campinas, IFCH. Unicamp,1994.

OLIVEIRA, N. A. Percepção dos resíduos sólidos (lixo) de origem domiciliar, no bairro Cajuru: Curitiba-

-PR: um olhar reflexivo a partir da Educação ambiental. 2006. 173f. Dissertação (Programa Pós-Graduação

em Geografia); Universidade Federal do Paraná: Universidade Federal do Paraná, 2006.

PEREIRA, L. A. G, CORREIA, I.S. OLIVEIRA, A.P. Geografia fenomenológica: espaço e percepção. In:

Revista eletrônica Caminhos da Geografia. Uberlândia, v.11. n.35. set. 2010. p.173-178.

RAISZ, E. J. Cartografia geral. 2 ed. Rio de Janeiro: Científica, 1969.

SAMPAIO, M. N.; LEITE, L. S. Alfabetização tecnológica do professor. 2 ed. Petrópolis:

Vozes, 1999.




DOI: https://doi.org/10.5902/2236117010062



DEAR AUTHORS,

PLEASE, CHECK CAREFULLY BEFORE YOUR SUBMISSION:

- IF ALL AUTHORS "METADATA" (ORCID, LINK TO LATTES, SHORT BIOGRAPHY, AFFILIATION) WERE ADDED,

- THE CORRECT IDIOM YOUR SECTION,

- IF THE HIGHLIGHTS WERE ADDED,

- IF THE GRAPHIC ABSTRACTS WAS ADDED,

- IF THE REVIEWERS INDICATION WAS DONE,

- IF THE REFERENCES FORMAT ARE CORRECT(ABNT)

- IF THE RESOLUTION YOUR FIGURES (600 DPI) ARE SUITABLE

*******************************

PREZADOS AUTORES,

POR FAVOR, VERIFIQUE ATENTAMENTE ANTES DA SUBMISSÃO: 
- SE OS METADADOS (ORCID, LINK PRO LATTES, CURTA BIOGRAFIA E AFILIAÇÃO) DE "TODOS" OS AUTORES FORAM ADICIONADOS, 
- IDIOMA, 
- SE OS HIGHLIHTS FORAM ADICIONADOS, 
- SE O GRAPHICAL ABSTRACT FOI ADICIONADO, 
- SE A INDICAÇÃO DOS REVISORES FOI FEITA, 
- SE O FORMATO DAS REFERÊNCIAS ESTÁ ADEQUADO (ABNT) 
- SE A RESOLUÇÃO SUAS FIGURAS (600 DPI) ESTÁ ADEQUADA.

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

 

**************************************************

WE ARE ON FACEBOOK! (You are our guest!)

 

Digital Object Identifier (DOI): 10.5902/22361170

Contact: reget.ufsm@gmail.com

...................................................................................


Accesses since 19/06/2012

...................................................................................

Sponsors: