Multidisciplinary integration of students and teachers to the Research Ethics Committee of the University of Santa Cruz do Sul: experiences and contributions to continuing education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133872048

Keywords:

Comitês de ética em pesquisa, ensino, comunicação interdisciplinar, pesquisa

Abstract

From the joint action of human beings in favor of common goals, situations of potency to learning emerge and, in this bias, students and professors who work in the same collegiate together with a Research Ethics Committee - CEP - build bridges that stimulate the multidisciplinarity and horizons of ethics in research. As an objective: to enhance reflections from the multidisciplinary integration of students and teachers to a CEP, considering experiences and contributions to continuing education. From this context, two aspects could be noticed in the north of the study, which are evidenced by weaknesses due to the high turnover of members and low knowledge on the part of the scientific community about the real work of the CEP, namely: educational; advisory; and, deliberative. In turn, the potential points regarding participation are articulated about the relevance and critical formation under the research biases regarding ethics and singular and multidisciplinary understandings under a central focus. In this way, it is understood that from this joint action, expanded and formative models are based and allow them to communicate with the singular, multidisciplinary and plural needs of each research and human beings, sensitive to the eyes of faculty and students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Daniela Alves de; TEIXEIRA, Wanessa Milagres. Ethics in social sciences researches: regulation, scientific practices and controversies. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 5, 2020, p. 1-21.

BARATA, Ronisete Souza; ANJOS, Karla Ferraz dos; BARBOSA, Ana Angélica Leal; BARBOSA, Adriana Silva; SANTANA, Kleverton Bacelar; ROSA, Darci de Oliveira Santana. Moral and/or ethical issues in research ethics committees. Revista Bioética, Brasília, v. 30, n. 1, 2022, 139-148.

BRASIL. Lei n. 13.709, de 14 de agosto de 2018: dispõe sobre a Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais (LGPD). Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13709.htm. Acesso em: 2 out. 2022.

BRASIL. Resolução n. 510, de 07 de abril de 2016. Disponível em: http://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf. Acesso em: 1 out. 2022.

BRASIL. Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012: dispõe sobre pesquisas em seres humanos e atualiza a resolução 196. Conselho Nacional de Saúde. Brasília, jun. 2013. Disponível em: <https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2012/Reso466.pdf>. Acesso em: 28 jun. 2021.

CAVALCANTI, Felipe de Oliveira Lopes; GUIZARDI, Francini Lube. Educação continuada ou permanente em saúde? Análise da produção pan-americana da saúde. Revista Trabalho Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 16, n. 1, 2018, p. 99-122.

COLLARES, Cecília Azevedo Lima; MOYSÉS, Maria Aparecida Affonso; GERALDI, João Wanderley. Educação continuada: a política da descontinuidade. Revista Educação & Sociedade, [s.l.], v. 20, n. 68, 1988, p. 202-219.

FONSECA, Isabela; FERNANDES, Alba; RODRIGUES, Simone. O papel do comitê de ética em pesquisa em uma instituição de ensino superior. Revista da Faculdade de Medicina de Teresópolis, Teresópolis, v. 4, n. 1, 2020, p. 51-59.

LIMA, Dartel Ferrari; LIMA, Lohran Anguera. Perspectives of research ethics: the rethinking for the future of the brazilian standardizer system. Cadernos Unifoa, Volta Redonda, v. 45, n. 45, 2021, p. 89-95.

LIMA, Dartel Ferrari; LIMA, Lohran Anguera; MALACARNE, Vilmar; CHISTOFOLETTI, João Fernando. Ética em pesquisa e responsabilidades sociais dos pesquisadores: uma perspectiva do CEP Unioeste. Varia Scientia - Ciências da Saúde, [s.l.], v. 6, n. 1, 2020, p. 56-62.

UNISC. Comitê de ética em pesquisa da Universidade de Santa Cruz do Sul. Disponível em: https://www.unisc.br/pt/pesquisa/comite-de-etica/apresentacao. Acesso em: 1 out. 2022.

Published

2022-12-13

How to Cite

Mocelin, G., Morsch, L. M., Laufer, J., & Nunes, R. (2022). Multidisciplinary integration of students and teachers to the Research Ethics Committee of the University of Santa Cruz do Sul: experiences and contributions to continuing education. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 11(n. especial), e72048, p. 1–7. https://doi.org/10.5902/2318133872048