Present situation analysis within critical-complex pedagogy: surfing the text, the context and the discourse

Autores

DOI:

https://doi.org/10.5902/2176148543333

Palavras-chave:

Critical-complex pedagogy, Critical needs analysis, Present situation analysis, Academic literacy

Resumo

This paper discusses the improvements that critical-complex pedagogy proposes to present situation analysis – a fundamental pre-course investigation of students’ communicative and learning needs and wants in English for Specific Purposes literature. The pedagogy expands students’ communicative needs analysis beyond rhetorical and linguistic conventions of the target discourse. A three-phase investigation for the design of an online Critical English for Academic Purposes course is presented and demonstrates the potentialities of the pedagogy to orient the investigation of students’ pre-course knowledge about textual, contextual and discursive features of the target genres, in order to identify their literacy skills to produce those genres.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Bruna Gabriela Augusto Marçal Vieira, Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais

Área de Linguística Aplicada - Ensino e Aprendizagem de Línguas.

Referências

AAKER, D. A.; DAY, G. S. Marketing research. 4. ed. Singapura: John Wiley & Sons, 1990.

ARANHA, S. The development of a genre-based writing course for graduate students in two fields. In: BAZERMAN, C.; BONINI, A.; FI-GUEIREDO, D. (Orgs.). Genre in a changing world. X ed. Santa Bar-bara, CA: The WAC Clearinghouse and Parlor Press, 2009, p. 465-48.

ARANHA, S.; VIEIRA, B. G. A. M. Conhecimento de língua, gênero e registro acadêmicos em foco: atividades na análise de necessidades de um curso de EAP para pós-graduandos em ciência da computação. In: FERREIRA, M. M.; STELLA, V. C. R. (Orgs.). Redação acadêmica: múltiplos olhares para o ensino da escrita acadêmica em português e línguas estrangeiras. 1. ed. São Paulo: Humanitas, 2018, v. 01, p. 191-220.

ATAI, M. R.; SHOJA, L. A triangulated study of academic language needs of Iranian students of computer engineering: are the courses on track? ReLC Journal, v. 42, n. 3, p. 305-323, 2011.

BAKIĆ-MIRIĆ, N. Significance of creating a custom diagnostic English language test in English for specific purposes course at the University of Niš Medical school. Acta Medica Medianae, Niš, Serbia, v. 51, n. 1, p. 31-36, 2012.

BAWARSHI, A. S.; REIFF, M. J. Gênero: história, teoria, pesquisa, ensino. São Paulo: Parábola Editorial, 2013.

BAZERMAN, C. Speech acts, genres, and activity systems: how texts organize activity and people. In: BAZERMAN, C.; PRIOR, P. A. (Eds.). What writing does and how it does it: an introduction to analyzing texts and textual practices. New Jersey: Lawrence Erlbaum Asso-ciates, 2004, p. 309-339.

BENESCH, S. Critical English for Academic Purposes. The encyclo-pedia of Applied Linguistics. 2012.

CHENG, A. Analyzing genre exemplars in preparation for writing: The case of an L2 graduate student in the ESP genrebased instruc-tional framework of academic literacy. Applied Linguistics, v. 29, n. 1, p. 50-71, 2008.

DE CARVALHO, K. Análise de necessidades para a disciplina língua inglesa em um curso de letras, 2008. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Pontifícia Univer-sidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

DE OLIVEIRA, G. Um ponto de partida na trajetória do entendimento das necessidades de alunos do curso de Sistemas de Informação em relação ao uso do inglês. The eSPecialist, São Paulo, v. 32, n. 1, p. 49-68, 2011.

FAIRCLOUGH, N. Language and power. London: Longman, 1989.

FERREIRA, M. M. A promoção do letramento acadêmico em inglês por meio do ensino desenvolvimental: contribuições da teoria histórico-cultural. 179f. Tese de Livre-Docência, Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

FLOWERDEW, J.; PEACOCK, M. Issues in EAP: A preliminary perspective. In: FLOWERDEW, J.; PEACOCK, M. Research perspectives on english for Academic Purposes. Cambridge: Cambridge University Press, 2001, p. 8-24.

FREIRE, M. M. Complex Educational Design: a course design model based on the complexity theory. International Conference on In-formation Communication Technologies in education, Rhodes, Greece: University of the Aegean, v. 1, p. 35-48, 2012.

GILAKJANI, A. P. Visual, auditory, kinaesthetic learning styles and their impacts on English language teaching. Journal of Studies in education, v. 2, n. 1, p. 104-113, 2011.

GUILFORD, W. H. Teaching peer review and the process of scientific writing. Advances in Physiology education, v. 25, n. 3, p. 167-175, 2001.

HYLAND, K. Genre and second language writing. Michigan, EUA: The University of Michigan Press, 2004.

HYLAND, K. English for specific purposes: some influences and im-pact. In: CUMMINS, J.; DAVIDSON, C. (Eds.). International handbook of english language teaching. Boston: Springer, 2005, p. 391-402.

KAVALIAUSKIENÉ, G.; UŽPALIENĖ, D. Ongoing needs analysis as a factor to successful language learning. Journal of Language and Learning,United Kingdom, v. 1, n. 1, p. 35-50, 2003.

KUMARAVADIVELU, B. Conceptualizing teaching acts. In: _____. Beyond methods: macrostrategies for language teaching. New Heaven: Yale University Press, 2003, p. 5-22.

MOTTA-ROTH, D.; HENDGES, G. R. Produção textual na universi-dade. São Paulo: Parábola Editorial, 2010.

PENNYCOOK, A. Incommensurable discourses? Applied linguistics, v. 15, n. 2, p. 115-138, 1994.

RAMOS, R. C. G.; LIMA-LOPES, R. E. de; GAZOTTI-VALLIM, M. A. Análise de necessidades: identificando gêneros acadêmicos em um curso de leitura instrumental. The eSPecialist, São Paulo, v. 25, n. 1, p. 1-29, 2004.

SARMENTO, M. E. do R. Análise de necessidades de inglês para fins específicos em um curso de graduação em turismo. 124f. Dissertação (Mestrado em Letras). Programa de Pós-graduação em Estudos da Linguagem, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2012.

SHING, S. R.; SIM, T. S. EAP needs analysis in Higher Education: significance and future direction. english for Specific Purposes World, Kuala Lumpur, Malaysia, v. 11, p. 1-11, 2011.

SONGHORI, M. H. Introduction to needs analysis. english for Specific Purposes World, Kuala Lumpur, Malaysia, v.7, n. 4, p. 1-25, 2008.

SWALES, J. M. Genre analysis:English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990.

SWALES, J. M. Sobre modelos de análise do discurso. In: BIASI-RO-DRIGUES, B.; ARAÚJO, J. C.; SOUSA, S. C. T. (Orgs.) Gêneros textuais e comunidades discursivas: um diálogo com John Swales. Belo Horizonte: Autêntica, 2009, p. 33-47.

TERRA. Website. Investimento da educação pública. 2012. Available at http://noticias.terra.com.br/educacao/infograficos/gasto-publico-educacao/ Accessed on Oct. 30, 2018.

VIEIRA, B. G. A. M. Passos para a elaboração de um curso de eAP para pós-graduandos em Ciência da Computação, 2014. Disser-tação (Mestrado em Estudos Linguísticos) - Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2014.

VIEIRA, B. G. A. M. Genre knowledge in the needs analysis process: using a writing activity to assess present situation. Revista Trama(UNIOESTE online), v. 13, p. 29-53, 2017.

VIEIRA, B. G. A. M. Do crítico ao complexo: uma pedagogia em inglês para fins específicos para a promoção do letramento acadêmico de pós-graduandos brasileiros a distância, 2019. Tese (Doutorado em Estudos Linguísticos) - Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São José do Rio Preto, 2019.

VIEIRA, B. G. A. M. A pedagogia crítico-complexa e a análise da situação-alvo: investigando preconceitos e privilégios na academia. Revista do GeL, v. 16, p. 140-164, 2019.

VIEIRA, B. G. A. M. Critical-complex pedagogy: organizing the design and the execution of CEAP courses. english for Specific Purposes - Special Interest Group, v. 54, p. 31-37, 2020.

VIEIRA, B. G. A. M.; ARANHA, S. A análise de necessidades na tra-jetória da elaboração de um curso de EAP para pós-graduandos em Ciência da Computação. The especialist, v. 36, p. 49-72, 2015.

VIEIRA, B. G. A. M. O primeiro passo na trajetória da elaboração de um curso de EAP para pós-graduandos em Ciência da Computação: análise de necessidades. entretextos (UEL), v. 15, p. 139, 2015.

WONG, L. L. C.; NUNAN, D. The learning styles and strategies of effective language learners. System, v. 39, n. 2, p. 144-163, p. 2011.

Downloads

Publicado

2021-10-19 — Atualizado em 2022-07-26

Versões

Como Citar

Vieira, B. G. A. M. (2022). Present situation analysis within critical-complex pedagogy: surfing the text, the context and the discourse. Letras, 125–150. https://doi.org/10.5902/2176148543333 (Original work published 19º de outubro de 2021)