University pedagogy under construction: challenging theoretical approaches

Authors

  • Rogério Abranches Silva Universidade do Vale do Sapucaí - UNIVÁS
  • Neide Pena Cária Universidade do Vale do Sapucaí (Unvás)

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133830098

Abstract

This paper is a literature review on the theme university pedagogy. It aims to contribute to the discussions around the issues involving higher education relating to teaching and learning. The decade of 1990 was taken as a timeframe, being characterized by the expansion and diversification of high education offer. The theoretical and conceptual aspects were supported by the following authors: Cunha (2004, 2006, 2016), Pimenta and Anastasiou (2005), Masetto (2006), Pimenta and Almeida (2011). Whereas the university is an educational institution, rooted in social, economic and cultural contexts and that aims the persistent production of knowledge and training of professionals, this research falls within the contexto of professional training.

Key-words: university pedagogy; teaching; learning; professional training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rogério Abranches Silva, Universidade do Vale do Sapucaí - UNIVÁS

- Graduado em Administração de Empresas

- Mestrado em Educação

- Professor de ensino médio-técnico e superior

- Coordenador de Núcleo Acadêmico Educacional do Instituto Nacional de Telecomunicações (Inatel)

Neide Pena Cária, Universidade do Vale do Sapucaí (Unvás)

Doutora em Educação

Docente do Programa de Mestrado em Educação

Coordenadora do Curso de Espeialização em Gestão Educacional

References

CUNHA, Maria Isabel. Inovações pedagógicas e a reconfiguração de saberes no ensinar e no aprender na universidade. CONGRESSO LUSO-AFRO-BRASILEIRO DE CIÊNCIAS SOCIAIS, 8, 2004. Anais ... Coimbra: Universidade de Coimbra, 2004.

CUNHA, Maria Isabel. Pedagogia Universitária. In: MOROSINI, Marília C. Enciclopédia de pedagogia universitária: glossário. Brasília: Inep, 2006, p. 349-405.

CUNHA, Maria Isabel. Os conceitos de espaço, lugar e território nos processos analíticos da formação dos docentes universitários. Educação Unisinos, v. 12, n. 3, 2008, p. 182-186.

CUNHA, Maria Isabel. Inovações na educação superior: impactos na prática pedagógica e nos saberes da docência. Em Aberto, Brasília, v. 29, n. 97, 2016, p. 87-101.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores para a mudança educativa. Porto: Porto, 1999.

LEITE, Denise. Reformas universitárias, avaliação institucional participativa. Petrópolis: Vozes, 2005.

LEITE, Denise. Pedagogia universitária e inovação. In: CUNHA, Maria Isabel da (org.). Reflexões e práticas em pedagogia universitária. Campinas: Papirus, 2007, p. 11-26.

MASETTO, Marcos Tarciso (org.). Docência na universidade. Campinas: Papirus, 2006.

MASETTO, Marcos Tarciso. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.

PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de (orgs.). Pedagogia universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2011.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Camargo. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2005.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2018-04-18

How to Cite

Silva, R. A., & Cária, N. P. (2018). University pedagogy under construction: challenging theoretical approaches. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 25–38. https://doi.org/10.5902/2318133830098

Issue

Section

Artigos