The political-pedagogical project as an instrument of democratic and participatory management
DOI:
https://doi.org/10.5902/2318133830480Abstract
The implementation of a democratic and participatory practice management in the routine of schools has faced many challenges, such as a break with the authoritarian culture that rejects the questionings in the impositions of order and power. However, for the construction of a democratic and participatory educational system, it is important to establish an open space for discussions within the school spaces. The educational manager may allow the intervention of educational practices, in view of the reality of the school community. Thus, this article seeks to discuss how the construction of the political-pedagogical project - PPP - can become an instrument of democratic and participative management, based on authors who approach on democratic management in the legal, political and educational scenario. The results show the relevance of promoting an institutional context that contributes to the formation of builders and transformers citizens of society.
Key-words: political-pedagogical project; democratic and participatory management; school.
Downloads
References
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Como se trabalha com projetos. Revista TV Escola, Brasília, n. 22, 2002, p. 2-5.
BRASIL. Lei n°9394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Disponível em <http://www.presidencia.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm> Acesso em 12 dez. 2017.
DIAS, José Augusto. Gestão da Escola. In: Meneses, Joao Gualberto de Carvalho. Estrutura e funcionamento da educação básica. 2 ed. São Paulo: Pioneira, 1998, p. 270-280.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia - saberes necessários à prática educativa. São Paulo:Paz e Terra; 2016. p.11-15.
FREITAS, Luiz Carlos. Dialética da inclusão e da exclusão: por uma qualidade negociada e emancipadora nas escolas. In: Escola Viva: elementos para a elaboração de uma educação de qualidade social. GERALDI, Corinta Maria Grisolia; RIOLFI, Claudia Rosa; GARCIA, Maria de Fátima. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 65-75.
GADOTTI, Moacir. Projeto político-pedagógico da escola: In: GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio. Autonomia da escola: princípios e propostas. São Paulo: Cortez, 2001.
LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar, políticas, estruturas e organização. São Paulo: Cortez, 2012.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1998.
MACHADO, José Nilson de. Educação: projetos e valores. São Paulo: Escrituras, 2000.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma elaboração possível. Campinas: Papirus, 2003.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Cadernos Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.