School management: the influence of the democratic model in student formation
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133835556Abstract
The work seeks to understand the aspects of democratic and participative school management and your influence on the citizen formation like as citizen and, consequently, on the construction of a plural society based on the principle, guaranteed by law, of equality. Considers the fundamental relationship between the use of this managerial model in the execution of a quality education, inclusive and that rescues and restores the social role of the school as a training institution. In this context, a bibliographical review was carried out, aiming to clarify the concept of participatory and democratic school management, drawing a brief parallel with the traditional model, highlighting the importance of the manager's training in this perspective, punctuating the practical and legal problems to implement this model.
Key-words: school management; democratic management; school.
Downloads
References
BARROSO, João. O reforço da autonomia das escolas e a flexibilização da gestão escolar em Portugal. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências e desafios. São Paulo: Cortez, 2013, p. 11-32.
BRASIL. Constituição federal de 1988. São Paulo: Lex, 1988.
CURY, Carlos Roberto Jamil. A gestão democrática na escola e o direito à educação. Rbpae, v. 23, n. 3, 2007, p. 483-495.
DOURADO, Luiz Fernandes. A escolha de dirigentes escolares: políticas e gestão da educação no Brasil. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências e desafios. São Paulo: Cortez, 2013, p. 77-95.
DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas e gestão da educação básica no Brasil: limites e perspectivas. Educação e Sociedade, v. 28, n. 100, 2007, p. 921-946.
GODOY, Arilda Schmidt. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, v. 35, n. 2, 1995, p. 57-63.
GRACINDO, Regina Vinhaes. O gestor escolar e as demandas da gestão democrática: exigencias, práticas, perfil e formação. Retratos da Escola, 2012, p. 135-147.
GUTIERREZ, Gustavo Luis. CATANI, Afranio Mendes. Participação e gestão escolar: conceitos e potencialidades. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Gestão democrática da educação: atuais tendências e desafios. São Paulo: Cortez, 2013, p. 59-75.
FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Gestão democrática da educação para uma formação humana: conceitos e possibilidades. Em aberto, v. 17, 2000, p. 167-177.
LIMA, Telma Cristiane Sasso; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Procedimentos metodológicos na construção do conhecimento científico: a pesquisa bibliográfica. Rev. Katál. Florianópolis, v. 10, 2007, p. 37-45.
LÜCK, Heloisa; FREITAS, Kátia Siqueira de; GIRLING, Robert; KEITH, Sherry. A escola participativa: o trabalho do gestor. Petrópolis: Vozes, 2012.
SILVA, Nilson Robson Guedes. Gestão escolar democrática: uma contextualização do tema. Práxis Educacional, v. 5, n. 6, 2009, p. 91-106.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.