Affirmation of municipal educational policies in a regionalized territory: the case of the Autonomous Region of Madeira
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133836358Abstract
Currently, the Portuguese State intends to start a new and broader phase in the relationship with the Municipalities, expanding the range of competencies in the education sector. Portugal is, however, a regionalized unitary state. Any initiative in this area can not lose the importance of the competences of the Autonomous Regions. In the case of Madeira in Education, the process of expansion of municipal competences can not fail to consider the already existing competences. Therefore, the competence expansion, everything will have to win if it is conducted through bottom-up policies through interaction with local actors, instead of top-down policies where distrust will lead to the reduction of the dynamics of autonomy and the loss of the quality of the educational service.
Key-words: educational administration; decentralization; municipalization; regional autonomy; regionalization and regional educational policies.
Downloads
References
AGRANOFF, Robert & MCGUIRE, Michael. Collaborative Public Management: New Strategies for Local Governments. Washington, DC: Georgetown University Press, 2003.
ALVES, Eduardo. Passado, presente e futuro da governação educativa na Região Autónoma da Madeira. Revista Portuguesa de Educação, 26(1), Braga: Univ. do Minho, 2013, pp. 349-376.
ALVES, Eduardo. Modelo alternativo de Governança num espaço português. O caso paradigmático da administração educativa da Região Autónoma da Madeira. Revista Brasileira de Politica e Administração da Educação, Goiânia-GO: ANPAE, 2018, pp. 567-591.
BAIXINHO, António. lógicas de acção do poder autárquico face ao poder central e os micropoderes locais. Revista Lusófona de Educação, 18, Lisboa: Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias, 2011, pp. 81-95.
BALL, Stephen & MAINARDES, Jefferson. Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.
BALSA, Casimiro. Espaço e exclusão, Espaços de exclusão. In: BALSA, B. (org), Relações sociais de espaço: homenagem a Jean Remy. Lisboa: Edições Colibri, 2006, pp. 13-33.
BARROSO, João. Regulação e desregulação nas políticas educativas: tendências emergentes em estudos de educação comparada. In BARROSO, J. A Escola Pública: Regulação, Desregulação, Privatização. Porto: ASA, 2003, pp. 19-48.
BRENNER, Neil. Globalisation and reterritorialisation:The re-scaling of urban governance in the European union. Urban Studies, 36(3),1999, pp. 431-451.
CABRITO, Belmiro. A Formação na administração local: das necessidades formativas ao acesso à formação. A Escola entre o estado e o mercado. O público e o privado na regulação da educação. 2º CONGRESSO DO FÓRUM PORTUGUÊS DE ADMINISTRAÇÃO EM PORTUGAL. Lisboa: FPCEUL, 2005, pp. 301-312.
CONSELHO DAS ESCOLAS. Parecer nº 1/2015. O Programa Aproximar Educação e os Contratos de execução e formação profissional. Centro de Caparide, S. Domingos de Rana, 2015.
CROZIER, Michel; Huntington, Samuel & Watanuki, Joji. The Crisis of Democracy: Report on Governability of Democracies to the Trilateral Comission. New York : New York University Press, 1975
CRUZ, Clara. Conselhos Municipais de Educação:política educativa e acção pública. Lisboa: Instituto de Educação, Universidade de Lisboa, 2012. Tese (doutoramento em Educação), Universidade de Lisboa.
DROR, Yehezhel. Public Policymaking Reexamined. New Brunswick, USA: Transaction Books, 1993.
FERNANDES, António Sousa. A distribuição de competências entre a Administração Central, Regional, Local e Institucional da educação escolar na Lei de Bases do Sistema Educativo. In Ministério da Educação/Comissão de Reforma do Sistema Educativo (org). Proposta global de reforma. Lisboa: Gabinete de Estudos e Planeamento, 1988.
FERNANDES, António Sousa. Contextos da intervenção educativa local e a experiência dos Municípios portugueses. In: MACHADO, Joaquim; ALVES, José Matias; FERNANDES, António Sousa; FORMOSINHO, João; VIEIRA, Ilídia (orgs). Municípios, Educação e Desenvolvimento Local. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2014, pp. 35-61.
FERREIRA, António. Gestão Estratégica de Cidades e Regiões. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2007.
FONTOURA, Madalena. Política e acção pública.Entre uma regulação centralizada e uma regulação multipolar. Revista Portuguesa de Educação,21(2), Braga: Univ do Minho, 2008, pp. 5-31.
FORMOSINHO, João. Centralização e descentralização na administração da escola de interesse público. In: FORMOSINHO, João; FERNANDES, António Sousa; MACHADO, Joaquim; FERREIRA, Fernando Ilídio (orgs). Administração da Educação: Lógicas Burocráticas e Lógicas de Mediação. Porto: ASA, 2005, pp. 13-52.
FORMOSINHO, João & MACHADO, Joaquim. A Regulação da Educação em Portugal do Estado Novo à Democracia. In: MACHADO, Joaquim; ALVES, José Matias; FERNANDES, António Sousa; FORMOSINHO, João; VIEIRA, Ilídia (orgs). Municípios, Educação e Desenvolvimento Local. Vila Nova de Gaia: Fundação Manuel Leão, 2014, pp. 13-33.
GIBBS, David; JONAS, AEG & et al. Governance, institucional capacity and partnerships in local economic development: theoretical issues and empirical evidence from Humber Sub-region. Transactions of the Institute of British Geographers, 26(1), 2001, pp. 103-119.
GOVERNO REGIONAL DA MADEIRA. Boletim de Execução Orçamental (agosto 2018). Funchal, 20 dez. 2018. Disponível em: https://www.madeira.gov.pt/Portals/11/Documentos/BoletimExecucaoOrcamental/BEORAM_09_2018.pdf
GRAHAM, John; AMOS, Bruce & et al. Principles for Good Governance in the 21st Century. Policy Brief, 15, 2003.
GRANATO, Leonardo. Brasil, Argentina e os rumos da integração: o Mercosul e a Unasul. Curitiba: Appris, 2015.
HALL, Peter & TAYLOR, Rosemary. The three versins of neoinstitucionalism. Lua Nova, 58, 2003, pp. 193-223.
HERZ, Mônica & HOFFMAN, Andrea Ribeiro. Organizações internacionais: história e práticas. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
HOOGHE, Liesbet & MARKS, Gary. Multilevel Governance and the State. In: LEIBFRIED, Stephan (org). The Oxford handbook of transformations of the State. Oxford: Oxford University Press, 2015.
JEFFERY, Charlie. Sub-National Mobilization and European Integration: Does It Make Any Diference? Journal of Common Market Studies 38(1), 2000, pp. 1-23.
JESSOP, Bob. Governance Failure. The New Politics of British Local Governance. Basingstoke: Macmillan, 2000, pp. 11-32.
KEATING, Michael. Regions and Regionalism in Europe. Cheltenham: Edward Elgar Publishing, 2004.
LIMA, Licínio. O Programa "Aproximar Educação", os municípios e as escolas: descentralização democrática ou desconcentração administrativa? Questões Atuais de Direito Local, nº 05, 2015, pp. 7-24.
MÉNY, Yves & THOENING, Jean-Claude. Politiques Publiques. Paris: Puf, 1989.
MULLER, Pierre. Les Politiques Publiques. Paris: Puf, 2004.
NÓVOA, António Sampaio. O espaço público da educação: Imagens, narrativas e dilemas. Espaços de Educação, Tempos de Formação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2002, pp. 237-263.
OECD. Education at a Glance 2018. Paris: OECD Publishing, 2018.
PIERSON, Paul. Increasing,Returns, Path Dependence and the Study of Politics. The American Political Science Review, Vol. 94, Nº2(jun), 2000, pp. 251-267.
PINHAL, João. A Intervenção do município na regulação local da educação. In: BARROSO, João (org). A Regulação das Políticas Públicas de Educação. Lisboa: EDUCA, 2006, pp. 99-128.
RHODES, Roderick Arthur. The New Governance: Governing without Government. Political Studies XLIV, 1996, pp. 652-667.
SANTOS, Boaventura Sousa. A Gramática do Tempo: Para uma nova Cultura Política. Para um novo Senso Comum. Vol.4. Porto : Edições Afrontamento, 2006.
TRIBUNAL DE CONTAS. Estudo sobre os impactos da evolução demográfica da população residente na RAM na área da educação. RELATÓRIO N.º 9/2018-FS/SRMTC (outubro de 2018). Funchal, 01 nov.2018. Disponível em: https://www.tcontas.pt/pt/actos/rel_auditoria/2018/srmtc/rel009-2018-srmtc.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.