Perceptions and expectations of technical progress in landscaping students

Authors

  • Natalia Teixeira Schwab Universidade Federal de Santa Maria
  • Marília Lazarotto Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176217110986

Abstract

The student’s expectations correspond to the expectations regarding to training and professional active in the market, while the perceptions of the training process as they relate to the skills required to perform a given profession are met and if the student feels able to develop them further. The aim of this study was to analyze the perceptions and expectations of students of the College Technician Landscaping Polytechnic UFSM on their own training. Students in the earlier half of the course represent greater confidence and determination as to their training compared to students from the initial semesters, showing the evolution of perceptions and expectations during the trajectory. The course includes partially analyzed the provisions of the political pedagogical project, since the skills relating to the jurisdiction of one of the modules are reported difficulty with the students.

Key-words: job, motivation, questionnaires.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Teixeira Schwab, Universidade Federal de Santa Maria

Eng. Agrônoma, Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Agronomia (UFSM)

Marília Lazarotto, Universidade Federal de Pelotas

Eng. Florestal, Doutora em Engenharia Florestal (UFSM), Pós-doutoranda em Ciência e Engenharia de Materiais (UFPel).

References

ARAÚJO, Almério Melquíades de. Mudanças curriculares no ensino técnico de São Paulo. Revista Estudos Avançados, São Paulo, v. 15, n. 42, 2001, p. 209 -216.

BOURDIEU, PIERRE. Futuro de classe e causalidade do provável. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afránio (org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998, p. 81-126.

BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.

CAETANO, Lucília. Abandono escolar: repercussões sócio-econômicas na região Centro. Algumas reflexões. Finisterra, XL, 79, 2005, p. 163-176.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.

GODOY, Arilda Schmidt. Ambiente de ensino preferido por alunos do 3º grau. In MOREIRA, DANIEL (org.). Didática do ensino superior: técnicas e tendências. São Paulo: Pioneira, 1998, p. 75-82.

MURRAY, Edward. Motivação e emoção. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1986.

SILVA, Lauraci Dondé da; POLENZ, Tamara (org.). Educação e contemporaneidade: Mudança de paradigma na ação formadora da universidade. Canoas: Ulbra, 2002, p. 143-162.

SIMÕES, Aida de Jesus Correia. Motivações e expectativas profissionais dos estudantes de enfermagem: estudo numa escola da área de Lisboa. Lisboa: Universidade Aberta, 2008. 219f. 2008. Dissertação (mestrado em Comunicação em Saúde). Universidade Aberta.

SOUZA, Victor Hugo de. Expectativas acadêmicas e profissionais dos alunos de biblioteconomia da Ufrgs. Porto Alegre: Ufrgs, 2010. 67f. Monografia (graduação em Biblioteconomia) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

STEFANINI, Deborah Maria. As relações entre educação e trabalho nas trajetórias de alunos de uma escola técnica: uma análise a partir de Bourdieu. São Carlos: Ufscar, 2008. Dissertação (mestrado em Educação). Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Projeto político pedagógico 2011 do Colégio Politécnico. Disponível em <http://www.politecnico.ufsm.br/ cursos>. Acesso em: 12 maio, 2011.

Published

2013-11-20

How to Cite

Schwab, N. T., & Lazarotto, M. (2013). Perceptions and expectations of technical progress in landscaping students. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 2(4), 23–32. https://doi.org/10.5902/2176217110986

Issue

Section

Artigos