Information, institutional memory and academic production: the Ufes legacy in the Web of Science (2009-2018)
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133839273Keywords:
Imagem organizacional, Bibliometria, Redes de colaboração científica, Universidades brasileirasAbstract
This text presents the result of the analysis of the path of the Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes - through bibliometric indicators, around scientific articles of the authors associated with the institution and represented in the Web of Science - WoS -, in the period of 2009. 2018. The quantitative approach to measuring institutional scientific production at WoS was used for analysis; the situation of bibliometric guides to compose a diagnosis by sampling 6,650 documentary items deployed in authors, countries and journals. The empirical reference covered 339 of the articles involving the institution and found in the database, being analyzed using NetDraw, Ucinet 6.0 and Vantage Point 5.0 software. Ufes production in the database searched increased from 308 articles in 2009 to 1.078 in 2018, with an average annual growth rate of 15.19%. In general terms it was noticed that in this ten-year course, the entity has strengthened itself; that social relationships expressed the existence of a still very fragmented co-authoring network; whereas most of the institution's associated production is recorded in English and in impact journals; eighteen recent articles were highly cited (> 100), all in English, the same in international collaboration and published in impact journals.
Key-words: organizational image; bibliometrics; scientific collaboration networks; Brazilian universities.
Downloads
References
ARAÚJO, Uajará Pessoa et al. Trajetória e estado corrente da sociometria brasileira. Redes: Revista hispana para el análisis de redes sociales, v. 28, n. 2, 2017, p. 97-128. Disponível em https://doi.org/10.5565/rev/redes.706. Acesso em 18 fev. 2019.
BARBA, Bruno Maltrás. Los indicadores bibliométricos: fundamentos y aplicación al Análisis de la Ciencia. Gijón: Trea, 2003.
BELLOTTO, Heloisa Liberalli. Universidade e arquivos: perfil, história e convergência. Trans-in-formação, Campinas, v. 1, n. 3, 1989, p. 15-28. Disponível em http://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/view/1679. Acesso em 11 mar. 2019.
BELLOTTO, Heloísa Liberalli. Universidade e arquivos: perfil, história e convergência. In: BELLOTTO, Heloísa Liberalli. Arquivo: estudos e reflexões. Belo Horizonte: UFMG, 2014b, p. 64-79. Disponível em http://periodicos.puccampinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/article/view/1679. Acesso em 5 abr. 2019.
BOHRER, Iza Neuza et al. A história das universidades e o despertar do conhecimento. In: JORNADA NACIONAL DA EDUCAÇÃO, 14, 2008. Anais... Santa Maria: Unifra, 2008. Disponível em http://www.unifra.br/eventos/jne2008/Trabalhos/114.pdf. Acesso em 20 abr. 2017.
BORGO, Ivanir Antonio. Ufes: 40 anos de história. Vitoria: Ufes, 1995.
BRAMBILLA, Sônia Domingues Santos; STUMPF, Ida Regina Chittó. Produção científica da Ufrgs representada na Web of Science (2000-2009). Perspect. ciênc. inf., Belo Horizonte, v. 17, n. 3, 2012, p. 34-50.
CUNHA, Luiz Antônio. Ensino superior e universidade no Brasil. In: LOPES, Eliane Marta Teixeira; FARIA FILHO, Luciano Mendes; VEIGA, Cynthia Greive (org.). 500 anos de Educação no Brasil. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 151-204.
FERNANDES, Alberto Nuno Oliveira. O uso de revistas eletrónicas por docentes/investigadores da faculdade de letras da universidade do porto: estudo bibliométrico. Páginas A&B, Arquivos e Bibliotecas (Portugal), n. 10, 2012. Disponível em https://ojs.letras.up.pt/index.php/paginasaeb/article/view/588/562. Acesso em 27 maio 2019.
SUGIMOTO, Luiz. 100 anos da reforma de Córdoba. Jornal Unicamp, Campinas, 12 jun. 2018. Disponível em https://www.unicamp.br/unicamp/ju/noticias/2018/06/12/100-anos-da-reforma-de-cordoba. Acesso em 17 jul. 2019.
LEITE, Denise; MOROSINI, Marília. Universidade no Brasil: a ideia e a prática. R. bras. Est. pedag., Brasília, v. 73, n. 174, 1992, p. 242-254. Disponível em http://rbep.inep.gov.br/index.php/RBEP/article/viewFile/450/455. Acesso em 18 jun. 2019.
MEADOWS, Arthur Jack. A comunicação científica. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 1999.
MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. A publicação da ciência: áreas científicas e seus canais preferenciais. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v. 6, n. 1, 2005. Disponível em http://inseer.ibict.br/ancib/index.php/tpbci/article/view/11/9. Acesso em 19 fev. 2019.
MUGNAINI, Rogério; STREHL, Letícia. Recuperação e impacto da produção científica na era google: uma análise comparativa entre o google acadêmico e a web of science. Encontros Bibli, Florianópolis, 2008, p. 92-105. Disponível em https://doi.org/10.5007/1518-2924.2008v13nesp1p92. Acesso em 27 maio 2019.
SCHWARTZMAN, Simon. Um espaço para a ciência: a formação da comunidade científica no Brasil. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2001.
STUMPF, Ida Regina Chitto. Passado e futuro das revistas científicas. Ciência da Informação, Brasília, v. 25, n. 3, 1996, p. 383-386.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO (org.). UFES, 60 anos. Vitória: Ufes, 2014.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Departamento de Administração dos Órgãos Colegiados Superiores. Resolução n. 08/2014, de 10 de abril de 2014. Vitória: Ufes, 2014b. Disponível em http://www.daocs.ufes.br/resolu%C3%A7%C3%B5es-de-2014-cun. Acesso em 3 de ago. 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Departamento de Administração dos Órgãos Colegiados Superiores. Resolução n. 27/2014, de 26 de junho de 2014. Vitória: Ufes, 2014c. Disponível em http://www.daocs.ufes.br/resolu%C3%A7%C3%B5es-de-2014-cun. Acesso em 3 de ago. 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Estatuto da Universidade Federal do Espírito Santo Brasil. Vitória: Ufes, 2012b. Disponível em http://www.ufes.br/estatuto-da-ufes. Acesso em 22 jul. de 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Sobre a Ufes: a instituição. Vitória: Ufes, 2019a. Disponível em http://www.ufes.br/instituição. Acesso em 22 jul. 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Sobre a Ufes: como funciona a Ufes. Vitória: Ufes, 2019b. Disponível em http://www.ufes.br/como-funciona-ufes. Acesso em 22 jul. 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO. Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória: Ufes, 2012.
VANZ, Samile Andréa de Souza; STUMPF, Ida Regina Chittó. Procedimentos e ferramentas aplicados aos estudos bibliométricos. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 20, n. 2, 2010, p. 67-75.
ZIMAN, John. A força do conhecimento. Belo Horizonte: Itatiaia, 1981.
ZIMBA, Horácio Francisco; MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. Colaboração internacional e visibilidade científica de países em desenvolvimento:o caso da pesquisa na área de medicina veterinária em Moçambique. Informação & Sociedade: Estudos, v. 14, n. 1, 2004. Disponível em http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/92272. Acesso em 8 mar. 2019.
URBIZAGASTEGUI, Ruben Alvarado; RESTREPO-ARANGO, Cristina. Crescimento da literatura sobre bibliometria, informetria e cientometria no Brasil. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, v. 10, n. 1, 2017, p. 6-31.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.