Pitfalls in the search for causation between governance and academic performance in brazilian public universities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133868959

Abstract

This article presents research results that aimed to analyze the relationship between public governance of federal universities and their respective academic performance. The underlying hypothesis is that good governance practices result in better institutional performance which, in the case of public universities, concerns the increase in the graduation success rate, that is, in the proportion of students who complete the course within the standard duration. Although some studies indicate the existence of such a causal relationship, the results presented here contradict them and suggest that the lack of internal consistency of some constructs can lead to the conclusion about the existence of causal relationships. The database used here comes from two official sources: the governance indicators of the Federal Court of Auditors, contained in the public governance and management profile - 2018 cycle, and the academic performance indicators of universities, also referred to 2018, obtained from the Monitoring, Execution and Control System - Simec. In addition to these institutional indicators, the following were also considered the institutional performance and effort and the poverty index of the respective Federation Unit. The results indicate that there is no direct relationship between the TCU's good governance practices index and the institutions' academic performance, which is why it is believed that there is a need to adapt the instrument used to the reality of Brazilian federal universities.

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Author Biographies

Kleber Fernandes Oliveira, Universidade Federal de Sergipe

Possui doutorado em Demografia pela Unicamp (2009) e mestrado em Estudos Populacionais e Pesquisas Sociais pela Escola Nacional de Ciências Estatísticas (2003). Desde 2003 é professor (Associado II - 2018) do Departamento de Estatística e Ciências Atuariais, da Universidade Federal de Sergipe, onde é professor e coordenador fundador do curso de Ciências Atuariais e leciona as disciplinas das áreas de Demografia, Técnicas Atuariais e Econometria. Professor Permanente e Vice-coordenador do Programa de Mestrado em Administração Pública (PROFIAP), na Universidade Federal de Sergipe. Coordenador do Doutorado Interinstitucional UFS/UFRPE

Thais Ettinger Oliveira Salgado , Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutora em Administração com ênfase em Recursos Humanos, Mestre em Administração. Possui MBA em Gestão Estratégica de Recursos Humanos e Graduação em Administração. Professora do Ensino Superior na Universidade Federal de Sergipe, contribuindo com ensino, coordenação em projetos que visam o desenvolvimento humano e profissional, além de outras atividades vinculadas à carreira acadêmica. Membro do Comitê de Integridade da UFS. Possui formação complementar em Coaching e Análise Comportamental. Trabalhou em empresas renomadas além da participação de projetos de consultoria na iniciativa privada sempre com foco em desenvolvimento de pessoas, planejamento e avaliação de desempenho. E-mail: thais.ettinger@academico.ufs.br

Juliana Aschar, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Pós-graduada em Compliance e Integridade Corporativa pela PUC/Minas e Gestão e Administração Pública Municipal pelas Faculdades Promove. Formada em Direito pela Faculdade de Direito de Franca/SP. É consultora e professora em Governança, Riscos e Compliance. É membro da Comissão de Compliance da OAB/MG e do Compliance Women Committee. Foi servidora e gestora pública na Controladoria-Geral do Estado de Minas Gerais por 11 anos, desempenhando, entre outras posições, a função de Superintendente de Integridade e Controle Social e de Subcontroladora de Governo Aberto. Foi idealizadora e responsável pela gestão do Plano Mineiro de Promoção da Integridade – PMPI, até fevereiro de 2020. Atualmente, é Coordenadora de Compliance e Auditoria Interna na Urba Empreendimentos Imobiliários S/A.

Rosângela Sarmento Silva , Universidade Fedeal de Sergipe

 Professora Dra. do Programa de Pós Graduação Profissional em Administração Pública – PROFIAP e Professora Dra. Do Programa de Pós Graduação em Administração -PROPADM  da Universidade Federal de Sergipe -UFS. Cidade Universitária Prof. José Aloísio de Campos Av. Marechal Rondon, s/n Jardim Rosa Elze - CEP 49100-000 - São Cristóvão/SE - Brasil E-maiL: rosangelasarmento13@academico.ufs.br ou rosangelasarmento13@gmail.com.

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Published

2022-04-04

How to Cite

Oliveira, K. F., Ettinger Oliveira Salgado , T. ., Aschar, J. ., & Sarmento Silva , R. . (2022). Pitfalls in the search for causation between governance and academic performance in brazilian public universities. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 11(20), e68959, p. 1–26. https://doi.org/10.5902/2318133868959