Challenges for the public quality assurance in a brazilian public university: Unicamp experience
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133870275Keywords:
Brazilian public universities, institutional evaluation, university governance, strategic planningAbstract
This paper presents Unicamp's experience, with regard to its institutional evaluation and strategic planning processes since the 2000s, from two perspectives: the recommendations by the external committees and the analysis of the perception of the internal committees. A critical analysis of the Sinaes and State Council of Education of São Paulo model is presented. Public documents referring to five cycles show that the evaluation processes have become more comprehensive although operational limitations still restrict the evaluation amplitude. Through questions present in both AI/2009-20013 and AI/2014-2018 instruments, sensed the perception of the internal community regarding to the importance of the evaluation and the planning demonstrating a gradual integration between both processes.
Downloads
References
ALEU, Fernando Gonzalez; GUTIERREZ, Edgar Marco Aurélio Guttierrez; GARZA-REYES, Jose Arturo; VILLEGAS, Juan Baldemar Garza; HERMANDEZ, Jesus Vazquez. Increasing service quality at a university: a continuous improvement Project. Quality Assurance in Education, Cambridge, v. 29, n. 2/3, 2021, p. 2009-2024.
ALMEIDA Jr., Vicente de Paula; CATANI, Afrânio Mendes. Algumas características das políticas de acreditação e avaliação de educação superior da Colômbia: interfaces com o Brasil. Avaliação, Campinas, v. 14, n. 3, 2009, p. 561-582.
AMARAL, Alberto; MAGALHÃES, António. On markets, autonomy and regulation the Janus Head revisited. Higher Education Policy, New York, v. 14, n. 1, 2001, p. 7-20.
ATVARS, Teresa Dib Zambon; Cunha, Marcelo Pereira da; Laplane, Mariano Francisco; Melo, Alexandre Henrique de; Rodrigues, Silviane Duarte; Santos, Gian Formigone. Estudo do impacto socioeconômico de Unicamp. Disponível em: https://www.cgu.unicamp.br/assets/docs/cgu/estudo_impacto_socioeconomico/DOCUMENTO%201%20-%C2%A0IMPACTO%20SOCIOECON%C3%94MICO%20DA%20UNICAMP.pdf. Acesso em: 9 out. 2021.
ATVARS, Teresa Dib Zambon. Autonomia, Gestão Financeira e planejamento: uma relação necessária. Em: SERAFIM, Milena Pavan; ATVARS, Teresa Dib Zambon (org.). Planejamento e gestão estratégica no setor público: aplicações e reflexões a partir da Unicamp. Campinas: Unicamp, 2020, p. 137-153.
ATVARS, Teresa Dib Zambon; SERAFIM, Milena Pavan; RODRIGUES, Silviane Duarte. (a). Indicadores estratégicos: elementos essenciais para o desenvolvimento institucional. J. Unicamp, 26/03/2021.
ATVARS, Teresa Dib Zambon; CARNEIRO, Ana Maria. Avaliação institucional em tempos de pandemia. J. Unicamp, 12/08/2020.
ATVARS, Teresa Dib Zambon; CARNEIRO, Ana Maria. Relatório final de avaliação institucional da Unicamp 2014-2018. Campinas: BCCL/Unicamp, 2020
BALBACHEVSKY, Elizabeth; KERBAUY, Maria Teresa. A governança universitária em transformação: a experiência das universidades públicas brasileiras. In: KOGA-ITO, Cristiane Y; LUCA, Tania R. de. Escola UNESP de liderança e gestão: instrumento para excelência da gestão institucional. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016, p. 125-38.
BARBOZA, Marcelo Mendes (coord.). Instrumento de autoavaliação para gestão pública - 250 pontos. Gespública - Guia Prático de aplicação: Programa Nacional de Gestão Pública e Desburocratização, instituído pelo decreto 5.378 de 23/02/2015. Versão 1/2016.
BENNEWORTH, Paul; JONGBLOED, Ben. Who matters to universities? A stakeholder perspective on humanities, arts and social sciences valorisation. Higher Education, v. 59, n. 5, 2010, 567-588.
BEPPU, Marisa Masumi; ATVARS, Teresa Dib Zambon; SERAFIM, Milena Pavan. Indicadores de desempenho acadêmico: o olhar da Unicamp no horizonte 2020. In: MARCOVITCH, Jacques (ed.). Repensar a universidade II: impactos para a sociedade. São Paulo: Com Arte, 2019, p. 61-84.
BERNASCONI, Andrés; CELIS, Sergio. Higher Education Reforms: Latin America in Comparative Perspective. Education Policy Analysis Archives, Tempe, AZ, v. 25, n. 67, 2017, p. 1-11.
BOUCHAERT, Geert; HALLIGAN, John. Managing performance and international corporation. Routledge, 2008. In: BRASIL. Guia referencial para medição de desempenho e manual para construção de indicadores. Brasília: Ministério do Planejamento, 2009. https://bibliotecadigital.economia.gov.br/handle/777/613. Acesso em: 2 dez. 2020.
BRASIL. Lei n. 10.861, de 14 de abril de 2004: institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (Sinaes) e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção I, Brasília, 72, 15 abr. 2004, p. 3-4.
BRASIL. Ministério da Educação. Instruções para elaboração de Plano de Desenvolvimento Institucional. Brasília, 2007. Disponível em: <https://ape.unesp.br/pdi/pdf/PDI-DiretrizesMEC.pdf >. Acesso em: 9 maio 2021.
BRASIL. Tribunal de Contas da União. Relatório de auditoria objetivando o levantamento e a proposição de novo modelo de indicadores de gestão e desempenho das universidades federais. Acórdão 461/2022. Relator: Walton Alencar Rodrigues. Acórdão de 9 de março de 2022.
BRZEZINSKI, Iria. Avaliação institucional na universidade pública: mecanismo de mediação entre a gestão e o planejamento. Revista Educação e Política em Debate, Uberlândia, v. 2, n. 2, 2013, p. 391-404.
BRITO, Renato de Oliveira; GUILHERME, Alexandre Anselmo; CÓRDOBA, Luiz César; CAMPOS, Alexandra Freire Magalhães. Comissão Própria de Avaliação - CPA: sua atuação na construção do diálogo entre comunidade acadêmica e direção da IES. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 26, n. 1, 2021, p. 68-88.
BRUSCHI, Giovana Fernanda Justino; CASARTELLI, Alam de Oliveira. A articulação entre a autoavaliação e os processos de planejamento em instituições de educação superior no Estado do Rio Grande do Sul. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 8, n. 2, 2017, p. 171-188.
BUCCELLI, Rogerio Luiz; RUGGIERO, José Roberto; VALENTINI, Sandro Roberto; VERGANI, Carlos Eduardo; ROSA, André Henrique; FRAJACOMO, Renata. Desafios para a sustentabilidade financeira das universidades estaduais paulistas e superação da recente crise orçamentária e financeira da Unesp. In: VALENTINI, Sandro Roberto; NOBRE, Sergio Roberto (org). Universidade em transformação: lições das crises. São Paulo: Unesp, 2020, p. 51-81.
CAEP (2018). Council for Accreditation of Educator Program. CAEP Handbook: Initial level programs 2018. Disponível em: http://caep.net.org/accreditation/caep-accreditation /~/media/Fies/caep/accreditaion-resources/caep-handbook-2018.pdf?la=em. Acesso em: 3 fev. 2022.
CEE/SP. Deliberação CEE n. 160/2018: dispõe sobre o processo de autoavaliação de instituições de ensino superior vinculadas ao sistema estadual de ensino de São Paulo. São Paulo: DOE, 2018.
CHOUDHURY, Koushiki. Evaluating customer-perceived service quality in business management education in India: a study in topsis modeling. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, v. 27, n. 2, 2015, p. 208-225.
CIPRIANI, Marcia Daniele Scherer. Alinhamento estratégico do PDI e os projetos de ensino, pesquisa e extensão: estudo nos colégios da UFSM. Santa Maria: UFSM, 2014. 69f. Mestrado (em Administração) - Universidade Federal de Santa Maria. .
DELGADO-SELLEY, Orlando; GONZÁLES RAMIREZ, Rosa Elsa. Evaluación y acreditación desde la perspectiva de las universidades: el Consejo de Evaluación y Acreditación Internacional Universidades. Universidades, México, v. 78, 2018, p. 65-74.
DIAS-SOBRINHO, José (org.). Avaliação institucional da Unicamp: processo, discussão e resultados. Campinas: Unicamp. 1994.
DIAS SOBRINHO, José Educação superior, globalização e democratização: qual universidade? Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 28, 2005, p.164-173.
DOUGLASS, John Aubrey (ed.). The new flagship university: changing the paradigm from global ranking to national relevancy. Hampshire: Springer, 2016.
EIDT, Elise Cristina; CALGARO, Rosane. Responsabilidade social universitária - histórico e complexidade implícitos na constituição do conceito. Avaliação, Campinas; Sorocaba, v. 26, n. 1, 2021, p. 89-111.
FALLEIROS, Ana Elisa de Souza; PIMENTA, Márcio Lopes; VALADÃO Jr., Valdir Machado. O significado da autoavaliação institucional na perspectiva de técnicos-administrativos de uma universidade pública. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 21, n. 2, 2016, p. 593-618.
FALQUETO, Júnia Maria Zandonade. A implantação do planejamento estratégico em universidades: o caso da Universidade de Brasília. Brasília: UNB, 2012. 192f. Mestrado (Profissional em Administração Pública) - Universidade de Brasília. Brasília.
FERNANDES, William Leal Colaço; BRUN, Sergio Adelar. Autoavaliação como ferramenta de apoio à gestão universitária. Revista Práticas em Gestão Pública Universitária, Rio de Janeiro, V. 3, n. 1, 2019, p. 75-91.
GESSER, Graziele Alano; OLIVEIRA, Clésia Maria de; MACHADO, Marilia Ribas; MELO, Pedro Antônio de. Governança universitária: um panorama dos estudos científicos desenvolvidos sobre a governança em instituições de dedicação superior brasileiras. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 26, n. 1, 2021, p. 5-23.
GEUS, Paulo Lício; RODRIGUES, Silviane Duarte; ATVARS, Teresa Dib Zambon. Estrutura, governança e planejamento de TI em instituições em modelo federado; Unicamp. Em: Em: SERAFIM, M. P; ATVARS, Teresa Dib Zambon (org.). Planejamento e gestão estratégica no setor público: aplicações e reflexões a partir da Unicamp. Campinas: Unicamp, 2020, p. 195-211.
HAAR, Ewout ter. A correct method to calculate the IDD value-added indicator in the Brazilian higher education quality assurance framework. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 26, n. 2, 2021, p. 568-586.
HEIDERSCHEIDT, Francisca Goedert; FORCELLINI, Fernando Antônio. Histórico das avaliações institucionais e sua mudança na percepção de valor. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 26, n. 1, 2021, p. 177-196.
HERRERA, M. Alma; AGUILAR, Emilio. La evaluación de la calidad y la acreditación en la universidad pública de América Latina. Universidades, México, n. 40, 2009, p. 29-39.
INEP. Portaria n. 92, de 31 de janeiro de 2014: aprova, em extrato, os indicadores do Instrumento de Avaliação Institucional Externa para os atos de credenciamento, recredenciamento e transformação de organização acadêmica, modalidade presencial, do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - Sinaes. Diário Oficial da União n.º 24 - Seção 1 - p. 05, 2014.
LEMAITRE, Maria José; TEIXEIRA, Pedro; WEKO, Thomas; ROY, Simon. Rethinking Quality Assurance for Higher Education in Brazil. Reviews of National Policies for Education. OCDE: 2018. Disponível em: https://www.oecd.org/brazil/rethinking-quality-assurance-for-higher-education-in-brazil-9789264309050-en.htm. Acesso em 3 ago. 2021.
MAGALHÃES, Nara Maria Emanuelli; RODRIGUES, Claudia Medianeira Cruz. Avaliação e participação na Universidade Federal do Rio Grande do Sul (Ufrgs) antes e depois do Sinaes: o papel dos Núcleos de Avaliação das Unidades (Naus). Avaliação, Campinas, Sorocaba, V. 26, n. 1, 2021, p. 45-67.
MONTICELLI, Nelma Aparecida Magdalena; RODRIGUES, Silviane Duarte; SERAFIM, Milena Pavan; ATVARS, Teresa Dib Zambon. Avaliação Institucional e gestão estratégica: vínculos necessários para o desenvolvimento institucional. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 26, n. 1, 2021, p-315-342.
MONTICELLI, Nelma Aparecida Magdalena (coord.). A aplicação da gestão por processos nas diversas áreas da Unicamp (Metodologia Gepro) 2003-2012. Campinas. Disponível em: https://www.ccuec.unicamp.br/ccuec/sites/default/files/tutoriais/Revisao_Processos/2_Revisao_Processos_Textos.pdf. Acesso em: 20 jul. 2022.
PEREIRA, Cleber Augusto; ARAÚJO, Joaquim Filipe Ferraz Esteves; MACHADO-TAYLOR, Maria de Lourdes. Remendo novo em roupa velha? Sinaes de maturidade ou de saturação do modelo de avaliação do ensino superior brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Campinas, v. 25, 2020, p. e250020.
PEREIRA, Aline Lucena Costa; SILVA, Anielson Barbosa da. As competências gerenciais nas instituições federais de educação superior. Cadernos Ebape.BR, Rio de Janeiro, v. 9, 2011, p. 627-647.
RANIERI, Nina Beatriz Stocco; LUFAIT, Michel Kurdoglian. A autonomia universitária e seus percalços. ComCiência, Campinas/Unicamp, dossiê 209, 09/07/2019. https://www.comciencia.br/autonomia-universitaria-e-seus-percalcos/. Acesso 25/07/2022.
RANIERI, Nina Beatriz Stocco. Trinta anos de autonomia universitária: resultados diversos e efeitos contraditórios. Educação e Sociedade, Campinas, v. 39, v. 145, p. 946-961, 2018.
SANTIAGO, Paulo; TREMBLAY, Karine; BASSI, Ester; ARNAL, Elena. Assuring and improving quality, terciary education for the knowledge society (OECD), v. I. Special Features: governance, funding, quality, 2008, p. 259-324.
SASSAKI, Alexandre. A crise, suas causas e seus impactos. In: MARCOVITCH, Jacques (org.). Universidade em movimento: memória de uma crise. São Paulo: Com-Arte, 2017, p. 131-188.
SILVA, Assis Leão; GOMES, Alfredo Macedo. Comissões Próprias de Avaliação: Impasses e perspectivas da avaliação interna. Praxis Educacional, Salvador, v. 11, 2015, p. 49-74.
SILVA, Rogério Renato; JOPPERT, Márcia Paterno; GASPARINI, Max Felipe Vianna (org.) Diretrizes para a prática de avaliação no Brasil. Rio de Janeiro: Rede Brasileira de Monitoramento e Avaliação, 2020.
SOARES, Thiago Coelho; MAZON, Gisele; SOARES, João Coelho. Indicadores de avaliação institucional: percepção de dirigentes e integrantes das CPAs. Revista Eletrônica de Estratégias e Negócios, Florianópolis, v. 10, n. 3, 2017, p. 223-246.
ESG. Brussels, Belgium, 2015. https://www.enqa.eu/wp-content/uploads/2015/11/ESG_2015.pdf
TCU. RA 01047120170 - Relatório de auditoria operacional: atuação da Secretaria de Regulação e Supervisão da Educação Superior do Ministério da Educação - Seres/MEC - e do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - Inep - nos processos de regulação, supervisão e avaliação dos cursos superiores de graduação no país. Brasília: TCU, 2018.
UFSC. Departamento de Gestão Estratégica da Secretaria de Planejamento e Orçamento da UFSC. Disponível em: http://dge.seplan.ufsc.br, 2021. Acesso em: 20 out. 2021.
UVALIC-TRUMBIC, S (ed). The CIQG international quality principles: CHEA Council for Higher Education Accreditation. Washington: Quality Group One, 2016.
ZIMMERMAN, Fabio. Gestão estratégica com o uso do BSC. Brasília: Diretoria de Desenvolvimento Gerencial - Programa de Gestão Estratégica, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.