Election of principais: is it one of the mechanisms of management decentralization?

Authors

  • Sueli Menezes Pereira Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Neila Pedrotti Drabach
  • Gabriela da Ros de Araújo

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133829182

Abstract

In this paper, the focus is on the discussion on the guidelines of the election of principais in the educational system in the city of Santa Maria, RS. The purpose is rellecting upon the limits and responsibilities in the election of principais in the ambient of democratic construction in the school context from the Lei Municipal de Gestão Democrática - lei n. 4740/03, which is related to the election of principais and the organization and functioning of the School Boards. For achieving that, a theoretical and history review is made about the processes of election of a principal - - political nomination, public contests and direct election - analyzing in which way those processes result in a shift in the dimensions of te school management. Defending the principais' election in the process of democratization of the school management, we point that such mechanism, exclusively, does not guarantee democracy, however, that means an advance in relation to the other ways of electing principais.

Key-words: democratization of the management, election of principais, participation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sueli Menezes Pereira, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Sueli Menezes Pereira
Doutora em Educação pela UNICAMP. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSM

Neila Pedrotti Drabach

Neila Pedrotti Drabach
Mestranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSM

References

BOBBIO, Norberto. O futuro da democracia: uma defesa das regras do jogo. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diretrizes e Bases para Educação Nacional.

DOURADO, Luiz Fernandes. A Escolha de Dirigentes Escolares: políticas e gestão da educação no Brasil. In: FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Gestão Democrática da Educação: atuais tendências novos desafios. São Paulo: Cortez, 2000.

GÓES, Moacyr de. A função social do diretor da escola pública, eleito pelo voto direto. Revista Brasileira de Administração Escolar. V.8, n. 1. 1989, p. 85-100.

LEFEBVRE, Henri. A cidade do capital. Rio de Janeiro: DP&A, 1999.

LUCE, Maria Beatriz; MEDEIROS, Isabel Letícia Pedroso de. Gestão democrática da e na educação: concepções e vivências. In: LUCE, Maria Beatriz; MEDEIROS, Isabel Letícia Pedroso de. Gestão escolar democrática: concepções e vivências. Porto Alegre: Ufrgs, 2006.

LUCK, Heloísa. Perspectivas da gestão escolar e implicações quanto à formação de seus gestores. Em Aberto. Brasília, v. 17, n. 72, 2000, p. 1-195.

MACHADO, Carlos Roberto Silva. A produção da gestão democrática da e na educação para a democracia sem fim. Cadernos de Educação, n. 24, 2005,

p. 179-198.

MENDONÇA, Erasto Fortes. Estado patrimonial e gestão democrática do ensino público no Brasil. Revista Educação & Sociedade. v. 22, n. 75, 2001, p. 84-108.

PARO, Vítor Henrique. Eleições de diretores na escola pública. Revista Brasileira de Administração Escolar. Brasília, v. 10, n. 2. 1994.

SANTA MARIA. Lei Municipal da Gestão Democrática n° 4740/03.

VIEIRA, Sofia Lerche. Educação e gestão: extraindo significados de sua base legal. In: LUCE, Maria Beatriz; MEDEIROS, Isabel Letícia Pedroso de. Gestão Escolar Democrática: concepções e vivências. Porto Alegre: Ufrgs, 2006.

Published

2017-09-26

How to Cite

Pereira, S. M., Drabach, N. P., & Araújo, G. da R. de. (2017). Election of principais: is it one of the mechanisms of management decentralization?. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 1(1), 23–34. https://doi.org/10.5902/2318133829182

Issue

Section

Artigos