The effectiveness of training in management for public school principals

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133853334

Keywords:

formação em gestão, gestor de escola pública, avaliação de eficácia, avaliação do domínio

Abstract

This paper presents the results of the evaluation of a management training course for public school principals. The research analyzed to what extent the graduates developed the management skills necessary to make a good job like principals, perceived from their leadership/management practices at school. A survey was carried out and factor analysis was used on the 650 valid responses. The results confirm the literature on the benefits of management training for school principals. However, while, internationally, the use of evaluation data is perceived as part of the management of the teaching-learning process, in Brazil, the school principals of public schools perceive the practices related to the use of this evaluation data as a separate part of school management.

Key-words: management training; public school principal; effectiveness evaluation; domain evaluation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joysi Moraes, Universidade Federal Fluminense - UFF

Professora Associada da Universidade Federal Fluminense. Professora do Mestrado Profissional em Administração (PPGA / MPA / UFF). Professora Visitante da School of Education, University of Nottingham (UK). Doutora em Administração pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2008).

Rua Mário Santos Braga, S / N, Sala 702 - Prédio I da Faculdade de Administração

Campus do Valonguinho - Centro - Niterói - Rio de Janeiro - CEP: 24.020-140

Sandra Regina Holanda Mariano, Universidade Federal Fluminense - UFF

Professora Titular da Universidade Federal Fluminense (UFF). Professora do Mestrado Profissional em Administração (PPGA / MPA / UFF). Professora Visitante da Melbourne Graduate School of Education, University of Melbourne (2019). Doutora em Engenharia de Sistemas e Computação pela COPPE / UFRJ (1997).

Rua Mário Santos Braga, S / N, Sala 708 - Prédio I da Faculdade de Administração

Campus do Valonguinho - Centro - Niterói - Rio de Janeiro - CEP: 24.020-140

Bruno Francisco Batista Dias, Programa de Pós-Graduação em Administração (UNIGRANRIO)

Doutorando em Administração - Programa de Pós-Graduação em Administração (UNIGRANRIO). Mestre em Administração (Programa de Pós-Graduação em Administração (PPGA / UFF / Volta Redonda).

UNIGRANRIO - Campus I

Rua Professor José de Souza Herdy, 1160, bloco C, 2º andar / RJ Brasil CEP: 25071-202

 

 

References

ÄRLESTIG , Helene, DAY , Christopher, JOHANSSON , Olof . A decade of research on school principals: case studies from 24 countries. London: Springer, 2016.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean Claude. Os herdeiros: os estudantes e a cultura. Florianópolis: UFSC, 2015.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Vozes, 2012.

CAMPOS, Fabián Campos. Formación de directores de excelencia: un mismo objetivo, distintas demandas. Perspectiva Educacional, Santa Inés, Viña del Mar, v. 53, n. 2, 2014, p. 91-111.

CARNOY, Martin et al. Intranational comparative education: what state differences in student achievement can teach us about improving education - the case of Brazil. Comparative Education Review, Chicago, v. 61, n. 4, 2017, p. 726-759.

CLARKE, Simon; O'DONOGHUE, Tao. School leadership in diverse contexts. London: Routledge, 2016.

COLEMAN, J. S. et al. Equality of educational opportunity. Washington: Office of Education, U.S. Department of Health, Education and Welfare, 1966.

DAY, Christopher; GU, Quing.; SAMMONS, Pam. The impact of leadership on student outcomes. Educational Administration Quarterly, Thousand Oaks, California, v. 52, n. 2, 2016, p. 221-258.

DAY, Christopher et al Successful school leadership: linking with learning and achievement. London: Open University Press, 2011.

DAY, Christopher et al. The impact of school leadership on pupil outcomes. Nottingham: National College for School Leadership, 2009.

FLOYD, Frank; WIDAMAN, Keith F. Factor analysis in the development and refinement of clinical assessment instruments. Psychological assessment, Washington, v. 7, n. 3, 1995, p. 286-299.

GARCIA, Paulo Sérgio; MIRANDA, Nonato Assis de. A gestão escolar e a formação docente: um estudo em escolas de um município paulista. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 12, n. 4, 2017, p. 2210-2230.

GOBBI, Beatriz Christo et al. Uma boa gestão melhora o desempenho da escola, mas o que sabemos acerca do efeito da complexidade da gestão nessa relação? Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 106, 2020, p. 198-220.

GOMES, Alfredo Macedo; SANTOS, Ana Lúcia Félix; MELO, Darci Barbosa Lira de . Escola de gestores: política de formação em gestão escolar. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, Brasília, v. 25, n. 2, 2009, p. 263-281.

GONZÁLEZ-FALCÓN, Inmaculada et. al. The importance of principal leadership and context for school success: insights from ‘(in)visible school’. School Leadership & Management, London, v. 19, 2019, p. 1-18.

GRISSOM, Jason A; MITANI, Hajime; WOO, David S. Principal Preparation Programs and Principal Outcomes. Educational Administration Quarterly, Thousand Oaks, California, v. 55, n. 1, 2019, p. 73-115.

GURR, David; DRYSDALE, Laerie; GOODE, Helen. Global research on principal leadership. In: PAPA, Rosemary (ed.). Encyclopedia of Educational Administration. New York: Oxford University Press, (2020 - in press).

GURR, David et al. The leadership, culture, and context nexus: lessons from the leadership of improving schools. International Studies in Educational Administration, Waterloo, Ontario, v. 46, n. 1, 2018, p. 22-44.

HAIR, Joseph et al. Análise multivariada de dados. São Paulo: Bookman, 2005.

HANUSHEK, Eric A. Making schools work: improving performance and controlling costs. Washington: The Brookings Institution, 1994.

HANUSHEK, Eric A. The impact of differential expenditures on school performance. Educational Researcher, Thousand Oaks, California, v. 18, n. 4, 1989, p. 45-51.

HANUSHEK, Eric A. The economics of schooling: production and efficiency in public schools. Journal of Economic Literature, New York, v. 24, n. 3, 1986, p. 1141-1177.

HARRIS, Alma; JONES, Michelle. Why context matters: a comparative perspective on education reform and policy implementation. Educational Research for Policy and Practice, New York, v. 17, n. 3, 2018, p. 195-207.

HOLMLUND, Helena; BÖHLMARK, Anders. Does grade configuration matter? Effects of school reorganization on pupils’ educational experience. Journal of Urban Economics, Amsterdam, v. 109, 2019, p. 14-26.

KAHN, Jeffrey H. Factor analysis in counseling psychology research, training, and practice: Principles, advances, and applications. The counseling psychologist, Thousand Oaks, California, v. 34, n. 5, 2006, p. 684-718.

LEITHWOOD, K. et al. Successful School Leadership: what it is and how it influences pupil learning. London: DfES Research Report 800, 2006.

LEITHWOOD, Kennet; HARRIS, Anna; HOPKINS, David. Seven strong claims about successful school leadership revisited. School Leadership & Management, London, v. 40, n. 1, 2020, p. 5-22.

LEITHWOOD, Kennet; HARRIS, Anna; HOPKINS, David. Seven strong claims about successful school leadership. School Leadership & Management, London, v. 28, n. 1, 2008, p. 27-42.

LIKERT, Rensis. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, Washington, n. 140, 1932, p. 44-53.

LÜCK, Heloisa. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.

LÜCK, Heloisa. Perspectivas da gestão escolar e implicações quanto à formação de seus gestores. Em aberto, Brasília, v. 17, n. 72, 2000, p. 11-33.

MICHELON, Tatiane; LIRA, Luiz Alberto Rocha; RAZUCK, Fernando Barcellos. O sistema Universidade Aberta do Brasil: um estudo preliminar sobre a identificação dos fatores críticos da gestão integrada. EmRede, Porto Alegre, v. 3, n. 2, 2016, p. 213-226.

GAY, Lorraine R; MILLS Geoffrey E; AIRASIAN Peter W.. Educational research: competencies for analysis and applications. New Jersey: Pearson, 2019.

MEC. Lei de Diretrizes e Base da Educação Nacional. Brasília: MEC, 2005.

MORAL, Cristina et al. Successful secondary school principalship in disadvantaged contexts from a leadership for learning perspective. School Leadership & Management, London, v. 38, n. 1, 2018, p. 32-52.

NUNNALLY, Jum C. Psychometric theory. New York: McGraw-Hill, 1978.

OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari. As mudanças nas formas de gestão escolar no contexto da nova gestão pública no Brasil e em Portugal. Educar em Revista, Curitiba, v. 35, n. 74, 2019, p. 213-232.

OLIVEIRA, Ana Cristina Prado de; CARVALHO, Cynthia Paes de. Public school management, leadership, and educational results in Brazil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 23, 2018, p. 1-18.

OLIVEIRA, Ana Cristina Prado de; WALDHELM, Andrea Paula Souza. Liderança do diretor, clima escolar e desempenho dos alunos: qual a relação? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 24, n. 93, 2016, p. 824-844.

PASQUALI, Luiz; PRIMI, Ricardo. Fundamentos da teoria da resposta ao item: TRI. Avaliação Psicológica: Interamerican Journal of Psychological Assessment, Porto Alegre, v. 2, n. 2, 2003, p. 99-110.

PINTO, Vera Regina Ramos et al. Avaliação da Influência da liderança transformacional do diretor de escola sobre o desempenho dos alunos: análise a partir de microdados da Prova Brasil. Education Policy Analysis Archives, Arizona (EUA), v. 27, n. 102, 2019, p. 1-43.

ROBINSON, Vivian M. J; HOHEPA, Margie; LLOYD, Claire. School leadership and student outcomes: identifying what works and why. Best evidence synthesis iteration [BES]. New Zealand: Ministry of Education, 2009.

SARMENTO, Dirléia Fanfa; MENEGAT, Jaderlino; SENIW, Rafael Meira. Qualidade educacional e gestão. formação, investigação e práticas gestoras. Revista Ibero-Americana de Educación, Araraquara, v. 70, 2016, p. 55-76.

SOTTANI, Natália Bazoti Brito Sottani et al. Políticas públicas de formação de diretores de escolas públicas no Brasil: uma análise do Programa Nacional Escola de Gestores da Educação Básica (PNEGEB). Education Policy Analysis Archives, Arizona (EUA), v. 26, 2018, p. 1-31.

VIDAL, Eloisa Maia; VIEIRA, Sofia Lerche. Liderança e gestão democrática na educação pública brasileira. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 13, n. 1, 2019, p. 11-25.

VIDAL, Eloisa Maia; VIEIRA, Sofia Lerche. Professores da educação básica: perfil e percepções sobre sucesso dos alunos. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 28, n. 67, 2017, p. 64-101.

VIDAL, Eloisa Maia; VIEIRA, Sofia Lerche. Perfil e formação de gestores escolares no Brasil. Dialogia, São Paulo, n. 19, 2014, p. 47-66.

Published

2021-01-08

How to Cite

Moraes, J., Mariano, S. R. H., & Dias, B. F. B. (2021). The effectiveness of training in management for public school principals. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 10(19), e53334, p. 1–21. https://doi.org/10.5902/2318133853334