Progressive evaluation in middle school

Authors

  • Fernando Moura Mendes Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB/CE
  • Joana Elisa Röwer Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB/CE

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133837651

Abstract

This paper deals with school evaluation and aims to analyze perceptions and transformations in the implementation of the progressive evaluation model in a regular high school state school in the municipality of Redenção/CE. To understand this process, we sought to understand the perception of school agents - teachers, managers and students -, as well as to observe the approval, disapproval, transfer and avoidance rates comparatively before and after the implementation of this evaluation model. The main theoretical references in the area of education and curriculum were José Carlos Libâneo, Tomaz Tadeu da Silva, Heloísa Luck, Cipriano Luckesi and Antoni Zabala. The results indicated that the implementation of the progressive evaluation in the school did not have as a direct consequence a higher approval rate, but teachers and students feel that the model facilitates learning. These results lead to consider other aspects that interfere in teaching-learning as the increase in the number of students per room. It is concluded that, in view of the observed, school management must continue to rethink the processes of evaluation in the face of educational dynamics.

Key-words: progressive evaluation; high school; school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernando Moura Mendes, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB/CE

Bacharel em Humanidades e Licenciado em Sociologia pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB/CE

Joana Elisa Röwer, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB/CE

Professora Adjunta do Curso de Sociologia, do Instituto de Humanidades da Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB/CE. Doutora e Mestre em Educação, Bacharel em Ciências Sociais e Licenciada em Sociologia pela Universidade Federal de Santa Maria - UFSM/RS.

References

BARROSO, João. O estudo da autonomia da escola: da autonomia decretada à autonomia construída. In: BARROSO, João. O estudo da escola. Porto: Porto, 1996, p. 20-44.

CREDE. Projeto político-pedagógico da EEM Dr. Brunilo Jacó. Redenção: Crede, 2012.

FERREIRA, Juara R. Arthury de Almeida. Gestão escolar: desafios e possibilidades. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação, 2009.

GATTI, Bernadete A. Pós-graduação e pesquisa em Educação no Brasil 1978-1981. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 44, p. 3-17, 1983.

GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (org.). Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Ufrgs, 2009.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola teoria e pratica: Goiânia: Alternativa, 2008.

LÜCK, Heloísa. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.

LUCKESI, Cipriano Carlos. O que é mesmo o ato de avaliar a aprendizagem? Porto Alegre: Artmed, 2000.

RIBEIRO, Djeissom Silva; MACHADO, Lourdes Marcelino. Teorias de administração escolar em Querino Ribeiro e Lourenço Filho: raízes e processos de constituição de modelos teóricos. RBPAE, v. 23, n. 1, p. 13-28, 2007.

RIBEIRO, Elisa Antônia. A perspectiva da entrevista na investigação qualitativa. Evidência: olhares e pesquisa em saberes educacionais, Araxá, n. 4, p. 129-148, 2008.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2010.

Published

2019-09-15

How to Cite

Mendes, F. M., & Röwer, J. E. (2019). Progressive evaluation in middle school. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.5902/2318133837651