Informatics in the school: case study in the public schools of Videira city

Authors

  • Leila Lisiane Rossi Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Videira
  • Jean Carlo Corso Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Videira
  • Gilson Ribeiro Nachtigall Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Videira
  • Angela Maria Crotti da Rosa Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Videira
  • Luiz Gustavo Moro Senko Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Brusque

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133831111

Abstract

The present paper shows the results of a research project that describes the web tool to support the data analysis in the research project about the technological needs in the public schools from Videira city. In a previous project, a similar tool was developed for the municipal schools of Videira/SC. For some schools was developed a similar project. At first, questionnaires were applied to teachers and students and then, the tool was created using free software allows the multidimensional data visualization, which means, in other words, different dimensions and levels of details which makes it easier to analyze  data in the decision making process.

Key-words: free software; decision making; technology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Leila Lisiane Rossi, Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Videira

Mestre em Ciência da Computação e professora de Informática no Instituto Federal Catarinense - campus Videira

Jean Carlo Corso, Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Videira

Estudante do Curso de Ciência da Computação no Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Videira

Gilson Ribeiro Nachtigall, Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Videira

Doutor em Agronomia, coordenador de pesquisa e inovação e professor nos cursos de Agronomia no Instituto Federal Catarinense - campus Videira

Angela Maria Crotti da Rosa, Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Videira

Especialista em Controle da Gestão Pública e coordenadora de estágios e extensão no Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Videira

Luiz Gustavo Moro Senko, Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Brusque

Mestre em Ciência da Computação e professor de Informática no Instituto Federal Catarinense - IFC - Campus Brusque

References

KIMBALL, Ralph. Data warehouse toolkit: o guia completo para modelagem multidimensional. Rio de Janeiro: Campus, 2002.

ELMASRI, Ramez; NAVATHE, Shamkant B. Sistemas de banco de dados. São Paulo: Pearson/Addison Wesley, 2011.

MILANI, André. PostgreSQL: guia do programador. São Paulo, Novatec, 2008.

PENTAHO. Pentaho open source business intelligence. Disponível em <http://www.pentaho.com>. Acesso em 20 nov. 2017.

POSTGRESQL. PostgreSQL. Disponível em <http://www.postgresql.org>. Acesso em 20 nov. 2017.

PRENSKY, Marc. Digital natives, digital immigrants - 2001. Disponível em <http://www.marcprensky.com/writing/Prensky-Digital Natives,Digital Immigrants-Part1.pdf>. Acesso em 20 nov. 2017.

ROSSI, Leila Lisiane; NACHTIGALL, Gilson Ribeiro; SENKO, Luiz Gustavo Moro; ROSA, Angela Maria Crotti da; HEINECK, Tiago; VIAN, Caroline; BOESING, Jeferson José Schneider. Software livre como apoio à tomada de decisão no ensino e uso de tecnologias: estudo de caso para as escolas públicas municipais de Videira/SC. Regae - Revista de Gestão e Avaliação Educacional, Santa Maria, v. 5, n. 10, 2016, p. 95-102.

SILBERSCHATZ, Abraham; KORTH, Henry F; SUDARCHAN, S. Sistemas de banco de dados. São Paulo: Makron Books, 2006.

WEKA, Pentaho. Open source business intelligence - data mining. Disponível em <http://community.pentaho.com/projects/data-mining/>. Acesso em 20 nov. 2017.

WITTEN, Ian H; FRANK, Eibe. Data mining: practical machine learning tools and techniques. San Francisco: Elsevier, 2005.

Published

2018-04-18

How to Cite

Rossi, L. L., Corso, J. C., Nachtigall, G. R., Rosa, A. M. C. da, & Senko, L. G. M. (2018). Informatics in the school: case study in the public schools of Videira city. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 109–116. https://doi.org/10.5902/2318133831111

Issue

Section

Artigos