Dialogues possible through of Projovem

Authors

  • Maria da Luz Cavasotto Botao Unilasalle

DOI:

https://doi.org/10.5902/217621711481

Abstract

It was researched Projovem, a formation and inclusion policy for the youth, through observation, qualitative analysis and participatory research, from which it is constructing texts that discuss the different discourses used by the program / context. What kinds of discourses are ingrained from its drafting, through passing teachers and students so that, theoretically, reaffirm the place of exclusion that young people already occupy in society. Due how the curriculum is articulated,  the mode of operation and organization of this program, cooperate for a functional literacy. The initial series of school memories, as well as the living conditions of students, impregnate testimonies collected in this research. The trajectories of these young school failures continuous, in the initial series, made us investigate the construction of this failure at school. The data were collected through interviews, observations at the school where Projovem is held, in the city of Canoas.

Key-words: Projovem, exclusion, inclusion, functional illiteracy, school failure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria da Luz Cavasotto Botao, Unilasalle

Mestranda em Educação pelo Unilasalle, concluí Pedagogia pela Ufrgs em 2007, apresentando trabalho com o titulo: A Construção da Apartação Educacional e Social no ProJovem, trabalho este que foi apresentado na Fapa e em vários seminários, também na Ufrgs. Acompanhei durante um ano o trabalho da profª Laura Fonseca, junto ao NIEPE-EJA-Ufrgs, participando como pesquisadora associada. Participei de algumas reuniões junto a Vila Cruzeiro, trazendo subsídios para melhor atuação dos educadores no centro lá existente. Tenho licenciatura em Educação Fisica, pela Feevale, curso concluído em 1987. Atualmente trabalho como professora de educação física na rede municipal de Canoas.

References

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

FONSECA, Laura Souza. O trabalho mutilando o tempo infanto-juvenil. Mimeo., 2007

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

KUENZER, Acácia Z. A educação profissional nos anos 2000: a dimensão subordinada das políticas de inclusão. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 27, n. 96, 2006, p. 877-910. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br> Acesso em: 13 mar., 2007.

Programa Nacional de Inclusão de Jovens - Projovem. Documentos. Disponível em: http://www.Projovem.gov.br Acesso em: 15 abr.2007.

RIBEIRO, Vera M. M. Alfabetismo funcional: referências conceituais e metodológicas para a pesquisa. Educação & Sociedade, ano XVIII, n. 60, 1997, p. 154-158.

SALGADO, Maria Umbelina C. Projovem - Unidade Formativa I, Guia de Estudo. Brasília: Presidência da República, Secretaria Geral, 2005.

SALGADO, Maria Umbelina C. Projovem - Unidade Formativa II, Guia de Estudo. Brasília: Presidência da República, Secretaria Geral, 2005.

Published

2014-04-13

How to Cite

Botao, M. da L. C. (2014). Dialogues possible through of Projovem. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 3(5), 51–63. https://doi.org/10.5902/217621711481

Issue

Section

Artigos