Support at work: the perception of teachers of technical education

Authors

  • Marinês Vernônica Ferreira Universidade Federal de Santa Maria
  • Stefania Tonin Universidade Federal de Santa Maria
  • Taís Corrêa Almeida Universidade Federal de Santa Maria
  • Vívian Costa Universidade Federal de Santa Maria
  • Leila Maria Araújo Santos UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176217110879

Abstract

The study was developed in order to answer the following research question: what are the perceptions support the work of teachers placed in an institution of technical education? Therefore, we performed a descriptive case study and quantitative character. The unit of analysis of the survey consists of 17 teaching a technical colégico city of Santa Maria - RS. For data collection we used the scale of perceived social support at Work (EPSST) and the scale of perceived organizational support (EPSO). With respect to social support at work, it was observed that there is a greater perception of informational social support and social support instrumental. Considering the organizational support, teachers have a higher perception of the institution.

Key-words: social support at work, organizational support, technical education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, Tais de. Valores organizacionais, suporte social e organizacional no trabalho: um estudo no setor bancário. Santa Maria: UFSM, 2010. 143f. Dissertação (mestrado em Administração). Universidade Federal de Santa Maria.

BERTHELSEN, Hanne; HJALMERS, Karin; SÖDERFELDT, Bjorn. Perceived social support in relationto work among Danish general dental practitioners in private practices. Eur J Oral Sci, v. 16, 2008, p. 157-163.

CAMELO, Henrique; SILVIA Helena; ANGERAMI, Emília Luigia Saporiti. Riscos psicossociais no trabalho que podem levar ao estresse: uma análise da literatura. Ciência, Cuidado e Saúde, v. 7, 2008, 232-240.

COHEN, Sheldon. Social relationships and health. American Phychogist, v. 59, 2004, p. 679-684.

EISENBERGER, Robert. et al. Perceived organizational support. Journal of Applied Psychology, v.71, n. 3, p. 500-507, 1986.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2002.

GOMIDE Sinesio Junior; GUIMARÃES, Luciele Caixeta; DAMÁSIO, Lucileide. Construção e validação de um instrumento de medida de percepção de suporte social no trabalho. SEMINÁRIO DE PESQUISA DO GRUPO INTERINSTITUCIONAL DE PESQUISA EM BEM-ESTAR E SUPORTE SOCIAL E TRABALHO, 2, Uberlândia. Anais ... Uberlândia: UFU, 2004.

JACQUES, Maria da Graça Corrêa; AMAZARRAY, Mayte Raya. Trabalho bancário e saúde mental no paradigmada excelência. Boletim da Saúde, v. 20, n. 1, 2006, p. 93-106.

LIBÂNEO, José Carlos; OLIVEIRA João Ferreira; TOSCHI, Mirza Seabra. Educação escolar: políticas, estrutura e organização. São Paulo: Cortez, 2003.

MORAES, Elton Ramos. Percepções de suporte organizacional e social no trabalho como antecedentes da percepção de saúde da organização. Uberlândia: UFU, 2007. 125f. Dissertação (mestrado em Psicologia). Universidade Federal de Uberlândia.

OLIVEIRA, Petter Ricardo de; TRISTÃO, Rosana Maria; NEIVA, Elaine Rabelo. Burnout e suporte organizacional em profissionais de UTI-Neonatal. Educação profissional: ciência e tecnologia, v. 1, n. 1, 2006.

PACHANE, Graziela Giusti; PEREIRA. Elisabete Monteiro de Aguiar. A importância da formação didático-pedagógica e a construção de um novo perfil para docentes universitários. Revista Iberoamericana de Educação, 2005.

PADOVAN, Valquiria Aparecida Rossi. Antecedentes de bem-estar no trabalho: percepções de suportes e de justiça. São Paulo: Unimep, 2005. 122f. Dissertação (mestrado em Psicologia da Saúde). Universidade Metodista de São Paulo.

REIS, Eduardo José Farias Borges dos et al. Trabalho e distúrbios psíquicos em professores da rede municipal de Vitória da Conquista, Bahia, Brasil. Cad. Saúde Pública, v. 21, n. 5,2005, p. 1480-1490.

RHOADES, Linda; EISENBERGER Robert. Perceived organizational support: a review of the literature. Journal of Applied Psychology, v. 87, n. 4, 2002, p. 698-714.

RODRIGUEZ, Mario; COHEN, Sheldon. Social support. Encyclopedia of mental health. v. 3, 1998, p. 535-544.

SEEMAN, Teresa. Social support and social conflict. 1998. Disponível em: . Acesso em: 28 maio, 2012.

SIQUEIRA, Mirlene Maria Matias. Cognições relativas ao trabalho. In: TAMAYO, A.; BORGES ANDRADE, J., et al (Ed.). Trabalho, organizações e cultura: São Paulo: Anpep, 1996, p. 173-184.

SIQUEIRA, Mirlene Maria Matias; GOMIDE Júnior Sinésio. Suporte no trabalho. In: SIQUEIRA, Mirlene Maria Matias (org.). Medidas do comportamento organizacional: ferramentas de diagnóstico e de gestão. Porto Alegre: Artmed, 2008.

SIQUEIRA, Mirlene Maria Matias; GOMIDE Júnior Sinésio. Vínculos do indivíduo com o trabalho e com a organização. In: ZANELLI, J. C.; BORGES-ANDRADE, J. E., et al (ed.). Psicologia, organizações e trabalho no Brasil. Porto Alegre: Artmed, 2004, p. 300-328. SIQUEIRA, Mirlene Maria Matias. Antecedentes de comportamentos de cidadania organizacional: a análise de um modelo pós-cognitivo. Brasília: UNB, 1995. 239f. Tese (doutorado em Psicologia). Universidade de Brasília.

TAMAYO, Mauricio Robayo; TRÓCCOLI, Bartholomeu Tôrres. Exaustão emocional: relações com a percepção de suporte organizacional e com as estratégias de coping no trabalho. Estudos de Psicologia, v. 7, n. 1, 2002, p. 37-46.

TAMAYO, Álvaro. Impactos dos valores da organização sobre o estresse ocupacional. RAC Eletrônico, v. 1, n. 2, 2007, p. 20-33.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2007.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2006.

YIN, Robert. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2014-04-13

How to Cite

Ferreira, M. V., Tonin, S., Almeida, T. C., Costa, V., & Santos, L. M. A. (2014). Support at work: the perception of teachers of technical education. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 3(5), 33–49. https://doi.org/10.5902/2176217110879

Issue

Section

Artigos

Most read articles by the same author(s)