The notion of citizenship is secondary in questions of Natural Sciences of Enem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133864033

Keywords:

Enem, STS teaching, scientific litera

Abstract

The National High School Exam, used in the selection process of several universities, has a great influence on the teaching stage evaluated in this test. The notion of citizenship is central to research on STS teaching and scientific literacy. The purpose of this paper is to analyze the nature sciences questions of Enem 2019, from the perspective of three categories of science literacy proposed by Shen (1975) and two conflicting views of scientific literacy pointed out by Roberts (2007), to see if the notion of citizenship is in the focus of what is assessed or not. The analysis shows that the notion of citizenship is secondary in this test and there are few questions that require practical or civic knowledge in science.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Bastos Cunha, Universidade Estadual de Campinas

Rodrigo Bastos Cunha é professor do Programa de Pós-Graduação em Divulgação Científica e Cultural da Universidade Estadual de Campinas.

References

ALVES, Aline Roberta. Propostas teórico-metodológicas do Enem: relações entre o enfoque CTS/CTSA e o discurso de professores acerca da prática docente. São Carlos, Ufscar, 2011. 125f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos.

AYALA, Francisco José. Introductory essay: the case for scientific literacy. In: MOORE, Howard (ed.). World Science Report. Paris: Unesco, 1996, p. 1-5.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.

CAVALCANTI, Daniele Blanco; COSTA, Marco Antonio Ferreira; CHRISPINO, Álvaro. educação ambiental e movimento CTS, caminhos para a contextualização do ensino de biologia. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 6, n. 12, 2014, p. 27-42.

FERREIRA, Sergio Daniel. Análise das questões do Enem da área de Ciências Naturais pelo enfoque CTS. São Carlos, Ufscar, 2011. 89f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de São Carlos.

GOMES, Isaltina Maria de Azevedo Mello. A ciência nos jornais. Revista Galáxia, Belo Horizonte, v. 2, n. 3, 2002, p. 93-108.

IBLC. ILC - indicador de letramento científico: sumário executivo de resultados. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2014.

MASCIO, Carlos César. Exame Nacional do Ensino Médio (Enem): articulações entre a educação ciência, tecnologia e sociedade e a proposta nacional para o ensino de química. São Carlos, Ufscar, 2009. 100f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de São Carlos.

MIRANDA, Elisangela Matias et al. Enem 2009: articulações CTS, interdisciplinaridade e contextualização evidenciadas nas questões das Ciências da Natureza. ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8, 2011. Anais ... Campinas: Unicamp, 2011. Disponível em http://abrapecnet.org.br/atas_enpec/viiienpec/resumos/R0292-1.pdf. Acesso em 01/02/2021.

ROBERTS, Douglas. Scientific literacy/science literacy. In: ABELL, Sandra; LEDERMAN, Nornam (eds.). Handbook of research on science education. New York: Routledge, 2007, p. 729-780.

RODRIGUES, Clarissa. Abordagem CTS e possibilidades de letramento científico no projeto água em foco: tipos textuais e linguagem científica. Belo Horizonte, UFMG, 2010. 99f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais.

SANTANA, Tainam Amorim; BASTOS, Ana Paula Solino; TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini. Nossa alimentação: análise de uma sequência didática estruturada segundo referenciais do Movimento CTS. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 15, n. 1, 2015, p. 105-122.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos. Educação científica na perspectiva de letramento como prática social: funções, princípios e desafios. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 36, 2007, p. 474-550.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Tomada de decisão para ação social responsável no ensino de ciências. Ciência & Educação, Bauru, v. 7, n. 1, 2001, p. 95-111.

SANTOS, Wildson Luiz Pereira dos; SCHNETZLER, Roseli Pacheco. Educação em química: compromisso com a cidadania. Ijuí: Unijuí, 1997.

SERRAO, Luis Felipe Soares et al. A experiência de um indicador de letramento científico. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 160, 2016, p. 334-361.

SHEN, Benjamin. Science literacy: public understanding of science is becoming vitally needed in developing and industrialized countries alike. American Scientist, Carolina do Norte, v. 63, n. 3, 1975, p. 265-268.

WARTHA, Edson José; SILVA, Erivanildo Lopes da; BEJARANO, Nelson Rui Ribas Bejarano. Cotidiano e contextualização no ensino de química. Química Nova na Escola, São Paulo, v. 35, n. 2, 2013, p. 84-91.

Published

2021-05-24

How to Cite

Cunha, R. B. (2021). The notion of citizenship is secondary in questions of Natural Sciences of Enem. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 10(19), e64033 p. 1–22. https://doi.org/10.5902/2318133864033