Assessment in large scale in times of inclusive education policies
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133830925Abstract
This paper aimed at investigating the historical, political and legal process which took to the implementation of large scale evaluation policies and the possible relations with the policies of school inclusion in a national context. The methodology started from a bibliographical research, using a survey of scientific production in the database Scielo. Large Scale Evaluation has been the starting point for the pedagogical work in the Brazilian schools, acting as a regulator of this action as it mobilizes institutions and teachers in the aim of changing their practices with the goal of having a good score at Ideb. We could not find any pieces of research approaching large scale evaluation and the participation of students who are target of special education.
Key-words: public policies; large scale evaluation; inclusive education.
Downloads
References
ABE, Patricia B.; ARAÚJO, Rita de Cassia T. A participação escolar de alunos com deficiência na percepção de seus professores. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, v. 16, n. 2, 2010, p. 283-296.
ACOSTA, Neiva Marta Bartzen. Formação docente e gestão dos princípios da educação inclusiva. La Salle: Revista da Educação, Ciência e Cultura, Canoas, v. 15, n. 1, 2010, p. 77-84.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Declaração mundial de educação para todos: plano de ação para satisfazer as necessidades básicas de aprendizagem. Brasília, 1990.
BRASIL. Lei de Diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996.
BRASIL. Plano de desenvolvimento da educação: razões, princípios e programas. Brasília: MEC, 2007.
BRASIL. Política nacional de educação especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC, 2008. Disponível em < http://peei.mec.gov.br/arquivos/politica_nacional_educacao_especial.pdf>. Acesso em 8 abr. 2013.
BRASIL. Diário Oficial da União. Portaria n. 304 de 21 de junho de 2013. Dispõe sobre o Sistema de Avaliação da Educação Básica. Brasília, 2013a.
BRASIL. Portaria n. 304 de 24 de junho de 2013 que dispõe sobre o Sistema de Avaliação da Educação Básica - Saeb. Disponível em http://download.inep.gov.br/educacao_basica/prova_brasil_saeb/legislacao/2013/portaria_n304_saeb_RevFC.pdf. Acesso em 2 fev. 2015.
BRASIL. Apresentação. Brasília: MEC, 2015. Disponível em http://portal.inep.gov.br/web/saeb/aneb-e-anresc. Acesso em 20 abr. 2015a.
BRASIL. Lei n. 13.005, de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providencias. Brasília: DOU, n. 120-A, 26 jan. 2014.
BRASIL. Lei n. 13.146 de 2015. Institui o Estatuto da Pessoa com Deficiência. Brasília, 2015b. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm>. Acesso em 8 jul. 2015.
CAMINI, Lucia. A política educacional do PDE e do plano de metas compromisso todos pela educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 26, n. 3, 2010, p. 535-550.
CARDOSO, Ana Paula. Políticas de educação inclusiva em tempos de ideb: escolarização de alunos com deficiência na rede de ensino do município de Sobral - CE. Fortaleza: UECE, 2011. Dissertação (mestrado em Educação). Universidade Estadual do Ceará.
DUARTE, Adriene Bolzan. A participação de escolas da rede pública municipal de Santa Maria (RS) no Sistema de Avaliação da Educação Básica. Santa Maria: UFSM, 2013. Dissertação (mestrado em Educação). Universidade Federal de Santa Maria.
FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação: da desmoralização do magistério à destruição do sistema público de educação. Educ. Soc., Campinas, v. 33, n. 119, 2012, p. 379-404.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas, 1992.
SAVIANI, Demerval. Escola e democracia. São Paulo: Cortez; Campinas: Autores Associados, 1986.
SILVA, Mariana Cesar Verçosa; MELETTI, Silvia Marcia Ferreira. Estudantes com necessidades educacionais especiais nas avaliações em larga escala: Prova Brasil e Enem. Rev. Bras. Ed. Esp., Marilia, v. 20, n. 1, 2014, p. 53-68.
SOUSA, Sandra Zaquia. Concepções de qualidade da educação básica forjadas por meio de avaliações em larga escala. Avaliação, Campinas, v. 19, n. 2, 2014, p. 407-420.
ZANARDINI, João B. Considerações sobre o papel da educação eficiente como estratégia para o alívio da pobreza. In: EVANGELISTA, Olinda (org.). O que revelam os slogans na política educacional. Araraquara: Junqueira e Marin, 2014, p. 245-282.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.