The continuing education in view of management and practice in the classroom

Authors

  • Severino Roberto de Lima

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176217111717

Abstract

This paper presents results regarding the management of the Continuing Education and practical classroom math teachers in high school state Palmas-TO policy professional development. The methodology used was qualitative research from structured bibliographic studies and field research. The goal was to determine whether these policies reside as possibilities for strengthening school management and have been matched to the desires and expectations of professionals in education. Although we know that continuing education is an ongoing process, perceive themselves as possibilities of training, new skills, participatory planning, involvement in pedagogical actions, participation in management and reflective practice in the classroom.

Key-words: education management, continuing education, mathematics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Severino Roberto de Lima

Severino Roberto de Lima é licenciado em Ciências com Habilitação em Matemática pela Faculdade de Formação de Professores de Goiana/PE em 2000. Especialista em Gestão Educacional pela UFSM/RS em 2011. Atualmente é diretor de Administração da Secretaria Estadual da Educação e Cultura do Estado do Tocantins.

References

ALMEIDA, Manoel de Campos. Origens da matemática. Curitiba: Universitária, 1998.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996 - Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Publicada no Diário Oficial de 23 de dezembro de 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/9394.htm>. Acesso em: 4 abr., 2011.

CARVALHO, Maria Lúcia R. D. Escola e democracia. São Paulo: EPU, 1979.

CONSED. Manual do prêmio nacional de referência em gestão escolar. Ciclo Ano Base 2006. Brasília: Consed, 2007.

CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. São Paulo: Cortez, 2006.

D`AMBRÓSIO, Ubiratan. A matemática na época das grandes navegações e início do da colonização. Revista Brasileira de História da Matemática, v. 1 n. 1, 2001, 12-20

D`AMBRÓSIO, Beatriz Silva. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pro-posições, v. 4, n. 1, 1993, p. 39-40.

D`AMBRÓSIO, Beatriz Silva. Conteúdo e metodologia na formação de professores. In: FIOENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes. (orgs.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática: investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa, 2005, p. 13-17.

D`AMBRÓSIO, Ubiratan (org.). O ensino de ciências e matemática na América Latina. Campinas: Unicamp, 1984.

GATTI, Bernadete Angelina. Formação continuada de professores: a questão psicossocial. Cadernos de Pesquisa, v. 1, 2003, p. 196-197.

LÜCK, Heloísa. Planejamento em orientação educacional. Petrópolis: Vozes, 2008.

LÜCK, Heloísa. Liderança em gestão escolar. Petrópolis: Vozes, 2008.

LÜCK, Heloísa. Gestão educacional: uma questão paradigmática. Petrópolis: Vozes, 2007.

LÜCK, Heloísa. Ação integrada: administração, supervisão e orientação educacional. Petrópolis: Vozes, 2007.

LÜCK, Heloísa. A capacitação dos profissionais de educação de Pinhais e suas mãos. Pinhais: Semed, 2004.

LÜCK, Heloísa. Gestão educacional: estratégia para a ação global e coletiva no ensino. Gestão em rede, 1997, 36-38.

PAVANELLO, Regina Maria; ANDRADE, Roseli Nozaki Grave. Formar professores para ensinar geometria: um desafio para as literaturas em matemática. Educação Matemática em Revista, v. 9, n. 11, 2002, p. 78-86.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

ZABALA, Antoni. A prática educativa. Porto Alegre: ArtMed, 1998, p. 24-38.

ZABALA, Antoni. Como trabalhar os conteúdos procedimentais. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

ZABALA, Antoni. Enfoque globalizador e pensamento complexo: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: Artmed, 2002.

VIGOTSKI, Lev Semyonovich. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

Published

2013-11-20

How to Cite

Lima, S. R. de. (2013). The continuing education in view of management and practice in the classroom. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 2(4), 93–105. https://doi.org/10.5902/2176217111717

Issue

Section

Artigos