Continuing education teacher education professional
DOI:
https://doi.org/10.5902/2176217110037Abstract
The paper reports an experience of teacher training held in 2012 with teachers of vocational education in a federal institution. The empirical data in this article were collected through accounts of the participants during the course and focus on the importance of continuing education for teachers who have not had training in teaching their courses and higher contribution to the teaching and learning process. Concludes-if that the continued formation contributed to reflections collaborative among faculty and on your to do quotidian. Key-words: continuing education for teachers, process teaching and learning, professional educationDownloads
References
ARROYO, Miguel. Ofício de mestre: imagens e auto-imagens. Petrópolis: Vozes, 2000.
BUARQUE, Cristovam. A universidade numa encruzilhada. In: UNESCO. Educação superior: reforma, mudança e internacionalização. Brasília: Unesco, 2003, p. 21-74.
CORRÊA, Vera. As relações sociais na escola e a produção da existência do professor. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (orgs.). Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005, p.128-147.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
FULLAN, Michel; HARGREAVES, Andy. A escola como organização aprendente: buscando uma educação de qualidade. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
GIESTA, Nágila C. Cotidiano escolar e formação reflexiva do professor: moda ou valorização do saber docente? Araraquara: JM, 2001.
KUENZER, Acácia Zeneida. Conhecimento e competências no trabalho e na escola. Boletim Técnico do Senac. Rio de Janeiro, v. 28, n. 2, 2002, p. 45-68.
MACHADO, Lucília Regina de Souza. Diferenciais inovadores na formação de professores para a educação profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica. Brasília: MEC/Setec, v. 1, n. 1, 2008, p. 8-22.
OLIVEIRA, Maria Rita Neto Sales de. Formação e profissionalização dos professores do ensino técnico. Educação e Tecnologia, Belo Horizonte, v.11, n. 2, 2006, p. 3-9.
SAVIANI, Dermeval. Os saberes implicados na formação do educador. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani; SILVA JUNIOR, Celestino Alves da (org.). Formação do educador: dever do estado, tarefa da universidade. São Paulo: Unesp, 1996, p. 145-155.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors keep copyright and concede to the magazine the right of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution 4.0 International, non-commercial license with no derivative work, which allows to share the work with no author recognition and initial publication in this magazine.
Authors has authorization to overtake additional contracts separately, to distribute a non-exclusive version of the work published in this magazine: For example: to publish in an institutional repository or as a chapter of a book, with authorial recognition and initial publication in this magazine.
Authors are allowed and are encouraged to publish and distribute their work online. For example: in institutional repositories or in their own personal page – at any point before or during the editorial process, because this can result in productive changes, as well as increase the impact and the mention to the published work.