Physical Education in Early Childhood Education: Isolation of teaching the interac¬tion with other areas of knowledge

Authors

  • André da Silva Mello Professor de Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo.
  • Rodrigo Lema Del Rio Martins Doutorando em Educação Física na Universidade Federal do Espírito Santo. Professor da Universidade Federal do Tocantins
  • Renata Silva Jorge Mestra em Educação Física na Universidade Federal do Espírito Santo. Professora da Faculdade Multivix (ES)
  • Bethânia Alves Costa Zandomínegue Doutorando em Educação Física na Universidade Federal do Espírito Santo. Professora da Universidade Vila Velha (ES).

DOI:

https://doi.org/10.5902/2316546433846

Keywords:

School knowledge, Childhood, Pedagogical project

Abstract

It analyzes the challenges and possibilities for pedagogical mediation of Physical Education (PE) in articulation with the different areas of knowledge and professionals that work in Early Childhood Education (ECE). It adopts narrative research as a methodology. The data were produced through semi-structured interviews and spontaneous speeches of 5 physical education teachers. The challenges identified are the absence of formal time / space for collective planning and the representations of female teachers on the role of PE. Regarding the possibilities, the role of the Institutional Project, as well as that of the pedagogue, in the articulation of different areas of knowledge and subjects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

André da Silva Mello, Professor de Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo.

Departamento de Ginástica da UFES. Líder do Grupo de Pesquisa NAIF (Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres)

Rodrigo Lema Del Rio Martins, Doutorando em Educação Física na Universidade Federal do Espírito Santo. Professor da Universidade Federal do Tocantins

Professor no curso de Educação Física da UFT - campus Miracema. Vice-Líder do Grupo de Pesquisa NAIF (Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres)

Renata Silva Jorge, Mestra em Educação Física na Universidade Federal do Espírito Santo. Professora da Faculdade Multivix (ES)

Professora do curso de Educação Física da Multivix - campus Serra/ES. Membro do Grupo de Pesquisa NAIF (Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres).

Bethânia Alves Costa Zandomínegue, Doutorando em Educação Física na Universidade Federal do Espírito Santo. Professora da Universidade Vila Velha (ES).

Professora do curso de Educação Física da UVV. Membro do Grupo de Pesquisa NAIF (Núcleo de Aprendizagens com as Infâncias e seus Fazeres).

References

AYOUB, E. Reflexões sobre educação física na educação infantil. Revista Paulista de EF, supl. 4, p. 53-60, 2001.

BARBOSA, M. C. S.; HORN, M. G. S. Projetos pedagógicos na escola infantil. Porto Alegre: Artmed, 2008.

______. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010.

______. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/#/site/inicio>. Acesso em: 23 jun. 2018.

BUSS-SIMÃO, M. educação física na educação infantil: refletindo sobre a “hora da EF”. Zero a Seis, v. 7, n. 12, 2005.

GIROTTO, C. G. G. S. A metodologia de projetos e a articulação do trabalho didático-pedagógico com as crianças pequenas. Educação em Revista, v. 7, n. 1, p. 31-42, 2006.

HERNÁNDEZ, F.; VENTURA, M. A organização do currículo por projetos de trabalho: o conhecimento é um caleidoscópio. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.

KRAMER, S. Retratos de um desafio: crianças e adultos na educação infantil. São Paulo: Ática, 2009.

MARTINS, R. L. R. O Pibid em educação física e a formação docente para a educação infantil. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.

MELLO, A. S. et al. Representações sociais sobre a educação física na educação infantil. In: MELLO, A. S; SANTOS, W. (Org.). Educação física, educação infantil e cotidiano escolar. Curitiba: CRV, 2012. p. 20-41.

MOLINA NETO, V. A prática dos professores de educação física das escolas públicas de Porto Alegre. Movimento, n. 9, 1998.

NUNES, K. R.; FERREIRA NETO, A. Saberes e fazeres praticados nos cotidianos da educação física na educação infantil. Pensar a Prática, v. 14. n. 1, p. 1-10, jan./abr. 2011.

PÉREZ-SAMANIEGO, V. M. et al. La investigación narrativa en la educación física y el deporte: que és y para qué sirve. Movimento, v. 17, n. 1, p. 11-38, jan./mar. 2011.

PINTO, R. N. A formação de professores para a educação infantil: desafios para a universidade. Pensar a Prática, v. 4, p. 135-148, jun./jul. 2001.

RODRIGUES, R. M; FIGUEIREDO, Z. C. Construção identitária da professora de educação física em uma instituição de educação infantil. Movimento, v. 17, n. 4, p. 65-81, out./dez. 2011.

SARMENTO, J. M. A sociologia da infância e a sociedade contemporânea: desafios conceituais e praxeológicos. In: ENS, R. T.; GARANHANI, M. C. (Org.). Sociologia da infância e a formação de professores. Curitiba: Champagnat, 2013. p. 13-46.

SAYÃO, D. T. Corpo e movimento: notas para problematizar algumas questões relacionadas à educação infantil e a educação física. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 23, n. 2, p. 55-67, jan. 2002.

SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇÃO DE VITÓRIA. Um outro olhar. Vitória: Multiplicidade, 2006.

SOARES, A. F. Os projetos de ensino e a educação física na educação infantil. Pensar a Prática, v. 5, p. 15-38, 2002.

SOUZA, E, C. A arte de contar e trocar experiência: reflexões teórico-metodológicas sobre história de vida em formação. Revista Educação em Questão, v. 25, n. 11, p. 222-39, jan./abr. 2006.

VINCENT, G.; LAHIRE, B.; THIN, D. Sobre a história e a teoria da forma escolar. Educação em Revista, n. 33, p. 7-47, jun. 2001.

Published

2018-12-13

How to Cite

Mello, A. da S., Martins, R. L. D. R., Jorge, R. S., & Zandomínegue, B. A. C. (2018). Physical Education in Early Childhood Education: Isolation of teaching the interac¬tion with other areas of knowledge. Kinesis, 36(3). https://doi.org/10.5902/2316546433846

Issue

Section

Original articles