Professional acting of licenciatures alumni of the goiano federal institute (2013-2014)
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133841309Keywords:
Licenciatura, Egressos, Instituto Federal Goiano, Desenvolvimento RegionalAbstract
One of the objectives of the federal institutes, among others, is to assure a portion of their vacancies in order to attend licenciature courses. In contrast, it is expected that alumni from those courses are expected to share their knowledge and expertise with the society. From the context presented above, this paper presents the results of a research that aimed to identify if the graduate alumni from licenciature courses of the Goiano Federal Institute- IF Goiano - are currently employed in a area of specific academic training. The research was developed in the licenciature courses in Mathematics, Pedagogy, Biological Sciences and Chemistry of several IF Goiano campuses, based on the classes of 2013 and 2014.
Key-words: licenciature; alumni; Goiano Federal Institute; regional development.
Downloads
References
BRASIL. Decreto n. 7.566, de 23 de setembro de 1909. CREA nas capitais dos estados da república escolas de aprendizes artífices, para o ensino profissional primário e gratuito. Rio de Janeiro, (1909). Disponível em http://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1900-1909/decreto-7566-23-setembro-1909-525411-publicacaooriginal-1-pe.html. Acesso em 23 jul.2017.
BRASIL. Lei n. 8.948, de 8 de dezembro de (1994). Dispõe sobre a instituição do Sistema Nacional de Educação Tecnológica e dá outras providências. Brasília (1994). Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8948.htm. Acesso em 1º nov. 2018.
BRASIL. Decreto n. 2.208, de 17 de abril de 1997. Regulamenta o § 2 º do art. 36 e os arts. 39 a 42 da lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, (1997). Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D2208.htm. Acesso em 1º nov. 2018.
BRASIL. Decreto n.6.095, de 24 de abril de 2007. Estabelece diretrizes para o processo de integração de instituições federais de educação tecnológica, para fins de constituição dos institutos federais de educação, ciência e tecnologia no âmbito da Rede Federal de Educação Tecnológica. Brasília, (2007). Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2007/Decreto/D6095.htm. Acesso em 23 julho 2018.
BRASIL. Lei n. 11.892, de 29 de dezembro de 2008. Institui a rede federal de educação profissional, científica e tecnológica, cria os institutos federais de educação, ciência e tecnologia, e dá outras providências. Brasília, (2008). Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11892.htm. Acesso em 27 julho 2017.
BRASIL. Um novo modelo em educação profissional e tecnológica. (2010a). Disponível em http://portal.mec.gov.br/component/docman/?task=doc_download&gid=6691&Itemid=. Acesso em 5 jul. 2017.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Projeto político-pedagógico do curso de licenciatura em química do Campus Rio Verde. Rio Verde. (2010b). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/images/RV/CURSOS_SUPERIORES/LICENCIATURA_QUIMICA/Projeto_do_Curso_de_Qumica.pdf. Acesso em 14 ago. 2018.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Sistema de Consulta a Matrícula do Censo Escolar-1997/2015. (2010c). Disponível em http://matricula.educacenso.inep.gov.br/. Acesso em 17 nov. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Projeto político-pedagógico do curso de licenciatura em ciências biológicas do Campus Ceres. (2012). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/images/CER/Doc_cursos/PPC_Ceres_Cincias_Biolgicas.pdf. Acesso em 10 ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Projeto político-pedagógico do curso de licenciatura em ciências biológicas do Campus Rio Verde. (2013a). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/images/RV/Diretoria_de_Ensino/PPC_LIC.Ci.Biologicas-2013.pdf. Acesso em 10 ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Projeto político-pedagógico do curso de licenciatura em química do Campus Ceres. Ceres. (2013b). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/images/CER/Doc_cursos/Superior/PPC_Qumica_2013.pdf. Acesso em 14 ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Projeto político-pedagógico do curso de licenciatura em química do Campus Iporá. Iporá. (2013c). Disponível em https://suap.ifgoiano.edu.br/media/documentos/arquivos/ppc_quimica.pdf. Acesso em 14 ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Projeto político-pedagógico do curso de licenciatura em química do Campus Urutaí-noturno. Urutaí. (2013d). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/images/URT/Projeto-Pedaggico-do-Curso---Noturno.pdf. Acesso em 14 ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Cursos superiores. (2015a). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/index.php/superiores.html. Acesso em 1º ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Projeto político-pedagógico do curso de licenciatura em ciências biológicas do Campus Urutaí. (2015b). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/images/PPC-Licencitura---Biologia---Urutai--Versao-final-2.pdf. Acesso em 9 agosto 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Projeto político-pedagógico do curso de licenciatura em matemática do Campus Urutaí. Urutaí. (2015c). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/images/URT/PDF/PPC_Matemtica_.pdf. Acesso em 1º ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Projeto político-pedagógico do curso de licenciatura em pedagogia do Campus Morrinhos. Morrinhos. (2015d). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/images/MHOS/Doc_cursos/PPC_Pedagogia_Novo_ConselhoSuperior.pdf. Acesso em 15 jul. 2017.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Projeto político-pedagógico do curso de licenciatura em química do Campus Morrinhos. Morrinhos. (2015e). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/images/MHOS/Doc_cursos/PPC_QUI_MORRINHOS.pdf. Acesso em 16 ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Saiba mais sobre o IF Goiano. (2015f). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/index.php/historico.html. Acesso em 1º mar. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Campus Morrinhos. Química. Morrinhos. (2015g). Disponível emhttps://www.ifgoiano.edu.br/home/index.php/cursos-superiores-morrinhos/233-quimica.html. Acesso em 14 ago. 2018.
BRASIL. Expansão da rede federal. (2016a). Disponível em http://redefederal.mec.gov.br/expansao-da-rede-federal. Acesso em 04 maio 2018.
BRASIL. Instituições da rede. (2016b). Disponível em http://redefederal.mec.gov.br/instituicoes. Acesso em 4 maio 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Campus Iporá. Química. Iporá, (2017a). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/index.php/cursos-superiores-ipora/222-quimica.html. Acesso em 14 ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Campus Rio Verde. Licenciatura em ciências biológicas. Rio Verde. (2017b). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/index.php/cursos-superiores-rio-verde/251-ciencias-biologicas.html. Acesso em 9 ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Campus Urutaí. Matemática. Urutaí. (2017c). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/index.php/cursos-superiores-urutai/286-matematica.html. Acesso em 1º ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Projeto político-pedagógico do curso de licenciatura em química do Campus Urutaí-matutino. Urutaí. (2017d). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/images/URT/Projeto-Pedaggico-do-Curso---Matutino.pdf. Acesso em 14 ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Campus Ceres. Ciências biológicas. Ceres, (2018a). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/index.php/cursos-superiores-ceres/196-licenciatura-em-ciencias-biologicas.html. Acesso em 9 ago. 2018.
BRASIL. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano (IF Goiano). Campus Ceres. Química. Ceres, (2018b). Disponível em https://www.ifgoiano.edu.br/home/index.php/cursos-superiores-ceres/197-quimica.html. Acesso em 14 ago. 2018.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2007.
OCDE. Education at a Glance 2017. Disponível em https://www.oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2017_eag-2017-en. Acesso em 4 maio 2018.
PACHECO, Eliezer. Institutos federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. São Paulo: Moderna, 2011.
PORTO, Gabriella. Navegando e aprendendo. Diferenças entre tecnólogo, bacharelado e licenciatura. Infoescola, 2018. Disponível em https://www.infoescola.com/educacao/diferencas-entre-tecnologo-bacharelado-e-licenciatura/. Acesso em 29 maio 2018.
SOUSA, Flávio Eliziario de; FREIESLEBEN; Mariane. A educação como fator de desenvolvimento regional. Rev. FAE, Curitiba, v. 21, n. 2, 2018, p. 163-178.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.