The professional identification of undergraduate english teachers developed within reflexive practices of a public outreach project
Keywords:
Identification, Línguas no Campus (LinC), Pre-service english teachers, Critical genre analysisAbstract
This research investigates the identification with the teaching practice of undergraduate English teachers who are engaged in the outreach project Línguas no Campus (LinC), which constitutes the teaching education program developed by the Laboratório de Pesquisa e Ensino de Leitura e Redação (LabLeR/UFSM). To analyze their identification with the profession, we generated data through the submission of a questionnaire, which was analyzed, focusing on how the participants committed themselves to their texts (Fairclough, 2003) in the process of building their identification with the profession. We identified an affective relationship between English teaching practices and commitment to the profession they are dedicating their lives to, as well as highlighting the role of LinC in this construction.
Downloads
References
Arelaro, L.R.G. & Cabral, M.R.M. (2019). Paulo Freire: por uma teoria e práxis transformadora. In Boto, C. Clássicos do pensamento pedagógico: olhares entrecruzados. (Cap. 9., pp. 267-292). Uberlândia: EDUFU.
Base Nacional Comum Curricular (BNCC). (2017). Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME.
Bauman, Z. (2005). Identidade: entrevista a Benedetto Vecchi (C. A. Medeiros, Trad.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Bauman, Z. (2001). Modernidade Líquida (P. Dentzien Trad.). Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
Bazerman, C. (2009) Gêneros textuais, tipificação e interação. (3a. ed.). São Paulo: Cortez.
Bazerman, C. (1980). A Relationship between Reading and Writing: The Conversational Model. College English, 6(41), 656-661.
Bhatia, V. K. (2004). Worlds of Written Discourse: A Genre-Based View. Londres: Continuum International.
Bronckart, J.-P. (1999). Atividade de linguagem, textos e discursos: Por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo: EDUC.
Bunzen, Clecio. (2010). Os significados do letramento escolar como uma prática sociocultural. In Vóvio, C.; Sitio, L. & Grande, P. (Orgs). Letramentos: rupturas, deslocamentos e repercussões de pesquisa em linguística aplicada. Campinas: Mercado das Letras.
Costantin, K. R., Rodrigues, G. S. & Nascimento, R. G. (2018). LINC: Formando Professores por Meio da Participação Periférica Legítima. In 1º Encontro Compartilhando Saberes. Santa Maria. Anais do 1º Encontro Compartilhando Saberes. Santa Maria, RS, Brasil.
Fairclough, N. (1989). Language and power. New York: Longman.
Fairclough, N. (2003). Analysing discourse: textual analysis for social research. Londres: Routledge.
Freire, P. (1989). A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. (23th ed). São Paulo: Cortez Editora.
Grabe, W. (2010). Applied linguistics: a twenty-first-century discipline. In Kaplan, R. B. The Oxford Handbook of Applied
Linguistics. (pp. 34-44). Oxford: Oxford University Press.
Hall, S. (2005). A identidade cultural na pós-modernidade. Rio de Janeiro: DPA.
Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar. (2a. ed). Londres: Edward Arnold.
Halliday, M & Matthiessen, C. (2004). An introduction to functional grammar. (3. ed). Londres: Edward Arnold.
Hasan, R. (1985). Linguistics, language and verbal art. Geelong: Deakin University Press.
Hyon, S. (1996). Genre in Three Traditions: Implications for ESL. TESOL Quarterly, 4(30), 693–722.
Kalantzis, M & Cope, B. (2020). Literacies. Cambridge: Cambridge University Press.
Marcuschi, L. A. (2005). Gêneros Textuais: Definição e Funcionalidade. In Dionísio, A. P., Machado, A. R. & Bezerra, M. A. (Orgs.). Gêneros textuais e ensino. (4a. ed). Rio de Janeiro: Lucerna.
Martin, C. L. (1989). Children’s use of gender-related information in making social judgments. Developmental Psychology, 25(1), 80–88.
Martin, J. R. & Rose, D. (2005). Genre Relations: mapping culture. Londres: Equinox.
Miller, J. G. (1984). Culture and the development of everyday social explanation. Journal of Personality and Social Psychology, 46(5), 961-978.
Moita Lopes, L. P. (1994). Pesquisa interpretativista em Linguística Aplicada: a linguagem como condição e solução. DELTA, 2(10), 329-338.
Motta-Roth, D. (2017). Critical genre analysis: Contributions to language teaching and research. DELTA, 2(24), 41-383.
Motta-Roth, D. & Heberle, V. M. (2015). A short cartography of genre studies in Brazil. Journal of English for Academic Purposes, 19, 22-31.
Preischardt, B. F. (2015). Academic literacies in an undergraduation course in English language: The discourse from political pedagogical project and the discourse from students and egresses. (Dissertação de Mestrado). Centro de Artes e Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.
Rojo, R. (2010). Pedagogia dos Multiletramentos: Diversidade Cultural e de linguagens na escola. In Rojo, R. & Moura, E. (Orgs.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial.
Sass, J. (2011). Zygmunt Bauman: Culture in a liquid Modern World. Cambridge: Polity.
Silva, R. N. (2018). Identidade: Zygmunt Bauman x Stuart Hall. Letra Magna, 23(14), 753-762.
Schneuwly, B. & Dolz, J. (1999). School genres: from language practices to teaching objects. Revista Brasil Educação, 1999(11), 05-16.
The New London Group. (1996). A pedagogy of multiliteracies: Designing social futures. Harvard Educational Review, 66(1).
Ticks, L. K. (2008). (Re)construção de concepções, práticas pedagógicas e identidades por professoras de inglês pré e em serviço. (Tese de Doutorado). Centro de Artes e Letras, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, RS, Brasil.
Vygotsky, L. (1979). Pensamento e linguagem (M. Resende, Trad.). Lisboa: Antídoto.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O envio de originais implica, automaticamente, a cessão dos direitos autorais à revista Notas de Pesquisa.

