Democratic management and political pedagogical project: case study on a Municipal School of São Gonçalo dos Campos - BA

Authors

  • Rodrigo Santos Cazumbá Universidade Federal do Recôncavo da Bahia - UFRB
  • Raimunda Maria da Silva Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5902/2318133816023

Abstract

This work aimed to make a discussion on Democratic and Political Pedagogical Project Management, with a main objective to analyze how the process of collective construction of PPP in a teaching unit occurs. The survey was conducted in a public school in São Gonçalo dos Campos - BA, being developed through a case study with questionnaires involving teachers, manager and coordinator. The work is divided into two parts. The first consists of a literature review covering the various aspects of democratic management and Political Pedagogical Project. The second part consists of the presentation of the results of a case study. The survey revealed that at the school, the PPP is not drawn collectively and there is a very limited school community participation in the management process.

Key-words: political pedagogical project, democratic management, collective construction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei n. 9.394, estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: DOU, 1996.

BUSS, Rosinete Bloemer Pickler. Gestão escolar: cadernos de estudos. Indaial: Asselvi, 2008.

COMER, James P. Home-school relationships as they affect the academic success of children. Education and Urban Society, n. 16, 1984, p. 323-337.

GADOTTI, Moacir. O projeto político-pedagógico na escola: na perspectiva de uma educação para a cidadania. Brasília: Cortez, 1994.

GADOTTI, Moacir. Escola cidadã. São Paulo: Cortez, 1995.

GADOTTI, Moacir. Pressupostos do projeto pedagógico. CONFERÊNCIA NACIONAL DE EDUCAÇÃO PARA TODOS, 1, 1994. Anais ... Brasília: MEC, 1994.

LUCK, Heloísa. A gestão participativa na escola. Rio de Janeiro. Vozes, 2010.

LUNARDI, Geovana Mendes. A função social da escolarização básica: reflexões sobre as práticas curriculares da escola. CONGRESSO LUSO-AFRO-BRASILEIRO DE CIÊNCIAS SOCIAIS, 8, 2004. Anais ... Coimbra: Universidade de Coimbra, 2004.

MOREIRA, Antônio Flávio; SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Currículo, cultura e sociedade. São Paulo: Cortez, 1997.

PARO. Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. São Paulo: Ática. 2000

ROSENAU, Claudete Romualda. Ação do gestor escolar: estudo de caso com o desenvolvimento de proposta pedagógica. Florianópolis: UFSC, 2002. 99f. Dissertação (mestrado em Engenharia de Produção). Universidade Federal de Santa Catarina.

SAVIANI, Dermeval. O choque teórico da politecnia. Revista Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, 2003, p. 131-152.

SILVA, Maria Abadia. Do projeto político do Banco Mundial: ao projeto político-pedagógico da escola pública brasileira. Cad. Cedes, Campinas, v. 3, n. 61, 2003, p. 283-301.

VASCONCELLOS, Celso Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto politico-pedagógico. São Paulo: Libertad. 2000.

VASCONCELLOS, Celso Santos. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2004.

VASCONCELLOS, Celso Santos. Projeto político-pedagógico: educação superior. Campinas: Papirus, 2004.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 2009.

Published

2015-04-10

How to Cite

Cazumbá, R. S., & Silva, R. M. da. (2015). Democratic management and political pedagogical project: case study on a Municipal School of São Gonçalo dos Campos - BA. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 4(8), 17–28. https://doi.org/10.5902/2318133816023

Issue

Section

Artigos