Traçando conexões: avaliação externa e a busca por uma educação especial na perspectiva inclusiva
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133888647Keywords:
external endorsement, special education, inclusive education, educational policiesAbstract
Even the school seeks to guarantee the full development of its students, ensuring equal opportunities within the classroom. On the other hand, large-scale external assessments provide indicators that reveal the conditions of the education provided. From a perspective, this study investigates how these two elements – including external validation – interact and impact the educational environment. Through a systematic review, several studies were selected from which three categories emerged. The results highlight the importance of rethinking policies aimed at promoting inclusive special education, as well as the need to consider practices of differentiation and support in the context of external validation. However, the incipience of literature on the subject, especially in the Brazilian context, indicates the need for more research to investigate the impact of external endorsement on the promotion of inclusive special education.
Downloads
References
AMARO, Ivan. Avaliação externa da escola: repercussões, tensões e possibilidades. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 24, n. 54, 2013, p. 32-55. DOI: https://doi.org/10.18222/eae245420131901
BAMPI, Luciana Neves; GUILHEM, Dirce; ALVES, Elioenai Dornelles. Modelo social: uma nova abordagem para o tema deficiência. Revista Latino-Americana de Enfermagem, São Paulo, v. 18, n. 4, p. 1-9, 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-11692010000400022
BARBOSA, Heloisa Fonseca; LOPES, Ingrid Facundo Rodrigues. O impacto das avaliações externas em larga escala no processo de inclusão escolar de crianças com autismo. CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 4, 2020. Anais ... Campina Grande: Realize, 2020.
ERCOLE, Flávia Falci; DE MELO, Laís Samara; ALCOFORADO, Carla Lúcia Goulart Constant. Revisão integrativa versus revisão sistemática. Revista Mineira de Enfermagem, Belo Horizonte, v. 18, n. 1, 2014, p. 9-11. DOI: https://doi.org/10.5935/1415-2762.20140001
KITCHENHAM, Barbara. Procedures for performing systematic reviews. Keele, UK, Keele University, Keele, v. 33, n. 2004, p. 1-26.
MACHADO, Cristiane. Avaliação externa e gestão escolar: reflexões sobre o uso dos resultados. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 5, n. 1, 2012, p. 70-82.
MACHADO, Cristiane; ALAVARSE, Ocimar Munhoz. Qualidade das escolas: tensões e potencialidades das avaliações externas. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, 2014, p. 413-436. DOI: https://doi.org/10.1590/S2175-62362014000200005
MANTOAN, Maria Teresa Eglér. Inclusão escolar: O que é? Por quê? Como fazer? São Paulo: Summus, 2015.
MENDES, Geovana Mendonça Lunardi; SEGABINAZZI, Marilia. Incluir, comparar e competir: serviços de avaliação externa em larga escala e inclusão escolar. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n. 63, 2018, p. 849-861. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X33104
OLIVEIRA, Raquel Batista; REBELO, Maria Piedade Vaz; BIDARRA, Maria da Graça Amaro. Alunos com necessidades educativas especiais: o olhar da avaliação externa de escolas. Educação em Foco, Juiz de Fora, 2019, p. 81-102. DOI: https://doi.org/10.34019/2447-5246.2019.v23.26030
ROCHA, Augusto Patrício Lima; SOUSA, Sófia Cláudia Oliveira. Respostas das escolas aos alunos sobredotados ou com capacidades excecionais, um breve olhar sobre os olhares dos avaliadores externos. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 9, n. 4, 2014, p. 739-759. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.v9i4.6946
SEABRA, Filipa et al. Equidade e inclusão nas políticas de educação: perspectivas a partir dos relatórios da avaliação externa de escolas. Indagatio Didactica, Portugal, n. 5, 2020, p. 99-117.
SJUNNESSON, Helena. Teachers’ alignment between a local initiated external assessment: The diagnostic literacy test—And teaching regarding special educational needs students’ needs. In: Frontiers in Education. Frontiers Media SA, 2022. p. 1075165. DOI: https://doi.org/10.3389/feduc.2022.1075165
SOUSA, Clarilza Prado de; FERREIRA, Sandra Lúcia. Avaliação de larga escala e da aprendizagem na escola: um diálogo necessário. Psicologia da educação, São Paulo, n. 48, 2019, p. 13-23.
SOUSA, Sandra Maria Zákia Lian. Avaliação em larga escala da educação básica e inclusão escolar: questões polarizadoras. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n. 63, 2018, p. 863-878. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X32781
UCHÔA, Márcia Maria Rodrigues; CHACON, Jerry Adriano Villanova. Educação Inclusiva e Educação Especial na perspectiva inclusiva: repensando uma Educação Outra. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 35, 2022, p. 1-18. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X69277
UNESCO. Declaração de Salamanca: princípios, política e prática em educação especial. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1994.
WITEZE, Erika Marinho; SILVA, Régis Henrique. Avaliação em larga escala e educação especial inclusiva: o embate entre duas lógicas. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 32, 2019, p. 1-22. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X39687
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.