Teaching stage oriented in the state school of Middle School Teacher Maria Rocha, Santa Maria/RS

Authors

  • Janaína de Arruda Carilo Schmitt Ctism, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Lubia Telma Garcia Wustrow Souza

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133829648

Abstract

This paper presents the report of the activities developed in the teaching stage linked to the Teacher Education Program for Professional and Technological Education (PEG / UFSM), which was held at the State High School Professor Maria Rocha, in the courses Technical of Accounting and Secretariat, in the disciplines of Organization and Commercial Techniques and Psychology. The teaching stage was the first exercise of professional practice in which there were moments of anxiety in the preparation of classes, a study about the contents that should be worked with the students and the constant concern to propose innovative methodologies in the teaching process. We highlight reflections about teaching practice, especially related to the positive and negative points, difficulties, challenges and contributions of the experience of professional insertion.

Key-word: teaching stage; teacher training; teaching methodologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Janaína de Arruda Carilo Schmitt, Ctism, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Janaína de Arruda Carilo Schmitt

Bacharel em Administração de Empresas; Especialista em Gestão Pública; Licenciatura em Administração; Discente do Programa de Pós Graduação em Educação Profissional e Tecnológica- Mestrado Acadêmico da Universidade Federal de Santa Maria/ RS/ Brasil; Membro do Grupo de Pesquisa: Metodologias Ativas para EPT/UFSM- Linha de Pesquisa 03- Inovação para a EPT. 

E-mail: janainacarilo@hotmail.com;

Lubia Telma Garcia Wustrow Souza

Lubia Telma Garcia  Bacharel em Administração; Licenciatura em Administração, Aluna especial de mestrado do Programa de Pós Graduação em Educação Profissional e Tecnológica/ UFSM; Membro do Grupo de Pesquisa: Metodologias Ativas para EPT/UFSM- Linha de Pesquisa 03- Inovação para a EPT. 

E-mail: lu.adm2015@hotmail.com

References

FREIRE, Paulo. A pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de janeiro: Paz e Terra, 1986.

IMBERNÓN, Francisco. La formación y el desarrollo professional del professorado: hacia uma nueva cultura professional. Barcelona: Graó, 1994.

PEREIRA, Marcos Vilella. Estética da professoralidade: um estudo crítico sobre a formação do professor. Santa Maria: UFSM, 2016.

PIMENTA, Selma G; LIMA, Maria Socorro L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. São Paulo: Cortez, 1992.

Published

2018-04-15

How to Cite

Schmitt, J. de A. C., & Souza, L. T. G. W. (2018). Teaching stage oriented in the state school of Middle School Teacher Maria Rocha, Santa Maria/RS. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 105–110. https://doi.org/10.5902/2318133829648

Issue

Section

Artigos