The continuing education in view of management and practice in the classroom
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176217111717Abstract
This paper presents results regarding the management of the Continuing Education and practical classroom math teachers in high school state Palmas-TO policy professional development. The methodology used was qualitative research from structured bibliographic studies and field research. The goal was to determine whether these policies reside as possibilities for strengthening school management and have been matched to the desires and expectations of professionals in education. Although we know that continuing education is an ongoing process, perceive themselves as possibilities of training, new skills, participatory planning, involvement in pedagogical actions, participation in management and reflective practice in the classroom.
Key-words: education management, continuing education, mathematics.
Downloads
References
ALMEIDA, Manoel de Campos. Origens da matemática. Curitiba: Universitária, 1998.
BRASIL. Presidência da República. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996 - Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Publicada no Diário Oficial de 23 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/9394.htm>. Acesso em: 4 abr., 2011.
CARVALHO, Maria Lúcia R. D. Escola e democracia. São Paulo: EPU, 1979.
CONSED. Manual do prêmio nacional de referência em gestão escolar. Ciclo Ano Base 2006. Brasília: Consed, 2007.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2006.
D`AMBRÓSIO, Ubiratan. A matemática na época das grandes navegações e início do da colonização. Revista Brasileira de História da Matemática, v. 1 n. 1, 2001, 12-20
D`AMBRÓSIO, Beatriz Silva. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pro-posições, v. 4, n. 1, 1993, p. 39-40.
D`AMBRÓSIO, Beatriz Silva. Conteúdo e metodologia na formação de professores. In: FIOENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes. (orgs.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa, 2005, p. 13-17.
D`AMBRÓSIO, Ubiratan (org.). O ensino de ciências e matemática na América Latina. Campinas: Unicamp, 1984.
GATTI, Bernadete Angelina. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. Cadernos de Pesquisa, v. 1, 2003, p. 196-197.
LÜCK, Heloísa. Planejamento em orientação educacional. Petrópolis: Vozes, 2008.
LÜCK, Heloísa. Liderança em gestão escolar. Petrópolis: Vozes, 2008.
LÜCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2007.
LÜCK, Heloísa. Ação integrada: administração, supervisão e orientação educacional. Petrópolis: Vozes, 2007.
LÜCK, Heloísa. A capacitação dos profissionais de educação de Pinhais e suas mãos. Pinhais: Semed, 2004.
LÜCK, Heloísa. Gestão educacional: estratégia para a ação global e coletiva no ensino. Gestão em rede, 1997, 36-38.
PAVANELLO, Regina Maria; ANDRADE, Roseli Nozaki Grave. Formar professores para ensinar geometria: um desafio para as literaturas em matemática. Educação Matemática em Revista, v. 9, n. 11, 2002, p. 78-86.
PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.
ZABALA, Antoni. A prática educativa. Porto Alegre: ArtMed, 1998, p. 24-38.
ZABALA, Antoni. Como trabalhar os conteúdos procedimentais. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
ZABALA, Antoni. Enfoque globalizador e pensamento complexo: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: Artmed, 2002.
VIGOTSKI, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.

