The political pedagogic project in your building shared and implementation: the case study of a community school
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176217113757Abstract
This work presents reflexive approach about the manager’s conceptions, teachers and others members from a middle school of Três Passos city, RS, about politic pedagogical project in order to verify how interfere in decisions made at school and in the realization of actions for the implementation of the ideas and assumptions contained herein. Since the Law of Directives and Bases of Education (LDB/96) school responsibility appropriating the principles of autonomy, collectivity and participation for the construction and achievement of the politic pedagogical project, however, after several years, many misconceptions and doubts remain as to the preparation and implementation of the politic pedagogical project. With this research we realized that the politic pedagogical project does not necessarily constitute a guiding document of the assumptions and educational activities at school, missing, effectively, space sharing, reflection and re-definition of educational activities.
Key-words: school management, political pedagogic project, school community.
Downloads
References
BRASIL. Lei n. 9.394/96. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/ldb.pdf>. Acesso em 29 abr., 2012.
BRASIL. Resolução CNE/CEB n. 4, de 13 de julho de 2010. Disponível em . Acesso em 3 jun., 2012
CHAGAS, Anivaldo Tadeu Roston Chagas. O questionário na pesquisa científica. Revista eletrônica Administração Online, São Paulo, v. 1, n. 1, 2000. Disponível em Acesso em 4 nov., 2012
DUARTE, Rosália. Pesquisa qualitativa: reflexões sobre o trabalho de campo. Cadernos de Pesquisa, n. 115, 2002, p. 139-154.
FERREIRA, Naura Syria Carapeto. Repensando e ressignificando a gestão democrática da educação na cultura globalizada. Educação e Sociedade. Campinas, v. 25, n. 89, 2004, p. 1227-1249.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola: teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 2008.
LUCK, Heloísa. A gestão participativa na escola. Petrópolis: Vozes, 2011.
LUCK, Heloísa. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. Petrópolis: Vozes, 2011.
LUCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão de paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2011.
PARO, Victor Henrique. Crítica da estrutura da escola. São Paulo: Cortez, 2011.
SÁ-SILVA, Jackson Ronie; ALMEIDA, Cristóvão Domingos de; GUINDANI, Joel Felipe. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, ano 1, n. 1, 2009, p. 1-15. Disponível em: http://rbhcs.com/ indexarquivos/Artigo.Pesquisa%20documental.pdf Acesso em 4 nov., 2012.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: projeto de ensino-aprendizagem e projeto político-pedagógico. São Paulo: Libertad, 1999.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Inovações e projeto político-pedagógico: uma relação regulatória ou emancipatória? Cadernos Cedes. Campinas, v. 23, n. 61, 2003, p. 267-281.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.

