To Philosophize as an activity of self-formation in Kant

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2448065791206

Keywords:

Kant, self-formation, Philosophy Teaching

Abstract

The aim of this paper is to argue that, in Kant's philosophy, to philosophize is an activity of self-formation, an essential condition for the development of autonomy. The proposed arguments seek to contribute to discussions in the field of Philosophy Teaching, particularly regarding the function and object of teaching philosophy. According to Kant, philosophical activity must be strictly non-doctrinal. When philosophizing, individuals must conceive (regulative) ideas by themselves; such representations promote a perspective from which individuals act and position themselves in the world. In this sense, in the Kantian perspective, the function of philosophy teaching is to foster individuals' autonomy through self-formation, which, in turn, contributes to pluralism, as each individual must develop their own worldview.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rodrigo Rosa, Instituto Federal de São Paulo

Rodrigo Augusto Rosa, Doutor em Filosofia pela UNICAMP e professor de Filosofia no Instituto Federal de São Paulo - IFSP.

References

CERLETTI, Alejandro. O ensino de filosofia como problema filosófico. tradução Ingrid Müller Xavier. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

GALLO, Silvio; KOHAN, Walter. Crítica de alguns lugares-comuns ao se pensar a Filosofia no Ensino Médio. In: GALLO, Silvio; KOHAN, Walter. (Org.). Filosofia no Ensino Médio. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000, p. 174-196.

GALLO, Silvio. Metodologia do ensino de filosofia: uma didática para o ensino médio. Campinas: Papirus, 2012.

KANT, Immanuel. Crítica da Razão Pura. 6.ed. Trad. Manuela Pinto dos Santos e Alexandre Fradique Morujão. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2008.

KANT, Immanuel. A paz perpétua e outros opúsculos. Trad. Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1993..

KANT, Immanuel. O Conflito das faculdades. Trad. Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1993.

KANT, Immanuel. Antropologia de um ponto de vista pragmático. Trad. Clélia Aparecida Martins. São Paulo: Iluminuras, 2006.

KANT, Immanuel. Opus Postumum. Trad. Eckart Förster e Michael Rosen. New York: Cambridge University Press, 1999.

KOHAN, Walter. O Ensino Da Filosofia Frente À Educação Como Formação. In: GALLO, Silvio; CORNELLI, Gabriele; DANELON, Márcio (Org.). Filosofia do Ensino de Filosofia. Petrópolis, Vozes, 2003, p. 33-49.

LOPARIC, Zeljko. As duas metafísicas de Kant. Kant e-prints, Campinas, SP, Vol.2 n°3, 2003, p.1-10. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/kant/article/view/8672552 . Acesso em 15 out. 2024

LOPARIC, Zeljko. Natureza Humana como domínio de aplicação da razão. Kant e-prints, Campinas, SP, Série 2, Vol.2 n°1, 2007, p.73-91. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/kant/article/view/8672650 . Acesso em 15 out. 2024

MARTIN, Fernando Barrére; VELASCO, Patrícia Del Nero. Filosofia e método em Kant: para além da dicotomia entre aprender filosofia e aprender a filosofar, In: Ensino de – qual? – filosofia : ensaios a contrapelo. VELASCO, Patrícia Del Nero, organizadora. – Marília : Oficina Universitária ; São Paulo : Cultura Acadêmica, 2019, p. 139-162.

OBIOLS, Guilhermo. Uma Introdução ao Ensino de Filosofia. Trad. Silvio Gallo e Walter Omar Kohan. Ijuí, Ed. Unijuí. 2002.

RAMOS, Cesar Augusto. Aprender a Filosofar ou Aprender a Filosofia: Kant ou Hegel? Trans/Form/Ação, São Paulo, 30(2): 197-217, 2007.

SANTOS, Ricardo Machado. Sobre os fins da razão: auto-formação e perfeição moral do homem no pensamento tardio de Kant. Tese de Doutorado. Campinas, UNICAMP, 2015.

Published

2025-06-17

How to Cite

Rosa, R. (2025). To Philosophize as an activity of self-formation in Kant. Revista Digital De Ensino De Filosofia - REFilo, 11(1), e5/01–22. https://doi.org/10.5902/2448065791206