Benchmarking in education: a literature review
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133888844Keywords:
Benchmarking, Análise Envoltória de Dados, Ensino SuperiorAbstract
This article aims to review productions related to the use of Benchmarking in Education, with a review of 40 productions, synthesizing quantitative elements and describing qualitative aspects, such as research objects and evaluation instruments or methods. Initially, the types of Benchmarking and the use of data envelopment analysis are presented. Next, a quantitative synthesis of the productions is presented, with distribution by year, language, types of production and level of education. The predominance of studies on higher education is noted. In the qualitative analysis, objectives are classified, with exemplification. In the conclusions, the importance of deepening studies on Benchmarking is discussed, in a search for improvements to education in Brazil.
Downloads
References
ALBERTIN, Marcos Ronaldo; KOHL, Holger; ELIAS, Sergio José Barbosa. Manual do benchmarking. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2015.
ALHAMMADI, Abdulaziz D; ALAYED, Sura I. The effect of benchmarking reasons on benchmarking success: An empirical study on public universities. Uncertain Supply Chain Management, v. 10, n. 2, 2022, p. 375-382.
ANGULO-MEZA, Lidia et al. SIAD - Sistema integrado de apoio à decisão: uma implementação computacional de modelos de análise de envoltória de dados. ENCONTRO REGIONAL DA SOCIEDADE BRASILEIRA DE PESQUISA OPERACIONAL, 1, 2003. Anais ... Rio de Janeiro: UFF, 2003.
BEGNINI, B; TOSTA, H. T. A eficiência dos gastos públicos com a educação fundamental no Brasil: uma aplicação da análise envoltória de dados (DEA). E&G Economia e Gestão, Belo Horizonte, v. 17, n. 46, 2017, p. 43-59.
BISPO, Marcelo de Souza. Um olhar crítico sobre a prática de revisão de literatura. Revista de Administração Contemporânea, Maringá, v. 27, n. 6, 2023, p. 1-8.
BREITENBACH, Méri; ALVES, Tiago W; DIEHL, Carlos Alberto. Indicadores financeiros aplicados à gestão de instituições de ensino de educação básica. Contabilidade Vista & Revista, Belo Horizonte, v. 21, n. 3, 2010, p. 167-203.
CASADO, Frank Leonardo. Análise envoltória de dados: conceitos, metodologia e estudo da arte na educação superior. Revista Sociais e Humanas, Santa Maria, v. 20, n. 1, 2007, p. 59-71.
COLLINS COBUILD Learner´s Dictionary. Glasgow: HarperCollins Publishers, 2006. p. 98.
COOPER, Willian W; SEIFORD, Lawrence M; TONE, Kaoru. Introduction to data envelopment analysis and its uses. New York: Springer, 2006.
CRESWELL, John W; CRESWELL, J. David. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. Porto Alegre: Penso, 2021.
DETROZ, Juliana Patrícia; HOUNSELL, Marcelo da Silva; HINZ, Mauro. Uso de pesquisa bibliográfica em informática na educação: um mapeamento sistemático. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 23, n. 1, 2015, p. 28-42.
ESPINOSA, Elia Marúm et al (coords.). El benchmarking como instrumento para la comparación y mejora de la calidad de programas educativos. Zapopan, Mexico: Universidad de Guadalajara, 2016.
ESPINOZA, Marcos Antonio; GALLEGOS, Doris del Pilar. Benchmarking, ¿cómo y de dónde?: una revisión sistemática de la literatura. Revista Espacios, Caracas, Venezuela, v. 40, 2019, n. 37, 2019.
FERREIRA, Norma Sandra de A. As pesquisas denominadas estado da arte. Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, 2002, p. 257-272.
MACHADO, Everton Zanini. Análise envoltória de dados sobre as universidades brasileiras: uma análise sobre eficiência. Porto Alegre: PUCRS, 2008. 117f. Dissertação (Mestrado em Economia) – Faculdade de Administração, Contabilidade e Economia, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.
MADEIRA, Paulo Jorge. Benchmarking: a arte de copiar. Jornal do Técnico de Compras e da Empresa, Castelo Branco, Portugal, n. 411, 1999, p. 364-367.
MELO, Alexandre Meneses de; CARPINETTI, Luiz Cesar Ribeiro; SILVA, Wendell Thales Silgueiro. Utilização do benchmarking por empresas brasileiras. ENCONTRO BRASILEIRO DE ENGENHARIA DA PRODUÇÃO, 20, 2000. Anais ... São Paulo: Enegep, 2000.
NIKOLIC, Sacha et al. ChatGPT versus engineering education assessment: a multidisciplinary and multi-institutional benchmarking and analysis of this generative artificial intelligence tool to investigate assessment integrity. European Journal of Engineering Education, London, England, v. 48, n. 4, 2023, p. 559-614.
PETERSEN, Kai; FELDT, Robert; MUJTABA, Shahid; MATTSSON, Michael. Systematic mapping studies in software engineering. INTERNATIONAL CONFERENCE ON EVALUATION AND ASSESSMENT IN SOFTWARE ENGINEERING, 12, 2008. Anais … Bari, Italy: BCS Learning & Development, 2008.
RAMANATHAN, Ramakrishnan. An introduction to data envelopment analysis. New Delhi: Sage, 2003.
ROSTAMZADEH, Reza; AKBARIAN, Omid; BANAITIS, Audrius; SOLTANI, Zeynab. Application of DEA in benchmarking: a systematic literature review from 2003–2020. Technological and Economic Development of Economy, Vilnius, Lietuva, v. 27, n. 1, 2021, p. 175-222.
SEIBEL, Silene. Um modelo de benchmarking baseado no sistema produtivo classe mundial para avaliação de práticas e performances da indústria exportadora brasileira. Florianópolis: UFSC, 2004. 218f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção) – Universidade Federal de Santa Catarina.
SEKHAR, Savanam C. Benchmarking. African Journal of Business Management, Kragujevac, Srbija, v. 4, n. 6, 2010, p. 882-885.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.