The State Curricular for Early Childhood Education and Primary Education aligned with the BNCC: evaluation of the presence of the diversified part using topic modeling
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133887052Keywords:
BNCC, currículo, LDA, modelagem de tópicos, análise de conteúdoAbstract
Following the approval of the BNCC, States developed their curricular references for Early Childhood Education and Primary Education. These documents were supposed to include a diversified part that would contextualize the BNCC content and add important regional characteristics. This paper aimed to evaluate the presence of the diversified part in the state documents. For this purpose, content analysis of the 27 documents using topic modeling with the Latent Dirichlet Allocation – LDA – technique was used. The results show that the state curricula present important aspects of the BNCC, but the diversified part does not appear in any topic. We conclude that the diversified part is not significantly present in any State to the point that these characteristics are present in one of the topics.
Downloads
References
AGUIAR, Márcia Angela da S; TUTTMAN, Malvina T. Políticas educacionais no Brasil e a Base Nacional Comum Curricular: disputas de projetos. Em aberto, Brasília, v. 33, n. 107, 2020, p. 69-94.
ARAUJO, Daniele Freitas de; MIRANDA, Maria das Graças Titoneli de Miranda. BNCC e revisão dos currículos de escolas de educação infantil em município mineiro. CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, 7, 2020. Anais ... Campina Grande: Realize Editora, 2020. Disponível em: <https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA9_ID908_01092020195006.pdf>. Acesso em: 26 fev. 2024.
BERELSON, Bernard. Content analysis in communication research. Nova York: Free Press.1952.
BERRY, Michael W; KOGAN, Jacob. Text mining: application and theory. Tenessi: Wiley, 2010.
BLEI, David M.; NG, Andrew Y; JORDAN, Michael I. Latent dirichlet allocation. Journal of Machine Learning Research, Cambridge, MA (USA), v. 3, p. 993-1022, 2003.
BRASIL. Conae 2010: construindo o sistema nacional articulado de educação: o plano Nacional de Educação, diretrizes e estratégias de ação. Brasília: MEC, 2010. Disponível em: <https://pne.mec.gov.br/images/pdf/CONAE2010_doc_final.pdf>. Acesso em: 25 fev. 2024.
BRASIL. Resolução n. 2, de 22 de dezembro de 2017: institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília: MEC/CNE, 2017.
BRASIL. Resolução n. 2, de 30 de janeiro de 2012: define diretrizes curriculares nacionais para o ensino médio. Brasília: MEC/CNE, 2012.
BRASIL. Resolução n. 4, de 13 de julho de 2010: define as diretrizes curriculares nacionais gerais para a educação básica. Brasília: MEC/CNE, 2010.
BRASIL. Resolução n. 7, de 14 de dezembro de 2010: fixa diretrizes curriculares nacionais para o ensino fundamental de 9 (nove) anos. Brasília: MEC/CNE, 2010.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014: aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 2014.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996: estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 1996.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Brasília: MEC, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 26 fev. 2024.
BRASIL. Portaria n. 331, de 05 de abril de 2018: institui o Programa de Apoio à Implementação da Base Nacional Comum Curricular - ProBNCC e estabelece diretrizes, parâmetros e critérios para sua implementação. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2018.
BRASIL. Portaria n. 592, de 17 de junho de 2015: institui Comissão de Especialistas para a Elaboração de Propostas da Base Nacional Comum Curricular. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2015.
BRASIL. Portaria n. 1.570, de 20 de dezembro de 2017: homologa a BNCC para educação infantil e ensino fundamental. Diário Oficial da União, Brasília, 2017.
CAED/UFJF. Relatório da 2ª aplicação dos instrumentos de pesquisa. Juiz de Fora: Caed/UFJF, 2022. Disponível em: https://plataformabncc.caeddigital.net/resources/arquivos/BNCC_2022_Relatorio_2_Aplicacao_Instrumentos_Pesquisa.pdf. Acesso em: 25 de fev. 2024.
CAETANO, Maria Raquel. As disputas na construção da Base Nacional Comum Curricular: anotações em torno do conteúdo da política educacional. Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 26, 2023, p. 1-24, 2023.
CHAVES, Priscila Monteiro. Uma base para a semiformação socializada: a vulgarização da crítica como estratégia de produção do consenso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 37, 2021, p. 1-17.
CHURCHILL, Rob; SINGH, Lisa. The evolution of topic modeling. ACM Computing Surveys, New York, v. 54, n. 10, 2022, p. 1-35.
CRAVO, Gustavo. A Base Nacional Comum Curricular atropelada pela reforma do ensino médio: uma entrevista com Marcelo Burgos. Perspectiva Sociológica, Rio de Janeiro, n. 21, 2018, p. 5-20.
DIMAGGIO, Paul. Adapting computational text analysis to social science (and vice versa). Big Data & Society, Londres, v. 2, n. 2, 2015, p. 1-5.
EGGER, Roman; YU, Joanne. A topic modeling comparison between LDA, NMF, Top2Vec, and BERTopic to Desmystify Twitter Posts. Frontiers in Sociology, Uppsala, Suécia, v. 7, 2022, p. 1-16.
EGGER, Roman; YU, Joanne. Identifying hidden semantic structures in Instagram data: a topic modelling comparison. Tourism Review, Leeds, England, 2021, p. 1234-1246.
ELRAGAL, Ahmed; KLISCHEWSKI, Ralf. Theory-driven or process-driven prediction? Epistemological challenges of big data analytics. Journal of Big Data, Londres, v. 4, n. 2, 2017, p. 1-20.
FALCÃO, Júlia Figueiredo Simão. Yours Ever, Virginia Woolf: Processamento de linguagem natural para descoberta de tópicos em cartas. Niterói: UFF, 2019. 55f. Monografia (Ciência da Computação) - Universidade Federal Fluminense.
FILIPE, Fabiana Alvarenga; SILVA, Dayane dos Santos; COSTA; Áurea de Carvalho. Uma base comum na escola: análise do projeto educativo da Base Nacional Comum Curricular. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 29, n. 112, 2021, p. 783-803.
GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. Petrópolis: Vozes, 2011.
HANNIGAN, Timothy R et al. Topic modeling in management research: rendering new theory from textual data. Academy of Management Annals, Nova York, v. 13, n. 2, 2019, p. 586-632.
HONG, Liangjie; DAVISON, Brian D. Empirical study of topic modeling in Twitter. Proceedings of the First Workshop on Social Media Analytics, Washington, 2010, p. 80-88.
JELODAR, Hamed; WANG, Yongli; YUAN, Chi; FENG, Xia; JIANG, Xiahui; LI, Yanchao; ZHAO, Liang. Latent Dirichlet Allocation (LDA) and topic modeling: models, applications, a survey. ArXiv, Nova York, 78, 2018, p. 15169-15211.
KRIPPENDORFF, Klaus. Content analysis: an introduction to its methodology. Thousand Oaks: Sage, 2004.
LI, Qin; LI, Shaobo; ZHANG, Sen; HU, Jie; HU, Jianjun. A review of text corpus-based tourism big data mining. Applied Sciences, Basel, Switzerland, v. 9, n. 16, 2019, p. 3300.
MORGAN, Hani. Conducting a qualitative document analysis. The Qualitative Report, Fort Lauderdale, FL (USA), v. 27, n. 1, 2022, p. 64-77.
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SILVA, Tomás Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
STOROPOLI, José Eduardo. Topic Modeling: how and why to use in management research. Revista Ibero-Americana de Estratégia, São Paulo. v.18, n. 3, 2019, p. 316-338.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.