Continuing education teacher education professional

Authors

  • Ana Sara Castaman Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - campus Sertão
  • Marilandi Maria Mascarello Vieira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - campus Sertão

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176217110037

Abstract

The paper reports an experience of teacher training held in 2012 with teachers of vocational education in a federal institution. The empirical data in this article were collected through accounts of the participants during the course and focus on the importance of continuing education for teachers who have not had training in teaching their courses and higher contribution to the teaching and learning process. Concludes-if that the continued formation contributed to reflections collaborative among faculty and on your to do quotidian. Key-words: continuing education for teachers, process teaching and learning, professional education

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARROYO, Miguel. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 2000.

BUARQUE, Cristovam. A universidade numa encruzilhada. In: UNESCO. Educação superior: reforma, mudança e internacionalização. Brasília: Unesco, 2003, p. 21-74.

CORRÊA, Vera. As relações sociais na escola e a produção da existência do professor. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (orgs.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005, p.128-147.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.

FULLAN, Michel; HARGREAVES, Andy. A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

GIESTA, Nágila C. Cotidiano escolar e formação reflexiva do professor: moda ou valorização do saber docente? Araraquara: JM, 2001.

KUENZER, Acácia Zeneida. Conhecimento e competências no trabalho e na escola. Boletim Técnico do Senac. Rio de Janeiro, v. 28, n. 2, 2002, p. 45-68.

MACHADO, Lucília Regina de Souza. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: MEC/Setec, v. 1, n. 1, 2008, p. 8-22.

OLIVEIRA, Maria Rita Neto Sales de. Formação e profissionalização dos professores do ensino técnico. Educação e Tecnologia, Belo Horizonte, v.11, n. 2, 2006, p. 3-9.

SAVIANI, Dermeval. Os saberes implicados na formação do educador. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; SILVA JUNIOR, Celestino Alves da (org.). Formação do educador: dever do estado, tarefa da universidade. São Paulo: Unesp, 1996, p. 145-155.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2008.

Published

2013-08-12

How to Cite

Castaman, A. S., & Vieira, M. M. M. (2013). Continuing education teacher education professional. Regae: Revista De Gestão E Avaliação Educacional, 2(3), 7–15. https://doi.org/10.5902/2176217110037

Issue

Section

Artigos