Resolution CNE n. 7/2018 and the bureaucratization of higher education: notes on the guidelines regarding just to community outreach programs
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133871374Keywords:
Extensão universitária, Curricularização da extensão, Políticas educacionais, Educação superior, BurocraciaAbstract
This article studies the bureaucratization of higher education through the analysis of resolution 7/2018 of the National Council of Education concerning the community outreach programs - and other materials related to it. Resolution CNE 7/2018 was elaborated, mainly, by professors linked to the community outreach programs cause, as well as without a noticeable participation of student representatives neither society in general. The content of the resolution is based on a critical conception of community outreach programs, however there is a limitation and a bureaucratic character inherent to it: the extension was regulated separately from other points of the National Education Plan from 2014 to 2024, such as the controlled expansion of access to higher education courses by goal 12.
Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo: Unesp, 2004.
BRASIL. Lei 10.172, de 9 de janeiro de 2001; aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm. Acesso em: 8 ago. 2018.
BRASIL. Lei 13.005, de 25 de junho de 2014: aprova o plano nacional de educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm. Acesso em: 8 ago. 2018.
BRASIL. Parecer n. 608, de 3 de outubro de 2018: diretrizes para as políticas de extensão da educação superior brasileira; 2018b. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/novembro-2018-pdf/102551-pces608-18/file. Acesso em: 5 jun. 2019.
BRASIL. Resolução n. 7, de 7 de dez. de 2018: estabelece as diretrizes para a extensão na educação superior brasileira e regimenta o disposto na meta 12.7 da lei n. 13.005/2014, que aprova o Plano Nacional de Educação - PNE 2014-2024 e dá outras providências; 2018a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 5 out. 2019.
BRASIL. Arquivos das diretrizes da política de extensão: convite da audiência pública do dia 17/9/2018, texto-referência com a minuta de projeto de resolução; áudio da audiência pública. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=15993:audiencias-e-consultas-publicas. Acesso em: 15 set. 2020.
BRASIL. Projeto de lei n. 8035/2010: aprova o Plano Nacional de Educação para o decênio 2011-2020 e dá outras providências. Brasília, 2010. Disponível em: https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/prop_mostrarintegra?codteor=831421. Acesso em: 5 out. 2019.
BURRELL, Gibson; MORGAN, Gareth. Part I: In search of a framework. In: BURRELL, Gibson; MORGAN, Gareth. Sociological paradigms and organizational analysis: elements of the sociology of corporate life. London: Heinemann Educational Books, 1979, p. 1-37.
CUNHA, Maria Isabel da. A indissociabilidade do ensino coma pesquisa e a extensão como referente da qualidade na universidade brasileira: um discurso em tensão. In: CUNHA, Maria Isabel da (org.). Qualidade da graduação: a relação entre ensino, pesquisa e extensão e o desenvolvimento profissional docente. Araraquara: Junqueira & Marins, 2012, p. 17-38.
LAHIRE, Bernard. Reprodução ou prolongamentos críticos? Educação & Sociedade, Campinas, v. 23, n. 78, 2002, p. 37-55.
PAES DE PAULA, Ana Paula. Para além dos paradigmas nos estudos organizacionais: o círculo das matrizes epistêmicas. Cadernos Ebape.br, v. 14, n. 1, 2016, p. 24-46.
PAES DE PAULA, Ana Paula. Tragtenberg revisitado: as inexoráveis harmonias administrativas e a burocracia flexível. RAP. Revista Brasileira de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 36, n.1, 2002, p. 127-144.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A universidade no século XXI: para uma reforma democrática e emancipatória da universidade. São Paulo: Cortez, 2011.
SERAFIM, Andrea Bier; MASCIA, Marcia Aparecida. Uma análise discursiva da avaliação da extensão na resolução CNE/CES n 7: o big brother. Linha Mestra, v. 16, n. 46, 2022, p. 619-631.
SILVA, Maria das Graças Martins da. Extensão Universitária no sentido do ensino e da pesquisa. In: FARIA, Dóris Santos de (org.). Construção conceitual da Extensão Universitária na América Latina. Brasília: Universidade de Brasília, 2001. p. 91-105.
SOUSA, Ana Luiza Lima. A história da extensão universitária. Campinas: Alínea, 2010.
SOUSA, Ana Luiza Lima. Concepção de extensão universitária: ainda precisamos falar sobre isso? In: FARIA, Dóris Santos de (org.). Construção conceitual da extensão universitária na América Latina. Brasília: Universidade de Brasília, 2001, p. 107-126.
TRAGTENBERG, Maurício. A delinquência acadêmica. Ponto-e-Vírgula. Revista de Ciências Sociais. n. 5, São Paulo, 2009 [1979].
TRAGTENBERG, Maurício. Burocracia e ideologia. São Paulo: Ática, 1977.
TRAGTENBERG, Maurício. Educação e burocracia. São Paulo: UnespP, 2012.
UFPEL. Resolução n. 10, de fevereiro de 2015: dispõe sobre o regulamento geral dos programas e projetos de ensino, pesquisa e extensão da Universidade Federal de Pelotas - UFPEL, e dá outras providências. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/scs/files/2015/03/Resolu%C3%A7%C3%A3o-10.2015.pdf. Acesso em: 1º ago. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.