The political-pedagogical project as an instrument of democratic and participatory management

Authors

  • Viviane da Costa Bastos FTESM/UERJ
  • Bárbara de Britto Terra Nova Gonçalves
  • Ana Cristina Vieira Alves

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133830480

Abstract

The implementation of a democratic and participatory practice management in the routine of schools has faced many challenges, such as a break with the authoritarian culture that rejects the questionings in the impositions of order and power. However, for the construction of a democratic and participatory educational system, it is important to establish an open space for discussions within the school spaces. The educational manager may allow the intervention of educational practices, in view of the reality of the school community. Thus, this article seeks to discuss how the construction of the political-pedagogical project - PPP - can become an instrument of democratic and participative management, based on authors who approach on democratic management in the legal, political and educational scenario. The results show the relevance of promoting an institutional context that contributes to the formation of builders and transformers citizens of society.

Key-words: political-pedagogical project; democratic and participatory management; school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Bárbara de Britto Terra Nova Gonçalves

Mestre em Ensino em Educação Básica pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro, coordenadora do Curso de Pedagogia e Pós-graduação em Educação Especial e Inclusiva na Fundação Técnico-Educacional Souza Marques.
Endereço: Rua Martins Lage, 419 - 20780-110 - Rio de Janeiro - RJ - Brasil.
E-mail: barbara.goncalves@ftesm.edu.br.

Ana Cristina Vieira Alves

Ana Cristina Vieira Alves é professora das séries iniciais na educação básica e estudante do curso de Pedagogia na Fundação Técnico-Educacional Souza Marques.
Endereço: Av. Capitão Menezes, 1595 - 21320-040 - Rio de Janeiro - RJ - Brasil.
E-mail: anacrispedagogia@gmail.com.

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Como se trabalha com projetos. Revista TV Escola, Brasília, n. 22, 2002, p. 2-5.

BRASIL. Lei n°9394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Disponível em <http://www.presidencia.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm> Acesso em 12 dez. 2017.

DIAS, José Augusto. Gestão da Escola. In: Meneses, Joao Gualberto de Carvalho. Estrutura e funcionamento da educação básica. 2 ed. São Paulo: Pioneira, 1998, p. 270-280.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia - saberes necessários à prática educativa. São Paulo:Paz e Terra; 2016. p.11-15.

FREITAS, Luiz Carlos. Dialética da inclusão e da exclusão: por uma qualidade negociada e emancipadora nas escolas. In: Escola Viva: elementos para a elaboração de uma educação de qualidade social. GERALDI, Corinta Maria Grisolia; RIOLFI, Claudia Rosa; GARCIA, Maria de Fátima. Campinas: Mercado de Letras, 2004, p. 65-75.

GADOTTI, Moacir. Projeto político-pedagógico da escola: In: GADOTTI, Moacir; ROMÃO, José Eustáquio. Autonomia da escola: princípios e propostas. São Paulo: Cortez, 2001.

LIBÂNEO, José Carlos. Educação escolar, políticas, estruturas e organização. São Paulo: Cortez, 2012.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 1998.

MACHADO, José Nilson de. Educação: projetos e valores. São Paulo: Escrituras, 2000.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma elaboração possível. Campinas: Papirus, 2003.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Cadernos Cedes, Campinas, v. 23, n. 61, p. 267-281.

Published

2018-04-18

How to Cite

Bastos, V. da C., Gonçalves, B. de B. T. N., & Alves, A. C. V. (2018). The political-pedagogical project as an instrument of democratic and participatory management. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 87–93. https://doi.org/10.5902/2318133830480

Issue

Section

Artigos