The managerialism influx in the management of the state basic education in Mato Grosso/Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133833057Abstract
This paper presents the managerialism influx in the configuration of Basic Education by the Government of the State of Mato Grosso (2015/2018). Literature review, documental analysis and content analysis have been used. The influence of the managerialism logic has appeared in Basic Education in the State of Mato Grosso by means of actions and programs such as the Diagnostic Evaluation of Public Education of the State of Mato Grosso (Adepe-MT), which is a standardized test applied to the 2nd, 4th, 6th and 8th grades of the Elementary School, and in the 1st and 2nd grades of the High School, as well as regulation of teacher work through the of learning goals inserted in the system of electronic diary.
Key-words: education management; managerialism; standardized test.
Downloads
References
ABRUCIO, Fernando Luiz. O impacto do modelo gerencial na administração pública: um breve estudo sobre a experiência internacional recente. Brasília: Enap, 1997.
APPLE, Michael. Para além da lógica do Mercado: compreendendo e opondo-se ao neoliberalismo. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
AZEVEDO, Janete Maria Lins. A educação como política pública. Campinas: Autores Associados, 2004.
AZEVEDO, Janete Maria Lins. O estado, a política educacional e a regulação do setor educação no Brasil: uma abordagem histórica. In: AGUIAR, Márcia Angela da S; FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Gestão da educação, impasses, perspectivas e compromisso. São Paulo: Cortez, 2011, p. 91-112.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em <http://legislacao.planalto.gov.br/legisla/legislacao.nsf/Viw_Identificacao/lei%209.394-1996?OpenDocument>. Acesso em 14 jun. 2016.
BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1997.
BRESSER PEREIRA, Luís Carlos. A reforma do estado dos anos 90 lógica e mecanismos de controle. Lua Nova Revista de Cultura e Política, São Paulo, n. 45, 1998, p. 49-95.
DOURADO, Luiz Fernandes. Políticas e gestão da educação básica no Brasil: limites e perspectivas. Educação e sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, 2016, p. 921-946.
DOURADO, Luiz Fernandes. O público e o privado na agenda educacional brasileira. In: In: AGUIAR, Márcia Angela da S; FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Gestão da educação, impasses, perspectivas e compromisso. São Paulo: Cortez, 2011, 45-86.
FRIGOTTO, Gaudêncio. Política e gestão educacional na contemporaneidade. In: FERREIRA, Eliza Bartolozzi; OLIVEIRA, Dalila Andrade (org.). Crise da escola e políticas educativas. Belo Horizonte: Autêntica, 2009, p. 35-57.
HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 2012.
HARVEY, David. O enigma do capital: e as crises do capitalismo. São Paulo: Boitempo, 2011.
HYPOLITO, Álvaro Moreira. Políticas curriculares, estado e regulação. Educação e sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, 2010, p. 1337-1354.
LIMA, Licínio C. Aprender para ganhar, conhecer para competir: sobre a subordinação da educação na sociedade da aprendizagem. São Paulo: Cortez, 2012.
MATO GROSSO. Governo de Mato Grosso. Seduc e consultoria Falconi Educação assinam contrato. Disponível em < http://www.mt.gov.br/-/3932867-seduc-e-consultoria-falconi-educacao-assinam-contrato>. Acesso em 09 maio 2016.
MATO GROSSO. Orientações curriculares: concepções para a educação básica. Cuiabá: Gráfica Print, 2010.
MATO GROSSO. Edital n. 001/2016/ PMI-SEDUC/MT: Procedimento de manifestação de interesse. Cuiabá: SEDUC/MT-PAR, 2016. Disponível em <http://www.mtpar.mt.gov.br/#!blank-2/t62bt>. Acesso em 10 maio 2016.
MATO GROSSO. Orientativo pedagógico 2016. Cuiabá: SEDUC/MT, 2016.
MORAES, R. Neoliberalismo: de onde vem para onde vai? São Paulo: Senac, 2001.
OLIVEIRA, D. A. A gestão democrática da educação no contexto da reforma do Estado. In: In: AGUIAR, Márcia Angela da S; FERREIRA, Naura Syria Carapeto (org.). Gestão da educação, impasses, perspectivas e compromisso. São Paulo: Cortez, 2011, p. 117-145.
PAULA, A. P. P. Administração pública brasileira entre o gerencialismo e a gestão social. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 45, n. 1, p.36-49, jan/mar. 2005. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/rae/v45n1/v45n1a05.pdf>. Acesso em: 20 mai. 2016
PERONI, Vera. Política educacional e papel do Estado: no Brasil dos anos 1990. São Paulo: Xamã, 2003.
SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. Rio de Janeiro: Record, 2001.
SCHNEIDER, Marilda Pasqual; NARDI, Elton Luiz. Accountability em educação: mais regulação da qualidade ou apenas um estágio do Estado-avaliador? ETD - Educação Temática Digital, Campinas, v. 17, n. 1, 2015, p. 58-74. Disponível em <http://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8634818>. Acesso em 23 mar. 2016.
SHIROMA, Eneida Oto et al. Política educacional. Rio de Janeiro: Lamparina, 2011.
VIEIRA, Evaldo Amaro. Os direitos e a política social. São Paulo: Cortez, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.