Profile of students’ Proeja Technician at Trade of Instituto Federal Farroupilha county of Júlio de Castilhos/RS in 2012

Authors

  • Aline Sobreira Bezerra Universidade Federal de Santa Maria Av. Independência, nº: 3751/ Sala: 118 - Bairro Vista Alegre CEP: 98300-000 - Palmeira das Missões – RS - Brasil Fone: (55) 8411-7694 - 3742-8838
  • Anne Y Castro Marques Universidade Federal do Pampa - campus Itaqui, Brasil.
  • Andréia Cirolini Universidade Federal de Santa Maria - Udessm, Brasil.
  • Eloi Paulus Universidade Federal de Santa Maria, Brasil.
  • Débora Teixeira de Mello Universidade Federal de Santa Maria, Brasil.

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133817060

Abstract

This study aimed to identify the profile of the Proeja students’. Was performed a survey of quantitative and qualitative character and as an instrument was used a questionnaire with 15 closed questions, which encompassed socioeconomic, family and school history, review of studies, work and difficulties, and an interview with the coordinator of the course. Most investigated invests in Proeja expecting to work in the area, and secondly as a way to complete high school. Consider the optimal teaching quality of the institution, and characterize teachers as concerned and dedicated. Most have aspirations of attending a higher level and to continue to provide courses in the study area. It was concluded that the professionalization by Proeja has the challenge of contributing to the inclusion of individuals of diversified capital in the world of work and to maintain access to the varied cultural heritage.

Key-words: young and adults education, professional education, social inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Sobreira Bezerra, Universidade Federal de Santa Maria Av. Independência, nº: 3751/ Sala: 118 - Bairro Vista Alegre CEP: 98300-000 - Palmeira das Missões – RS - Brasil Fone: (55) 8411-7694 - 3742-8838

Departamento de Alimentos e Nutrição / Área: Nutrição

References

ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, n. 113, 2001, p. 51-64.

AZEVEDO, Clayte de Paula; LIMA, Ezilda Soares. A evasão escolar no Proeja do Cefet-MT: existência e visão. Educação Profissional: Ciência e Tecnologia, v. 4, n. 2, 2011, p. 79-88.

BONFIM. Silvana Vanessa Martins da Silva; ARRUDA, Maria da Conceição Calmon. A questão da evasão no Proeja: um estudo de caso no IF baiano campus Guanambi. ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 16, 2012. Anais ... Campinas: Unicamp, 2012.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. 1988. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm>. Acesso em 30 nov. 2012.

BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional, Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. 1996. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em 30 nov. 2012.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Ações Proeja 2011. Disponível em <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12288&Itemid=562>. Acesso em 17 jan. 2013.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Projeto pedagógico do Curso Técnico em Comércio, na modalidade de Educação de Jovens e Adultos - Proeja, campus Júlio de Castilhos. Júlio de Castilhos: UFSM, 2012.

BRASIL. Proeja: Programa nacional de integração da educação profissional com a educação básica na modalidade de educação de jovens e adultos. Brasília: MEC, 2007.

BRASIL. Relatório do programa estratégico do Proeja. Brasília: MEC, 2007.

BRASIL. Parecer CNE/CEB 11/2000. Brasília: Brasil, 2000.

BRASIL. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/censo2010>. Acesso em: 05 jan. 2013.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. CAPES. Programa de apoio ao ensino e à pesquisa científica e tecnológica em educação profissional integrada à educação de jovens e adultos: Proeja-Capes/Setec. 2011. Disponível em <http://www.capes.gov.br/bolsas/programas-especiais/PROEJA>. Acesso em 17 jan. 2013.

DEBIASIO, Flávia de Jesus Mendes. Acesso, permanência e evasão dos cursos do Proeja em instituições de ensino em Curitiba - PR. Curitiba: UTFPR, 2010. 128f. Dissertação (mestrado em Tecnologia). Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

FRAZOI, Naira Lisboa; HYPOLLITO, Alvaro Moreira; FISCHER, Maria Clara; DEL PINO, Mauro; SANTOS, Simone Valdete dos. Escola, saberes e trabalho: a pesquisa do PROEJA no Rio Grande do Sul. Educação & Realidade, v. 35, n. 1, 2010, p. 167-186.

INSTITUTO FEDERAL FARROUPILHA - CAMPUS JULIO DE CASTILHOS. Projeto pedagógico do curso Técnico em Comércio - modalidade educação de jovens e adultos: Proeja. Disponível em <http://www.jc.iffarroupilha.edu.br/site/midias/arquivos/20118221159 33140ppc_tec_comercio_-_reitoria.pdf>. Acesso em 25 nov. 2012.

GATTI, Bernardete. Angelina. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, n. 113, 2001, p. 65-81.

Published

2015-04-10

How to Cite

Bezerra, A. S., Marques, A. Y. C., Cirolini, A., Paulus, E., & Mello, D. T. de. (2015). Profile of students’ Proeja Technician at Trade of Instituto Federal Farroupilha county of Júlio de Castilhos/RS in 2012. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 4(8), 41–50. https://doi.org/10.5902/2318133817060

Issue

Section

Artigos