Perceptions and expectations of technical progress in landscaping students
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176217110986Abstract
The student’s expectations correspond to the expectations regarding to training and professional active in the market, while the perceptions of the training process as they relate to the skills required to perform a given profession are met and if the student feels able to develop them further. The aim of this study was to analyze the perceptions and expectations of students of the College Technician Landscaping Polytechnic UFSM on their own training. Students in the earlier half of the course represent greater confidence and determination as to their training compared to students from the initial semesters, showing the evolution of perceptions and expectations during the trajectory. The course includes partially analyzed the provisions of the political pedagogical project, since the skills relating to the jurisdiction of one of the modules are reported difficulty with the students.
Key-words: job, motivation, questionnaires.
Downloads
References
ARAÚJO, Almério Melquíades de. Mudanças curriculares no ensino técnico de São Paulo. Revista Estudos Avançados, São Paulo, v. 15, n. 42, 2001, p. 209 -216.
BOURDIEU, PIERRE. Futuro de classe e causalidade do provável. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afránio (org.). Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998, p. 81-126.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas: sobre a teoria da ação. Campinas: Papirus, 1996.
CAETANO, Lucília. Abandono escolar: repercussões sócio-econômicas na região Centro. Algumas reflexões. Finisterra, XL, 79, 2005, p. 163-176.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 1999.
GODOY, Arilda Schmidt. Ambiente de ensino preferido por alunos do 3º grau. In MOREIRA, DANIEL (org.). Didática do ensino superior: técnicas e tendências. São Paulo: Pioneira, 1998, p. 75-82.
MURRAY, Edward. Motivação e emoção. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1986.
SILVA, Lauraci Dondé da; POLENZ, Tamara (org.). Educação e contemporaneidade: Mudança de paradigma na ação formadora da universidade. Canoas: Ulbra, 2002, p. 143-162.
SIMÕES, Aida de Jesus Correia. Motivações e expectativas profissionais dos estudantes de enfermagem: estudo numa escola da área de Lisboa. Lisboa: Universidade Aberta, 2008. 219f. 2008. Dissertação (mestrado em Comunicação em Saúde). Universidade Aberta.
SOUZA, Victor Hugo de. Expectativas acadêmicas e profissionais dos alunos de biblioteconomia da Ufrgs. Porto Alegre: Ufrgs, 2010. 67f. Monografia (graduação em Biblioteconomia) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
STEFANINI, Deborah Maria. As relações entre educação e trabalho nas trajetórias de alunos de uma escola técnica: uma análise a partir de Bourdieu. São Carlos: Ufscar, 2008. Dissertação (mestrado em Educação). Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos.
UNIVERSIDADE FEDERAL DE SANTA MARIA. Projeto político pedagógico 2011 do Colégio Politécnico. Disponível em <http://www.politecnico.ufsm.br/ cursos>. Acesso em: 12 maio, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.