Reflections on the final evaluation of a discipline elective

Authors

  • Fellipe Eloy Teixeira Albuquerque UNIFESP: Universidade Federal de São Paulo Campus Guarulhos/aluno

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133820506

Abstract

With a workload of 60 hours to elective Academic Master's course in History of Art, Unifesp - Campus Guarulhos, enabled many questions about how the relationship between Art and Philosophy were seized during history. Consultation of various authors such as Alain Badiou, Martin Heidegger, Giorgio Agambem and Jacques Rancière helped in understanding this process, as well as the artistic production of proposers as Vik Muniz, Peter Greenaway and Ngwenya. For the final evaluation of this discipline the responsible teachers requested the preparation of a text which, from references worked in class, help the student to formulate a concept of Art. This article is to bring together the main reflections raised during the evaluation process of discipline that conceptualized a chance to understand the History of Art.

Key-words: evaluation, art, philosophy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fellipe Eloy Teixeira Albuquerque, UNIFESP: Universidade Federal de São Paulo Campus Guarulhos/aluno

Mestrando em História da Arte pelo PPGHA- UNIFESP Campus Guarulhos, Especialista em Comunicação Social pelo Curso de Especialização Cultura e Meios de Comunicação: uma abordagem teórico-prática, em nível de Pós-Graduação Lato Sensu, do SEPAC em convênio com a PUCSP-COGEAE; Licenciado em Educação Artística pelo CEUNSP- Itu. Professor de Educação Básica II- Arte, pela Secretária da Educação do Estado de São Paulo.

References

BADIOU, Alain. Pequeno manual de inestética. São Paulo: Estação Liberdade, 2002.

CAUQUELLIN, Anne. Arte contemporânea. Mem Martins: Europa-America, 2010.

DANTO, Arthur. Após o fim da arte: a arte contemporânea e os limites da história. São Paulo: Odysseus, 2006.

MAMMÌ, Lorenzo. O que resta da arte. São Paulo: Cia das Letras, 2012.

QUEMIM, Alain. Evolução do mercado de arte: internacionalização crescente e desenvolvimento da arte contemporânea. In: MORAES, Angélica de; FIALHO, Ana Letícia; QUEMIN, Alain. O valor da obra de arte. São Paulo: Metalivros, 2014, p. 10-31.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: 34, 2009.

RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

LEWIS, Ben. The great contemporary art bubble. Reino Unido: Ben Lewis TV Company, 2009. Disponível em <https://distrify.com/films/6542>. Acesso em 1 maio. 2015.

ODELL, Anne. Återträffen 2013 Svensk Dramafilm HELA FILMEN. Disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=--6W7wnFEIs>. Acesso em 13 jun. 2015.

WALKER, Lucy. Lixo extraordinário: Reino Unido, Brasil: Almega Projects; O2 Filmes, 2009.

GALERIA WHITE CUBE. Exhibitions: Anselm Kiefer Paintings. Disponível em: <http://whitecube.com/exhibitions/anselm_kiefer_sao_paulo_2015>. Acesso em 14 jun. 2015.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SÃO PAULO. GRADUAÇÃO /AFH 2015_1: Ementa da disciplina eletiva: Arte, Filosofia e História. Disponível em <http://ead.unifesp.br/graduacao/course/view.php?id=2666>. Acesso em 13 jun. 2015.

Published

2016-06-07

How to Cite

Albuquerque, F. E. T. (2016). Reflections on the final evaluation of a discipline elective. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 5(10), 45–53. https://doi.org/10.5902/2318133820506

Issue

Section

Artigos