Pitfalls in the search for causation between governance and academic performance in brazilian public universities
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133868959Abstract
This article presents research results that aimed to analyze the relationship between public governance of federal universities and their respective academic performance. The underlying hypothesis is that good governance practices result in better institutional performance which, in the case of public universities, concerns the increase in the graduation success rate, that is, in the proportion of students who complete the course within the standard duration. Although some studies indicate the existence of such a causal relationship, the results presented here contradict them and suggest that the lack of internal consistency of some constructs can lead to the conclusion about the existence of causal relationships. The database used here comes from two official sources: the governance indicators of the Federal Court of Auditors, contained in the public governance and management profile - 2018 cycle, and the academic performance indicators of universities, also referred to 2018, obtained from the Monitoring, Execution and Control System - Simec. In addition to these institutional indicators, the following were also considered the institutional performance and effort and the poverty index of the respective Federation Unit. The results indicate that there is no direct relationship between the TCU's good governance practices index and the institutions' academic performance, which is why it is believed that there is a need to adapt the instrument used to the reality of Brazilian federal universities.
Downloads
References
AMOS, Karin. Governança e governamentalidade: relação e relevância de dois conceitos científico-sociais proeminentes na educação comparada. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 36, 2010, p. 23-38.
BALBACHEVSKY, Elizabeth; KERBAUY, Maria Teresa; FABIANO, Neylor de Lima. A governança universitária em transformação: a experiência das universidades públicas brasileiras. In: KOGA-ITO, Cristiane Y; LUCA, Tania R. de. Escola Unesp de liderança e gestão: instrumento para excelência da gestão institucional. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2016, p. 125-38.
BARROSO, Elane dos Santos Silva. Influência da aderência às práticas de governança corporativa da dimensão controle no desempenho das universidades federais brasileiras. Fortaleza: UFC, 2017. 117f. Dissertação (Mestrado em Administração e Contabilidade). Universidade Federal do Ceará.
BOGONI, Nadia Mar et al. Proposta de um modelo de relatório de administração para o setor público baseado no parecer de orientação n. 15/87 da Comissão de Valores Mobiliários: um instrumento de governança corporativa para a administração pública. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 44, n. 1, 2010, p. 119-142.
BOVAIRD, Tony. Public governance: balancing stakeholder power in a network society. International Review of Administrative Sciences, v. 71, n. 2, p. 217-228, 2005.
BRASIL. Referencial básico de governança. Brasília: TCU, 2013.
BRASIL. Levantamento de governança de TI, coleta de informações sobre a situação de governança de TI na APF, atualizando o panorama traçado em 2012. Brasília: TCU, 2014.
BRASIL. Relatório de Levantamento: perfil integrado de governança pública e governança e gestão de: pessoas, tecnologia da informação e contratações, das organizações da administração pública federal. Brasília: TCU, 2017.
BRASIL. Perfil integrado de governança pública, governança e gestão de pessoas, tecnologia da informação (TI) e contratações, das organizações da administração pública federal e outros entes jurisdicionados ao TCU. Brasília: TCU, 2018.
BRASIL. Decreto n. 9.203, de 22 de novembro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Decreto/D9203.htm. Acesso em: 4 set. 2020.
BRUNNER RIED, José Joaquín et al. Gobernanza universitaria: tipología, dinámicas y tendencias. Revista de Educación, Madrid, v. 355, 2011, p.137‐159.
CAMERON, Adrian Colin; PRAVIN K. TRIVEDI et al. Microeconometrics using stata. College Station, TX: Stata press, 2009.
CHIAVEGATTO FILHO, Alexandre Dias Porto; GOTLIEB, Sabina Léa Davidson; KAWACHI, Ichiro. Cause-specific mortality and income inequality in São Paulo, Brazil. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 46, 2012, p. 712-718.
COHEN, Michael D; MARCH, James G; OLSEN, Johan P. A garbage can model of organizational choice. Administrative Science Quarterly, 1972, p. 1-25.
HAIR JUNIOR, Joseph et al. Análise multivariada de dados. Porto Alegre: Bookman, 2005.
HOFFMANN, Celina et al. O desempenho das universidades brasileiras na perspectiva do Índice Geral de Cursos - IGC. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 3, 2014, p. 651-665.
IFAC. Governance in the public sector: a governing body perspective. Disponível em: https://www1.toronto.ca/inquiry/inquiry_site/cd/gg/add_pdf/Study_13_Governance.pdf. Acesso em: 28 agos. 2020.
IMBENS, Guido W; WOOLDRIDGE, Jeffrey M. Recent developments in the econometrics of program evaluation. Journal of Economic Literature, Cambridge, v. 47, n. 1, 2009, p. 5-86.
LIMA, Paulo et al. Taxas longitudinais de retenção e evasão: uma metodologia para estudo da trajetória dos estudantes na educação superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 27, 2019, p. 157-178.
LINDSAY, Colin; OSBORNE, Stephen P; BOND, S. U. E. The ‘new public governance’ and employability services in an era of crisis: challenges for third sector organizations in Scotland. Public Administration, v. 92, n. 1, 2014, p. 192-207.
MEYER JR, Victor; PASCUCCI, Lucilaine; MANGOLIN, Lúcia. Gestão estratégica: um exame de práticas em universidades privadas. Revista de Administração Pública, Rio de Janeiro, v. 46, 2012, p. 49-70.
OCDE. Pisa 2018 assessment and analytical framework. Paris: OCDE, 2019.
RIBEIRO FILHO, Wander Fernandes; VALADARES, Josiel Lopes. Governança: uma nova perspectiva de gestão aplicada à administração pública. The Journal of Engineering and Exact Sciences, Viçosa, v. 3, n. 5, 2014, p. 721-723.
ROSENBAUM, Paul R; RUBIN, Donald B. The central role of the propensity score in observational studies for causal effects. Biometrika, Oxford, v. 70, n. 1, 1983, p. 41-55.
SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: o paradigma do século XXI. Revista da Educação Especial, Brasília, v. 1, n. 1, 2005, p. 19-23.
SILVA, Genilda Soares. Governança aplicada ao setor público: uma análise da institucionalização de práticas de governança nas universidades federais do nordeste brasileiro. João Pessoa: UFPB, 2017. 94f. Dissertação (Mestrado em Ciências Contábeis). Universidade Federal da Paraíba.
SILVA, Maria da Conceição Couto da. A governança nas instituições de ensino superior: o caso da Universidade Federal de Pernambuco. Recife: UFPE, 2016. 125f. Dissertação (Mestrado Profissional em Administração). Universidade Federal de Pernambuco.
VIANA, Evandro. A governança corporativa no setor público municipal-um estudo sobre a eficácia da implementação dos princípios de governança nos resultados fiscais. São Paulo: USP, 2010. 121f. Tese (Doutorado em Controladoria e Contabilidade). Universidade de São Paulo.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.