Songs of canva: the compositions-landscapes by Adriana Calcanhotto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148568031

Keywords:

Adriana Calcanhotto, Popular song, Visual arts, Landscape, Modernism

Abstract

Adriana Calcanhotto's compositions demonstrate a rare visual sensitivity and a particular awareness of the materiality of the linguistic sign. In this way, her songs present a diversity of constructive resources that create landscapes and show the transit between literature, music and plastic arts, so that several phonetic, syntactic and semantic processes become, in a sophisticated way, shapes, colors and frames. Based on semiotic studies of popular song, the aim of this article is to analyze some of the artist's songs, in order to illuminate the relationships between the plastic arts and the sung word in her work.

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Author Biography

Rafael Barbosa Julião, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ

Graduou-se em Letras na Universidade Federal do Rio de Janeiro, onde também concluiu seu mestrado em 2010 (sobre a obra de Cazuza) e seu doutorado em 2016 (sobre o livro 'Verdade tropical' de Caetano Veloso). Entre essas duas pesquisas, concluiu em 2011 sua pós-graduação em História do Rio de Janeiro na Universidade Federal Fluminense. Em 2014, publicou seu primeiro livro de poesias, intitulado 'Terra'. Seu objeto de pesquisa é especialmente a canção popular brasileira, e suas relações com a literatura, com o cinema e com as artes plásticas. Entre 2017 e 2019, atuou como professor substituto de Literatura Brasileira da UFRJ e como coordenador do Núcleo de Estudos da Canção no Programa Avançado de Cultura Contemporânea (PACC) da mesma instituição. É autor dos livros 'Infinitivamente pessoal - Caetano Veloso e sua verdade tropical' (2017) e 'Cazuza - Segredos de liquidificador' (2019).

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Published

2022-12-06

How to Cite

Julião, R. B. (2022). Songs of canva: the compositions-landscapes by Adriana Calcanhotto. Letras, 1(63), 146–160. https://doi.org/10.5902/2176148568031