Challenges and success factors for the dissemination of academic-scientific production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133888923

Keywords:

higher education, scientific production, university administration, management system

Abstract

The objective of this article is to discuss the challenges faced by higher education teachers for the dissemination of scientific production. To encourage the interaction and collaboration of teachers on the subject, the design based research method was used in the modeling of a knowledge management system, based on cognitive design. The results validated Vygotsky's historical-cultural reading, the dialogism proposed by Bakhtin and the interactivity by Rod Sims as theoretical principles of the knowledge management system and revealed that teachers face structural challenges for scientific production, which impact the results presented to society. In short, the study revealed the importance of directing university administration to assist teaching practice, to increase the social impact of scientific production.

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Author Biographies

Cristiane Neves de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia

PhD in Dissemination of Knowledge from the Graduate Program in Dissemination of Knowledge constituted in an associative way between UFBA - IFBA - SENAI/CIMATEC - LNCC - UNEB and UEFS. She is an effective public servant at the State University of Bahia (UNEB), where she currently performs the role of University Analyst, working in the analysis of the physical and financial execution of academic projects and aimed at the development of the educational policy of expansion and improvement and/or expansion of the structure of Higher Education Institutions. She is a researcher at the Network Society, Cultural Plurality and Educational Digital Content Group (SRPCCDE) and the Education, Federalism and Social Control Group (GEFECS), and an internal instructor within the scope of the Public Administration of the Executive Branch of the State of Bahia.

Alfredo Eurico Rodrigues Matta, Bahia State University

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Bahia/Université Laval (Canadá). Realizou o Pós-Doutoramento em Educação a Distância e Comunidades de Aprendizagem Internacionais em Língua Portuguesa, na Universidade do Porto. É bolsista do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPQ), em produtividade, desenvolvimento, tecnologia e extensão inovadora. É Professor efetivo da Universidade do Estado da Bahia (UNEB), atualmente vinculado ao curso de graduação em História, ao Doutorado Multiinstitucional e Multidisciplinar em Difusão do Conhecimento, ao Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade, e ao Mestrado em Educação de Jovens e Adultos. Atua também como Coordenador do Curso de Licenciatura em História na modalidade Educação à Distância (EAD) na UNEB. Dedica-se a pesquisas em modelagem computacional aplicada a EAD e a Tecnologias Educacionais. É membro da Academia Baiana de Educação, do Instituto Geográfico Histórico da Bahia e da Academia Portuguesa da História.

Lídia Boaventura Pimenta, Bahia State University

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). É docente permanente do Mestrado em Gestão e Tecnologias Aplicadas à Educação (GESTEC) da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Pesquisa sobre gestão universitária, com ênfase na estrutura e funcionamento. Integra o Grupo de Pesquisa Educação, Universidade e Região (EDUReg) e o Grupo de Pesquisa Gestão Educacional e Formação de Gestores (NUGEF). Atualmente desempenha a função de Pró-Reitora de Planejamento da UNEB, e é membro do Instituto Geográfico e Histórico da Bahia e da Academia Baiana de Educação.

Francisca de Paula Santos da Silva, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Realizou Pós-Doutoramento em Educação pela Universidade de Coimbra, Portugal. É professora efetiva, extensionista e pesquisadora da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Atualmente está vinculada a graduação em Turismo e Hotelaria, ao programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEduC), ao Doutorado Multidisciplinar e Multiinstitucional em Difusão do Conhecimento (DMMDC) e ao Mestrado em Educação de Jovens e Adultos (MPEJA). É vice-líder do Grupo Multidisciplinar Sociedade Solidária, Educação, Espaço e Turismo (SSEETU).  Atua em projetos inovadores relacionados ao turismo de base comunitária; economia solidária; sustentabilidade; educação profissional; educação de jovens e adultos; meio ambiente; desenvolvimento local; autogestão; comunidades de povos indígenas, africanos e afrobrasileiros; educação para o turismo de base comunitária, educação à escala humana; dentre outros temas, articulando ensino-extensão-pesquisa. É colaboradora da Universidad à Escala Humana da Fundación Manfred Max-Neef, do Movimento de Comunidades Populares (MCP) e do Centro Suburbano de Educação Profissional (CESEP).

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Published

2024-11-09

How to Cite

Oliveira, C. N. de, Matta, A. E. R., Pimenta, L. B., & Silva, F. de P. S. da. (2024). Challenges and success factors for the dissemination of academic-scientific production. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e88923. https://doi.org/10.5902/2318133888923