The profile of the graduated from the training processin brazilian high school: between the legal optics and impacts on society

Authors

  • Kenia Kodel Cox Universidade Federal de Sergipe Programa de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual http://orcid.org/0000-0002-0261-4618
  • Robelius De-Bortoli Universidade Federal de Sergipe - UFS Departamento de Educação Física - DEF Programa de Pós-Graduação em Ciência da Propriedade Intelectual - PPGPI Laboratório de Pesquisa do Conhecimento Cognitivo Humano - LADEC http://orcid.org/0000-0003-1231-6451

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133863573

Keywords:

high school, content analysis, egress profile, state education plan, education administration.

Abstract

This work aims to verify if the profile idealized, by the legal bases, for the Brazilian students who finished high school, is maintained when confronted to indicators for monitoring the results of this process of school education on society. To identify the profile under study, the content analysis of basic laws and of the curricular guidelines of 13 territorial units of the country was carried out, followed by the comparison of its results with diagnostic data on teaching, employability, enrollment and completion in Brazilian Higher Education. Of the 4 elements highlighted, from the analysis of the basic laws, for the composition of the profile under study, 2 were preserved, when they were validated by the correlation with monitoring indicators: ‘continuity of studies’ and ‘scientific-technological foundation’. This work signals the need for deepen studies on preparation for work and about participation in society in secondary education in Brazil.

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Author Biographies

Kenia Kodel Cox, Universidade Federal de Sergipe Programa de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual

Bacharelado em Ciência da Computação

Mestrado em Educação

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Propriedade Intelectual

Docente do Departamento de Ciência da Computação da Universidade Federal de Sergipe

Robelius De-Bortoli, Universidade Federal de Sergipe - UFS Departamento de Educação Física - DEF Programa de Pós-Graduação em Ciência da Propriedade Intelectual - PPGPI Laboratório de Pesquisa do Conhecimento Cognitivo Humano - LADEC

Licenciado em Educação Física - UFRGS
Especialista em Futebol Administração e Marketing - UGF
Doutor em Ciência de la Actividad Física - UNILEON
Pos-Doutorado pela Universidade da Costa Rica

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Published

2021-05-22

How to Cite

Cox, K. K., & De-Bortoli, R. (2021). The profile of the graduated from the training processin brazilian high school: between the legal optics and impacts on society. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 10(19), e63573, p. 1–17. https://doi.org/10.5902/2318133863573