Why the Game: the CEFD/UFSM’s contribution in academic life

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546453337

Keywords:

Game, Academic trajectory, Research, Physical Education

Abstract

This article focuses on an academic trajectory in Physical Education that begins and consolidates at the Centro de Educação Física e Desportos of the Universidade Federal de Santa Maria. It highlights the involvement with the production of research for scientific initiation, postgraduate, organization of national and international events through participation in the Grupo de Pesquisa em Lazer e Formação de Professores, specifically, on the theme of Games. It shows the various possibilities for professional and human growth and qualification that the institution provides for those who follow their academic journey and share part of their lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fernanda Stein, Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA)

Doutora em Educação Física. Professora adjunta da Universidade Federal do Pampa

Elizara Carolina Marin, Universidade Federal da Paraíba

Doutora em Ciências da Comunicação. Professora adjunta da Universidade Federal da Paraíba

References

CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Lisboa: Cotovia, 1990.

CARVALHO, Ana Maria Amélia, et al. (Orgs.) Brincadeira e Cultura: viajando pelo Brasil que brinca. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.

DEMO, Pedro. Pesquisa: princípio científico e educativo. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2003.

FRIEDMANN, Adriana. O universo simbólico da criança: olhares sensíveis para a infância. Petrópolis: Vozes, 2005.

HUIZINGA, Johan. Homo Ludens: o jogo como elemento da cultura. 6. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

LARROSA BONDÍA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

MARIN, Elizara Carolina; RIBAS, João Francisco Magno. Jogo Tradicional e Cultura. Santa Maria: Editora UFSM, 2013.

MARIN, Elizara Carolina; STEIN, Fernanda. Jogos Autóctones e Tradicionais de Povos da América Latina. Curitiba: Editora CRV, 2015

MARIN, Elizara Carolina; GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Jogos Tradicionais e Educação Física Escolar: experiências concretas e sedutoras. Curitiba: Editora CRV, 2016.

MEIRELLES, Renata. Território do brinca: diálogo com escolas. São Paulo: Instituto Alana, 2015.

MILLS, Wright. A Imaginação Sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

PARLEBAS, Pierre. Juegos, deporte y sociedade: Léxico de Praxiología Motriz. Barcelona: Paidotribo, 2001.

SAURA, Soraia Chung. Sobre bois e bolas. In.: SAURA, Soraia Chung; ZIMMERMANN, Ana.Cristina (Orgs). Jogos Tradicionais. São Paulo:Laços. 2014. p. 165-188.

Published

2020-12-22

How to Cite

Stein, F., & Marin, E. C. (2020). Why the Game: the CEFD/UFSM’s contribution in academic life. Kinesis. https://doi.org/10.5902/2316546453337

Issue

Section

Dossier CEFD 50 years anniversary

Most read articles by the same author(s)