Understandings of social quality in the context of emergency remote teaching: teacher training in perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133886267

Keywords:

Teacher Training, Emergency remote teaching, Social Quality of Education

Abstract

Based on the tensions in Higher Education in the pandemic context, this study seeks to identify the challenges present in achieving emergency remote teaching with social quality from the perspective of students in undergraduate courses at the Federal University of Rio Grande do Sul. We used documentary and bibliographical aligned with interviews, the analysis process was carried out through discursive textual analysis. The data produced ends up highlighting the subjects' challenges and understandings about the dimensions of the social quality of education in the pandemic context, based on equity in access and permanence, socioeconomic inequalities and academic performance, participation and engagement, digital inclusion and access to resources technological, psychological well-being and educational environment, critical consciousness and integral development and community involvement and democratization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julian Silveira Diogo de Ávila Fontoura, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Professor do Departamento de Estudos Especializados da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (DEE/UFRGS); Licenciado em Ciências da Natureza: Biologia e Química pelo Instituto Federal, de Educação, Ciência e Tecnologia (IFRS); Licenciado em Pedagogia pela Faculdade Mantenense dos Vales Gerais (INTERVALE); Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS); Doutor em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Desenvolve pesquisas centradas majoritariamente nas temáticas Qualidade da Educação, Contextos Emergentes, Educação Superior, Políticas Públicas para Educação e Gestão Educacional.

João Pedro Klering, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licenciando em Física na Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Bolsista de Iniciação Científica PROBIC/CNPq e auxiliar de pesquisa desenvolvendo trabalhos junto ao Núcleo de Estudos de Política e Gestão da Educação da UFRGS frente as temáticas Qualidade Social da Educação, Políticas Públicas e Formação de Professores.

Julia Melo da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Licencianda em História na Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Bolsista de Iniciação Científica ICVol/UFRGS e auxiliar de pesquisa desenvolvendo trabalhos junto ao Núcleo de Estudos de Política e Gestão da Educação da UFRGS frente as temáticas Qualidade Social da Educação, Políticas Públicas e Formação de Professores.

References

ALVES, Lynn. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces Científicas, Aracaju, v. 8, n. 3, 2020, p. 348-365.

AZANHA, José Mario Pires. Democratização do ensino: vicissitudes da ideia no ensino paulista. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 2, 2004, p. 335-344.

BEISIEGEL, Celso de Rui. A qualidade do ensino na escola pública. Brasília: Líber Livro, 2006.

BELLONI, Isaura. Educação. In: BITTAR, Jorge (org.). Governos estaduais: desafios e avanços: reflexões e relatos de experiências petistas. São Paulo: Perseu Abramo, 2003.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp, 2007.

BRASIL. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução n. 25/2020, de 27 de julho de 2020: dispõe sobre a regulamentação de ensino remoto emergencial (ERE). Disponível em: https://www.ufrgs.br/pedagogia/wp-content/uploads/2020/08/Res-025-Ensino remoto-Emergencial-ERE-versao-pagina.pdf. Acesso em: 14 dez. 2022.

CAMINI, Lucia et al. Educação pública de qualidade social: conquistas e desafios. Petrópolis: Vozes, 2001.

CAMPOS, Maria Malta. A qualidade da educação em debate. Cadernos do observatório: a educação brasileira na década de 90. São Paulo: Campanha Nacional pelo Direito à Educação, 2000.

CELLARD, André. A análise documental. In: POUPART, Jean et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2008.

CHAVES, Orlando Pulido. La cuestión de la calidad de la educación. Boletín del Foro Latinoamericano de Políticas Educativas, Santiago, n. 26, 2009, p. 1-11.

DOZOL, Marlene de Souza. Concepção histórico-crítica da educação: duas leituras. Perspectiva, Florianópolis, n. 21, 1994, p. 105-118.

FLACH, Simone de Fátima. Contribuições Para o Debate Sobre a Qualidade Social da Educação na Realidade Brasileira. Contexto & Educação, ano 27, n. 87, 2012, p. 4-25.

FONSECA, João José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.

FONTOURA, Julian; CORSETTI, Berenice. A centralidade no debate sobre a qualidade social da educação: a produção do conhecimento (2009-2019). Revista Educere Et Educare, Cascavel, v. 16, n. 40,2021, p. 467-488.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

FRIGOTTO, Gaudêncio. O enfoque da dialética materialista histórica na pesquisa educacional. In: FAZENDA, Ivani (org.). Metodologia da pesquisa educacional. São Paulo: Cortez, 2001, p. 71-90.

GENTILI, Pablo Antonio Amadeo. O discurso da qualidade como nova retórica conservadora no campo educacional. In: GENTILI, Pablo Antonio Amadeo; SILVA, Tomaz Tadeu da (orgs.). Neoliberalismo: qualidade total e educação: visões críticas. Petrópolis: Vozes, 2001.

GUSMÃO, Joana Buarque de. A construção da noção de qualidade da educação. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 21, n. 79, 2013, p. 299-322.

HAGUETTE, Teresa Maria Frota. Metodologias qualitativas na sociologia. Petrópolis: Vozes, 2003.

JAKIMIUI, Vanessa Campos de Lara. O direito à educação no contexto da pandemia (covid-19) no Brasil: projetos de formação em disputa. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 6, 2020, p. 94-117.

LAVE, Jean; WENGER, Étienne. Situated learning: legitimate peripheral participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Conceito de Metodologia de Pesquisa. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2000.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, 2003, p. 191-211.

MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva. Ijuí: Unijuí, 2011.

OLIVEIRA, Ana Luíza Matos de. Educação superior no brasil e desigualdades (1964-2019): entre construções e reformas. Revista de Ciências do Estado, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, 2022, p. 1-25.

PASSONE, Eric Ferdinando Kanai. Contribuições atuais sobre o estudo de implementação de políticas educacionais. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 149, 2013, p. 596-613.

SANTOS FILHO, José Camilo dos. Pesquisa quantitativa versus pesquisa qualitativa: o desafio paradigmático. In: SANTOS FILHO, José Camilo dos; GAMBOA, Sílvio Sanchez. Pesquisa educacional: quantidade-qualidade. São Paulo: Cortez, 2013, p. 13-59.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas: Autores Associados, 2019.

SILVA, Maria Abádia da. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. Cadernos Cedes, São Paulo, v. 29, n. 78, 2009, p. 216-226.

Published

2024-02-16

How to Cite

Fontoura, J. S. D. de Ávila, Klering, J. P., & Silva, J. M. da. (2024). Understandings of social quality in the context of emergency remote teaching: teacher training in perspective. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, e86267. https://doi.org/10.5902/2318133886267