Mr. Sinister versus Charles Darwin: a discussion on heredity and eugenics in the X-Men animated series
DOI:
https://doi.org/10.5902/2357797592023Keywords:
X-Men, Eugenics, Animated series, StereotypesAbstract
Through the animated series X-Men (1996), this article investigates the episode "Descent," which addresses debates on evolutionism, heredity, and references to eugenics in the context of Victorian England and the publication of the book On the Origin of Species (1859), by Charles Darwin. Mr. Sinister is the alter ego of the physician and scientist Dr. Nathaniel Essex, a fictional character in the animated series, whose obsession with hereditary purity leads him to study evolution and human mutations. In this regard, the present text analyzes the stereotypes constructed around the scientists Dr. James Xavier, Dr. Nathaniel Essex (fictional characters), and Charles Darwin (a real historical figure), as well as the debates conducted on heredity, evolutionism, and human enhancement. In particular, it discusses how the behavior of Dr. Nathaniel Essex evokes the debate on eugenics. Furthermore, the article examines the quality of animated series as historical sources and reflects on the representations of scientists and scientific debate in this cultural artifact.
Downloads
References
BARCA, Lacy. As múltiplas imagens do cientista no cinema. Comunicação & Educação, v. 10, n.1, 2005. pp. 31-39. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v10i1p31-39
BENDAZZI, Giannalberto. A moving subject. Boca Raton, FL: CRC Press, 2021.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Porto Alegre-RS: Zouk, 2012.
BLACK, Edwin. Guerra contra os fracos: a eugenia e a campanha dos Estados Unidos para criar uma raça dominante. São Paulo: A Girafa Editora, 2003.
BURKHARDT, Frederick; EVANS; Samanta, PEARN, Alison. A evolução: cartas seletas de Charles Darwin, 1860-1870. São Paulo: Editora UNESP, 2009.
CARVALHO, Leonardo Dallacqua de. 2017). A trajetória de Francis Galton e sua perspectiva eugênica no primeiro trimestral de The Eugenics Review (1909). Fênix - Revista De História E Estudos Culturais, v. 14, n. 2, 2017. pp. 1-18.
DAROWSKI, Joseph James. Reading The Uncanny XMEN: gender, race, and the mutante metaphor in a popular narrative. Doctor of Philosophy. Michigan: Michigan State University, 2011.
DARWIN, Charles. The descente of man, and selection in relation to sex. v1. London: John Murray, Albemarle Street, 1871. DOI: https://doi.org/10.1037/12293-000
DESCENDÊNCIA. In: X-MEN: a série animada. Direção: Larry Houston. Estados Unidos: Marvel Productions, 1997. Episódio 75, 20 min. Série animada.
FERRO, Marc. O filme: uma contra-análise da sociedade. In: LE GOFF, Jacques; NORA, Pierre. História: novos objetos. Rio de Janeiro: F. Alves, 1974. pp. 199-215.
GLICK, Thomas. Introdução. In: DOMINGUES, Heloisa Maria Bertol; SÁ, Magali Romero; GLICK, Thomas. A recepção do darwinismo no Brasil. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2003. DOI: https://doi.org/10.7476/9788575414965.0003
GRESH, Lois H; WEINBERG, Robert. The science of superheroes. New Jersey: John Wiley & Sons, Inc., 2002.
HAYNES, Roslynn. Whatever happened to the “mad, bad” scientist? Overturning the stereotype. Public Understanding of Science, v.25, n.1, 2014. pp.31-44. DOI: https://doi.org/10.1177/0963662514535689
https://www.omelete.com.br/series-tv/xmen-97-4-milhoes-visualizacoes (Acesso em 12 de maio de 2025).
KIRBY, David A. Science Advisors, representation, and Hollywood films. Molecular Interventions, v. 3, n. 2, 2003. pp.54-60. DOI: https://doi.org/10.1124/mi.3.2.54
KNAUSS, Paulo. O desafio de fazer história com imagens: arte e cultura visual. ArtCultura, Uberlândia, v. 8, n.12, 2006. pp. 97-115.
MARTINS, Lilian Al-Chueyr Pereira. Pauster e a geração espontânea: uma história equivocada. Filosofia e História da Biologia, v. 4, 2009. pp. 65-100.
NAPOLITANO, Marcos. Fontes audiovisuais: a história depois do papel. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2005. pp. 235-289.
PEARSON, Karl. The life, letters and labours of Francis Galton. v. 2. Cambridge: University Press, 1924.
RAGAZZINI, Dario. Para quem e o que testemunham as fontes na História da Educação? Educar, Curitiba, n. 18, 2001. pp.13-28. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.231
REZNIK, Gabriela; MASSARANI, Luisa; MOREIRA, Ildeu de Castro. Como a imagem de cientista aparece em curtas de animação? História, Ciências, Saúde–Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 26, n. 3, 2019. pp. 753-777. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-59702019000300003
RIBEIRO, Leonardo Freitas. Afinal, o que é animação no cinema contemporâneo? C. Legenda, Niterói-RJ, n. 37, 2019. pp. 57-73.
SEBASTIEN, Denis. O cinema de animação. Lisboa: Texto & Grafia, 2010.
SILVA FILHO, Fernando Alves da; MASSARANI, Luisa; STENGLER, Erik. Superaventuras e a representação da ciência: um olhar histórico para as produções cinematográficas sobre O Incrível Hulk nas décadas de 1970 e 2000. História, Ciências, Saúde – Manguinhos, Rio de Janeiro, v. 28, n. 4, 2021. pp.983-1005. DOI: https://doi.org/10.1590/s0104-59702021000400005
STEPAN, Nancy Leys. “A hora da eugenia”: raça, gênero e nação na América Latina. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2005.
TAYLOR, Charles. Modern social imaginaries. London: Duke University Press, 2004. DOI: https://doi.org/10.1215/9780822385806
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


