Knowledge management tools alignment in a higher education institution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133837497

Abstract

The objective of this research was the elaboration of a project of knowledge management in a Higher Education Institution. It was sought to diagnose the reality of knowledge management in the HEI by applying the instrument of Bukowitz and Williams (2002), as well as to relate knowledge management tools to the institutional characteristics of the institution. It is an interventionist and quantitative research. As a result, the lowest indexes in the evaluation criteria of new forms of knowledge and in the discard of knowledge are highlighted. The proposal was a project of knowledge management, composed of technological tools (wikis, blogs and portals) and non-technological (requirements of future capacity, framework of strategic action, metrics of cultural change, risk management and process selection).

Key-words: knowledge management; knowledge management tools; higher education institution.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Simone Boruck Klein, Fundação Pedro Leopoldo, Universidade do Oeste do Paraná

Graduação em Administração, Pós-graduação Lato Sensu em Gestão de Pessoas, Marketing e MBA Gestão de Negócios (USP) Mestre em Administração e Mestranda em Contabilidade

Salette Silveira Azevedo, Fundação Pedro Leopoldo(FPL)

Graduação em Economia, Pós-Graduação Lato sensu em Gestão Universitária, Mestre em Administração. Diretora Acadêmica da Faculdade de Pinhais, PR.

Paula Bitar Silva, Fundação Pedro Leopoldo (FPL)

Graduação em Comunicação Social, Pós-Graduação Lato Sensu Jornalismo, Mestre em Administração

References

ALAVI, Maryam; KAYWORTH, Timothy; LEIDNER, Dorothy. An empirical examination of the influence of organizational culture on knowledge management practices. Journal of management information systems, v. 22, n. 3, 2005, p. 191-224. Disponível em: https://www.jmis-web.org. Acesso em: 23 jun. 2018.

BARNEY, Jay. Organizational culture: can it be a source of sustained competitive advantage? Academy of management review, California, v. 11, n. 3, 1986, p. 656-665.

BUKOWITZ, Wendi. R; WILLIAMS, Ruth. L. Manual de gestão do conhecimento: ferramentas e técnicas que criam valor para a empresa. Porto Alegre: Bookman, 2002.

CALDAS, Sólon Hormidas. Gestão do conhecimento em IES: um estudo de caso. Brasília: UCB, 2009. 113f. Dissertação (mestrado em Informática). Universidade Católica de Brasília.

CURADO, Carla; BONTIS, Nick. Parallels in knowledge cycles. Computers in Human Behavior, v. 27, n. 4, 2011, p. 1438-1444. Disponível em: https://dl.acm.org/citation.cfm?id=J1034&picked=prox. Acesso em: 12 jun. 2018.

DAVENPORT, Thomas H. Conhecimento empresarial. Rio de Janeiro: Elsevier, 1998.

DAVENPORT, Thomas H; PRUSAK, Laurence. Working knowledge: how organizations manage what they know. Harvard Business Press, 1998.

DEMSETZ, Harold. The nature of the firm revisited. Oliver E. Williamson and Sidney G. Winter, eds, 1991. New York, Oxford University Press.

DONATE, Mario Javier; GUADAMILLAS, Fátima. Organizational factors to support knowledge management and innovation. Journal of Knowledge Management, v. 15, n. 6, 2011, p. 890-914. Disponível em: https://www.emeraldinsight.com/journal/jkm. Acesso em: 5 jul. 2018.

EDVINSSON, Leif; MALONE, Michael. S. Intellectual capital: realizing your company’s true value by finding its hidden brainpower. New York: Harper Business, 1997.

FERENHOF, Helio Aisenberg; BIALECKI, Mariana Zaniboni; DURST, Susanne; SELIG, Paulo. Análise das dimensões do capital intelectual: uma revisão da literatura. In: VAZ, Caroline Rodrigues (org.). Capital intelectual: reflexão da teoria e prática. Florianópolis: UFSC, 2014, p. 20-49.

FIGUEIREDO, Saulo Porfírio. Gestão do conhecimento: estratégias competitivas para a criação e mobilização do conhecimento na empresa. Rio de Janeiro: Qualitymark, 2005.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GRANT, Robert M. Toward a knowledge‐based theory of the firm. Strategic Management Journal, v. 17, n. S2, 1996, p. 109-122.

KIANTO, Ainó; RITALA, Paavo; SPENDER, John. C; VANHALA, Mika. The interaction of intellectual capital assets and knowledge management practices in organizational value creation. Journal of Intellectual Capital. v. 15, n. 3, 2014, p. 362-375. Disponível em: https://www.emeraldinsight.com/journal/jic. Acesso em: 6 jun. 2018.

KRÜCKEN-PEREIRA, Lia; COSTA, Marilia Damiani; BOLZAN, Ariovaldo. Gestão do conhecimento aplicada ao desenvolvimento de novos produtos. Revista Inteligência Empresarial, v.12, p. 48-56, 2002.

MARCONI, Marina; LAKATOS, Eva. Maria. Metodologia científica: ciência e conhecimento científico, métodos científicos, teoria, hipóteses e variáveis, metodologia jurídica. São Paulo: Atlas, 2000.

MASSINGHAM, Peter. An evaluation of knowledge management tools: part 1-managing knowledge resources. Journal of Knowledge Management, v. 18, n. 6, 2014, p. 1075-1100. Disponível em: https://www.emeraldinsight.com/journal/jkm. Acesso em: 5 jul. 2018.

NONAKA, Ikujiro; TAKEUCHI, Hirotaka. The knowledge-creating company: how Japanese companies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press, 1995.

NONAKA, Ijujiro; TAKEUCHI, Hirotaka. Criação do conhecimento na empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica da inovação. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

RATHI, Dinesh; GIVEN, Lisa. M. Non-profit organizations’ use of tools and technologies for knowledge management: a comparative study. Journal of Knowledge Management, v. 21, n. 4, 2017, p. 718-740. Disponível em: https://www.emeraldinsight.com/journal/jkm. Acesso em: 6 jul. 2018.

SPENDER, J. C. Making knowledge the basis of a dynamic theory of the firm. Strategic Management Journal, v. 17, n. 2, 1996, p. 45-62.

STEWART, Thomas. A. A riqueza do conhecimento: o capital intelectual e a organização do século XXI. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

TERRA, José Cláudio Cyrineu. Gestão do conhecimento: o grande desafio empresarial. Rio de Janeiro: Negócio, 2000.

WENGER, Etienne; MCDERMOTT, Richard Arnold; SNYDER, William. Cultivating communities of practice: a guide to managing knowledge. Boston: Harvard Business Press, 2002.

Published

2019-05-08

How to Cite

Klein, S. B., Azevedo, S. S., & Silva, P. B. (2019). Knowledge management tools alignment in a higher education institution. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 1–17. https://doi.org/10.5902/2318133837497