The use of memes in the teaching of philosophy in higher education: an experience report and a reflection on the teaching-learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065769434

Keywords:

Memes, Philosophical experience, teaching philosophy, Remote class

Abstract

The present work aims to demonstrate a positive experience in higher education in the discipline Studies of Philosophical Knowledge from the use of memes as a useful tool and as na active methodology in the classroom and, in a special way, for the assessment of learning. Here, we Will analyze the emergence and evolution of the term meme, its characterization as a textual genre and, finally, we will describe our practice in the classroom, high lighting important aspects observed. The use of memes in the classroom represented na important positive practice and contributed to the achievement of the planned objectives in the discipline and to the students' due engagement in the proposed activities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Felipe Gustavo Soares da Silva, Faculdade de Ciências Humanas de Olinda, Olinda, PE.

Professor doutor da Faculdade de Ciências Humanas de Olinda, Olinda, PE, Brasil.

References

ARAÚJO Conceição de Maria Sousa. Ensinar e aprender filosofia numa perspectiva ética: uma proposta de intervenção numa escola pública. Dissertação (Mestrado profissional em Filosofia) – Universidade Federal do Piauí, Piauí, 2019.

ASPIS, Renata Lima; GALLO, Silvio. Ensinar Filosofia: um livro para professores. São Paulo: Atta Mídia e Educação, 2009.

BAUDRILLARD, Jean. Tela Total. Mito-ironias da era do virtual e da imagem. Porto Alegre: Sulina, 1997.

DAWKINS, Richard. O gene egoísta. Belo Horizonte: Itatiaia, 1979.

FABRINI, Ricardo Nascimento. O ensino de filosofia: a leitura e o acontecimento. Trans/Form/Ação, v. 28, p. 7-27, 2005. Disponível em: Acesso em:https://www.scielo.br/j/trans/a/Mn459XrnJGRffjMCy9crQVS/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 1662022.

FERRARI, Albertino. O uso das tecnologias no ensino de filosofia: Contribuições a partir da razão instrumental. Dissertação (Mestrado profissional em Filosofia) – Universidade Federal do Espírito Santo, Espírito Santo, 2019.

GAZETA DO POVO. Teria a educação virado um meme? Disponível em: https://www.gazetadopovo.com.br/vozes/educacao-e-midia/teria-a-educacao-virado-um-meme/. Acesso em 29122021.

GONÇALVES, P. G. F.. Memes e Educação Matemática: um olhar para as redes sociais digitais. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016, São Paulo. XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016.

HORTA, Natália Botelho. O meme como linguagem da internet: uma perspectiva semiótica. 2015. Dissertação de mestrado (Pós-Graduação em Comunicação)- Universidade de Brasília, Brasília, 2015.

IHA, N. Y. Perspectivas didáticas do ensino de filosofia a distância: um olhar sobre o curso do centro de mídias SP. Filosofia e Educação, Campinas, SP, v. 13, n. 1, p. 2094–2125, 2021. DOI: 10.20396/rfe.v13i1.8661847. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rfe/article/view/8661847. Acesso em: 1 mar. 2022.

LOIOLA, Alberto Abdul Latifo Loiola Latifo. AS TECNOLOGIAS DE INFORMAÇÃO E COMUNICAÇÃO NO ENSINO GERAL: UMA PERSPECTIVA FILOSÓFICA DO PROBLEMA DE USO DE TELEMÓVEIS NA SALA DE AULAS. Revista Electrónica de Investigação e Desenvolvimento, v. 1, n. 6, 2016.

PEREIRA, Alberto Rodrigues. Meme: replicabilidade, ressignificação e participação popular na perspectiva semiolinguística. 2020. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/handle/1/16596. Acesso em 0132022.

PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. Tradução de Dirceu Accioly Lindoso e Rosa Maria Ribeiro da Silva. São Paulo e Rio de Janeiro: Editora Forense, 1970.

SHIFMAN, L. Memes in a Digital Culture. Cambridge: The MIT Press, 2014.

SOUZA, C. F..Memes em aulas de português no ensino médio: linguagem, produção e replicação na cibercultura. Revista Philologus, v. 60, p. 1413-1481, 2014.

STEHLGENS, L. S.; LIRA, W. ; SALAZAR, D. M. . O USO DE IMAGENS NO ENSINO DE CIÊNCIAS COM ENFOQUE NOS MEMES DA INTERNET. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 7, p. 4587-4596, 2014.

ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância. São Paulo: Editora Intrínseca, 2021.

Published

2022-08-24

How to Cite

Silva, F. G. S. da. (2022). The use of memes in the teaching of philosophy in higher education: an experience report and a reflection on the teaching-learning process. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 8, e8/1–16. https://doi.org/10.5902/2448065769434