Physical Education in Early Childhood Education: Isolation of teaching the interac¬tion with other areas of knowledge
DOI:
https://doi.org/10.5902/2316546433846Keywords:
School knowledge, Childhood, Pedagogical projectAbstract
It analyzes the challenges and possibilities for pedagogical mediation of Physical Education (PE) in articulation with the different areas of knowledge and professionals that work in Early Childhood Education (ECE). It adopts narrative research as a methodology. The data were produced through semi-structured interviews and spontaneous speeches of 5 physical education teachers. The challenges identified are the absence of formal time / space for collective planning and the representations of female teachers on the role of PE. Regarding the possibilities, the role of the Institutional Project, as well as that of the pedagogue, in the articulation of different areas of knowledge and subjects.Downloads
References
AYOUB, E. Reflexões sobre educação física na educação infantil. Revista Paulista de EF, supl. 4, p. 53-60, 2001.
BARBOSA, M. C. S.; HORN, M. G. S. Projetos pedagógicos na escola infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.
______. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.
______. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: 23 jun. 2018.
BUSS-SIMÃO, M. educação física na educação infantil: refletindo sobre a “hora da EF”. Zero a Seis, v. 7, n. 12, 2005.
GIROTTO, C. G. G. S. A metodologia de projetos e a articulação do trabalho didático-pedagógico com as crianças pequenas. Educação em Revista, v. 7, n. 1, p. 31-42, 2006.
HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
KRAMER, S. Retratos de um desafio: crianças e adultos na educação infantil. São Paulo: Ática, 2009.
MARTINS, R. L. R. O Pibid em educação física e a formação docente para a educação infantil. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.
MELLO, A. S. et al. Representações sociais sobre a educação física na educação infantil. In: MELLO, A. S; SANTOS, W. (Org.). Educação física, educação infantil e cotidiano escolar. Curitiba: CRV, 2012. p. 20-41.
MOLINA NETO, V. A prática dos professores de educação física das escolas públicas de Porto Alegre. Movimento, n. 9, 1998.
NUNES, K. R.; FERREIRA NETO, A. Saberes e fazeres praticados nos cotidianos da educação física na educação infantil. Pensar a Prática, v. 14. n. 1, p. 1-10, jan./abr. 2011.
PÉREZ-SAMANIEGO, V. M. et al. La investigación narrativa en la educación física y el deporte: que és y para qué sirve. Movimento, v. 17, n. 1, p. 11-38, jan./mar. 2011.
PINTO, R. N. A formação de professores para a educação infantil: desafios para a universidade. Pensar a Prática, v. 4, p. 135-148, jun./jul. 2001.
RODRIGUES, R. M; FIGUEIREDO, Z. C. Construção identitária da professora de educação física em uma instituição de educação infantil. Movimento, v. 17, n. 4, p. 65-81, out./dez. 2011.
SARMENTO, J. M. A sociologia da infância e a sociedade contemporânea: desafios conceituais e praxeológicos. In: ENS, R. T.; GARANHANI, M. C. (Org.). Sociologia da infância e a formação de professores. Curitiba: Champagnat, 2013. p. 13-46.
SAYÃO, D. T. Corpo e movimento: notas para problematizar algumas questões relacionadas à educação infantil e a educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 23, n. 2, p. 55-67, jan. 2002.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE VITÓRIA. Um outro olhar. Vitória: Multiplicidade, 2006.
SOARES, A. F. Os projetos de ensino e a educação física na educação infantil. Pensar a Prática, v. 5, p. 15-38, 2002.
SOUZA, E, C. A arte de contar e trocar experiência: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, v. 25, n. 11, p. 222-39, jan./abr. 2006.
VINCENT, G.; LAHIRE, B.; THIN, D. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, n. 33, p. 7-47, jun. 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The works must be submitted in the digital format of the SEER platform, via the electronic address: http://periodicos.ufsm.br/kinesis/index. In case of any doubts, contact the editorial team through the email kinesisrevista@ufsm.br. The authorship that publishes in the Kinesis journal agrees to the following terms:
- They retain copyright and grant the journal the right of first publication.
- They allow and are encouraged to publish and disseminate their work online (e.g., in institutional repositories or on their personal page) as this can cause positive alterations, as well as increase the impact and quotation of the published work.


