Context & Education - C&E: thirty-seven volumes of history in science education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133871529

Keywords:

Scientific Journal, Knowledge, Publishing, University

Abstract

Through this writing production, we aim at describing the theoretical and practical aspects of the scientific journal Revista Contexto & Educação - C&E -, and its commitment to the development of the field of ​​Education in the country. The journal has been regularly edited since 1986 and is currently linked to the Graduate Program in Science Education of the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul - Unijuí. This investigation focuses on the objective of briefly narrating the history of C&E by bringing, through a qualitative documentary analysis, the scientific potential of selected editions of the Journal from the years 1986, 1993, 1998, 2010 and 2021. The survey and the record of important aspects of C&E Journal’s trajectory over the years, reaffirm the social and political commitment of this scientific journal and Unijuí, coherent with its community origins and its social function.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jamile Tábata Balestrin Konageski, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Doutoranda em Educação nas Ciências na Universidade Regional do Estado do Rio Grande do Sul Unijuí. Mestre em Educação nas Ciências pelo PPGEC/Unijuí (2018). Graduada em Letras - Língua Inglesa e Respectivas Literaturas pela UNIJUÍ (2010). Professora de Língua Inglesa na Rede Estadual e Municipal de Ijuí/RS

Maria Cristina Pansera-de-Araújo, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul

Doutora em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1997); atualmente é professora do Programa de Pós-graduação em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - Unijuí.

References

ARELLANO, Miguel Angelo Márdero. Prefácio. In: SANTOS, Gildenir Carolino (org.). Periódicos científicos de acesso aberto de instituições públicas brasileiras: contextos e boas práticas. Campinas: BCCL/Unicamp, 2021. p. 15-18. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/omp/index.php/ebooks/catalog/book/134. Acesso em: 10 ago. 2022.

BELATO, Neyta. Educação na ótica de gênero. Revista Contexto & Educação, Ijuí, n. 30, v. 8, 1993, p. 6-7.

BLAY, Eva Alterman. Núcleos de estudos da mulher X academia. In: ENCONTRO NACIONAL DE NÚCLEOS E GRUPOS DE PESQUISAS, 1, 2006. Anais ... Brasília: Secretaria de Políticas para as Mulheres/SPM, 2006.

BOUFLEUER, João Pedro; REZER, Ricardo. Mario Osorio Marques: breve biografia de um pensador da educação. Revista Pedagógica, Chapecó, v. 18, n. 37, 2016, p. 15-27.

FALKEMBACH, Elza Maria Fonseca. Apresentação. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 25, n. 83, 2013, p. 7-12. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/994. Acesso em: 24 ago. 2022.

FARIAS, Maria Giovanna Guedes; LIMA, Juliana. Soares; SANTOS, Francisco Edvander Pires. Periódicos científicos de acesso aberto: a experiência da Informação em Pauta. In: SANTOS, Gildenir Carolino (org.). Periódicos científicos de acesso aberto de instituições públicas brasileiras: contextos e boas práticas. Campinas: BCCL/unicamp, 2021. p.25-46. Disponível em: https://econtents.bc.unicamp.br/omp/index.php/ebooks/catalog/book/134. Acesso em: 10 ago. 2022.

GEHLEN, Ivaldo. Proposta e compromisso. Revista Contexto e Educação. Ijuí, v. 1, n. 1, 1986, p. 7.

MARQUES, Mário Osório. Editorial: intercomplementaridade dos saberes, solidariedade das ações. Revista Contexto e Educação: Ijuí, v. 50, 1998, p. 6.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 2009.

NAKANO, Tatiana de Cássia. Pesquisa em criatividade: análise da produção científica do banco de teses da Capes (1996-2001). In: WITTER, Geraldina Porto (org.). Metaciência e psicologia. Campinas: Alínea, 2005.

PANSERA DE ARAÚJO, Maria Cristina. Formação docente e ensino nas diversas áreas do conhecimento. Revista Contexto & Educação, Ijuí, v. 36, n. 115, 2021, p. 5-9.

REVISTA CONTEXTO & EDUCAÇÃO. Edições anteriores. Ijuí: Unijuí, 2022. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/issue/archive. Acesso em: 10 ago. 2022.

SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História e Ciências Sociais, São Leopoldo, v. 1, n.1, 2009.

SCHIEBINGER, Londa. O feminismo mudou a ciência? Bauru: Edusc, 2001.

SILVA, Márcia Alves da. A incorporação da temática de gênero e diversidade na academia: por uma ecologia de saberes na universidade. Educar em Revista, n. 70, 2018, p. 293-307.

Published

2022-09-11

How to Cite

Konageski, J. T. B., & Pansera-de-Araújo, M. C. (2022). Context & Education - C&E: thirty-seven volumes of history in science education. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 11(20), e71529, p. 1–17. https://doi.org/10.5902/2318133871529