University Extension and the United Nations Model for Simulations: youth development in the extension practices of the UFSM Model United Nations in 2024
DOI:
https://doi.org/10.5902/2357797591419Keywords:
United Nations Simulation Model, University Extension, Youth protagonism, Teaching methodologiesAbstract
The UFSM Model United Nations (UFSMUN) is an Extension Program of the Federal University of Santa Maria that aims to bring the Model United Nations for Simulation (Mun) to elementary schools in Santa Maria, providing a democratic space for debate on global current affairs. In 2024, the program carried out 9 extensions with 7 different educational institutions and, in this research, seeks to analyze the impact of the action on the participating students, with 5 evaluative indicators of personal development, such as oratory and negotiation. Methodologically, data was collected through a field survey using online forms, as well as the construction of graphs to evaluate the extensions. Like other Mun's, it is hoped that the extension actions promoted by UFSMUN will show that new teaching methodologies, using active learning tools, can contribute to the formation of individuals who are protagonists in their community.
Downloads
References
ABRANTES, Maria Gracielly Lacerda De et al. A comunicação como estratégia democrática do protagonismo juvenil. Anais VI CONEDU... Campina Grande: Realize Editora, 2019. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/58095. Acesso em: 23 mar. 2025.
DALE, Edgar. Audiovisual methods in teaching. Dryden Press, 3. ed. New York:, 1969. Disponível em: https://www.researchgate.net/figure/283011989_fig1_Figure-2-Edgar-Dale-Audio-Visual-Methods-in-Teaching-3rd-Edition-Holt-Rinehart-and. Acesso em: 31 mar. 2025
DE MENEZES, M. G.; NOVAIS BARBOSA, R. M.; SOARES JÓFILI, Z. M. Aprendizagem Cooperativa: O Que Pensam Os Estudantes? Linguagens, Educação E Sociedade, n. 17, 51–62, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/1433. Acesso em: 31 mar. 2025.
ENNIS, Robert; MILLMAN, Jason. Cornell Critical Thinking Test, Level X. Pacific Grove, CA: Midwest Publications, 1985. Disponível em: https://ojs.uwindsor.ca/index.php/informal_logic/article/view/2637. Acesso em: 31 mar. 2025.
FERREIRA, Rosilda Arruda; TENÓRIO, Robinson Moreira. A Construção de indicadores de qualidade no campo da avaliação educacional: um enfoque epistemológico. Revista Lusófona de Educação, Bahia, v. 15, n. 15, p. 71-97, jan, 2010. Disponível em: https://recil.ulusofona.pt/server/api/core/bitstreams/129e329c-2ddc-47b4-92c7-14b0788c72c0/content. Acesso em: 30 mar. 2025.
FISHER, Roger; URY, William L.; PATTON, Bruce. Getting to yes: Negotiating agreement without giving in. Penguin, 2011. Disponível em: https://d-pdf.com/eBooks/2020/June/5ef7225a8fc99/9781847940933.pdf. Acesso em: 31 mar. 2025.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 14ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1970. Disponível em: https://melhorespraticas.uff.br/wp-content/uploads/sites/17/2024/03/Pedagogia-do-oprimido-Paulo-Freire.pdf. Acesso em: 29 mar. 2025.
GODINHO, Jones. Abordagens metodológicas que favorecem a construção da autonomia intelectual do estudante: o trabalho com simulação das Nações Unidas na escola. Manaus: UFAM, 2015. Dissertação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Amazonas, 2015. Disponível em: https://tede.ufam.edu.br/handle/tede/5053. Acesso em: 31 mar. 2025.
INOUE, Cristina Yumie Aoki; VALENÇA, Marcelo M. Contribuições do Aprendizado Ativo ao Estudo das Relações Internacionais nas universidades brasileiras. Meridiano 47 - Journal of Global Studies, [S. l.], v. 18, 2017. DOI: 10.20889/M47e18008. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/MED/article/view/5301. Acesso em: 28 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.20889/M47e18008
LACERDA, Jan Marcel de Almeida Freitas et al. As Simulações em Relações Internacionais como Inovação Pedagógica de Ensino: da sala de aula à comunidade. In: 7° SEMINÁRIO DE GRADUAÇÃO E PÓS-GRADUAÇÃO EM RELAÇÕES INTERNACIONAIS DA ABRI, 7., 2024, [S.I]. Anais de Evento. Porto Alegre: 7º Seminário de Graduação e Pós-Graduação em Relações Internacionais da Abri, 2025. p. 1-21. Disponível em: https://seminario2024.abri.org.br/wp-content/uploads/2024/11/Lacerda-et-al.-As-simulacoes-em-Relacoes-Internacionais.pdf. Acesso em: 28 mar. 2025.
MARTINS, Alex Lara; COSTA, Alfredo; PALHARES, Leonardo Machado. Cidadania global e Direitos Humanos: efeitos educacionais do desenvolvimento de simulação da ONU no Vale do Jequitinhonha. Monções: Revista de Relações Internacionais da UFGD, [S. l.], v. 7, n. 14, p. 11–39, 2018. DOI: 10.30612/rmufgd.v7i14.9105. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/moncoes/article/view/9105. Acesso em: 28 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.30612/rmufgd.v7i14.9105
MOSCOVICI, Felá. Desenvolvimento Interpessoal: treinamento em grupo. 7 ed. Rio
de Janeiro: José Olympio, 1997. Disponível em: https://pt.scribd.com/document/412264300/Fela-Moscovici-Desenvolvimento-Interpessoal. Acesso em: 31 mar. 2025.
NEUHOLD, Roberta dos Reis et al. A organização de simulações das Nações Unidas por estudantes do ensino secundário. De desafios metodológicos a experiências emancipatórias. Revista Portuguesa de Investigação Educacional, [S.L.], v. 3, n. 22, p. 1-24, out. 2022. Revista Portuguesa de Investigação Educacional. http://dx.doi.org/10.34632/INVESTIGACAOEDUCACIONAL.2022.11682.
NÚÑEZ-LÓPEZ, Susana; ÁVILA-PALET, José-Enrique; OLIVARES-OLIVARES, Silvia-Lizett. O desenvolvimento do pensamento crítico em estudantes universitários por meio da aprendizagem baseada em problemas. Revista iberoamericana de educación superior, v. 8, n. 23, p. 84-103, 2017. Disponível em: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-28722017000300084&script=sci_abstract. Acesso em: 31 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2017.23.3012
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Guia das Nações Unidas sobre o Modelo das Nações Unidas. Nova Iorque: Nações Unidas, 2020. Disponível em: https://e4k4c4x9.delivery.rocketcdn.me/pt/wp-content/uploads/sites/9/2023/05/Modelo-ONU-2023.pdf. Acesso em: 30 mar. 2025.
Portal UFSM. Plano de Desenvolvimento Institucional (PDI 2016-2026). Disponível em: https://www.ufsm.br/app/uploads/sites/500/2021/04/VFinal-DocumentoPDI-TextoBaseCONSU_TextoComPlanoDeMetas2022.pdf. Acesso em: 15 mar. 2025.
REBELO, Tamya Rocha. O Uso de Simulações no Curso de Relações Internacionais da Belas Artes. Revista Belas Artes, n. 27, 2018. p.1-17. Disponível em: https://revistas.belasartes.br/revistabelasartes/article/view/386. Acesso em: 31 mar. 2025.
RIBEIRO, Silvana et al. Aprendentes humanos: A extensão potencializadora de protagonismo. Revista Masquedós, Tandil, v. 3, n. 3, p. 19-26, fev. 2018. Disponível em: https://ojs.extension.unicen.edu.ar/index.php/masquedos/article/view/22. Acesso em: 31 mar. 2025.
ROCHA, Anderson Mendes. Simulações no Modelo das Nações Unidas como recurso para a compreensão do sistema internacional no Ensino Médio. Revista Científica Schola, Santa Maria, v. 8, n. 1, p. 522-536, 2024. Disponível em: https://www.cmsm.eb.mil.br/images/1_Simulaes_no_Modelo_das_Naes_Unidas_como_recur so_para_a_compreenso_do_sistema_ internacional.pdf. Acesso em: 28 mar. 2025.
SANTOS, Alan Fernandes dos; MORAIS, André Vagner Peron de; AGUIAR, André Ruas de. A Simulação das Organizações Internacionais na Geografia Escolar: Contextos e Experiências sobre a prática no chão da sala. Revista Caminhos de Geografia, Uberlândia, v. 23, n. 90, p. 335-350, dez 2022. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/366263640_A_SIMULACAO_DAS_ORGANIZACOES_INTERNACIONAIS_NA_GEOGRAFIA_ESCOLAR_CONTEXTOS_E_EXPERIENCIAS_SOBRE_A_PRATICA_NO_CHAO_DE_SALA. Acesso em: 31 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.14393/RCG239061424
SILVA, Raiane Chagas da et al. A contribuição da Extensão Universitária para a formação acadêmica no serviço social e sua aproximação com a metodologia da Educação Popular. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE POLÍTICA SOCIAL E SERVIÇO SOCIAL: DESAFIOS CONTEMPORÂNEOS, 2019, Londrina. Anais de Evento. Londrina: Congresso Internacional de Política Social e Serviço Social, 2019. p. 1-11. Disponível em: https://anais.uel.br/portal/index.php/conserdigeo/article/view/3094. Acesso em: 23 mar. 2025.
Simulação da Organização das Nações Unidas (SONU). O que é uma Mun? Disponível em: https://www.sonu.com.br/muns. Acesso em: 14 mar. 2025.
SHELLMAN, Stephen; TURAN, Kürsad. Do Simulations Enhance Student Learning? An Empirical Evaluation of an IR Simulation. Journal of Political Science Education, v. 2, n. 1, p. 19–32, jan. 2006. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/15512160500484168. Acesso em: 31 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.1080/15512160500484168
SPATTI, Ana Carolina et al. Curricularização da extensão universitária: como medir resultados e impactos? Revista Tecnologia e Sociedade, Curitiba, v. 19, n. 58, p. 265-289, out./dez. 2023. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/rts/article/view/16441. Acesso em: 31 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.3895/rts.v19n58.16441
TENREIRO-VIEIRA, Celina. Produção e avaliação de actividades de aprendizagem de ciências para promover o pensamento crítico dos alunos. Revista Iberoamericana de Educación, v. 33, n. 6, p. 1-18, 2004. Disponível em: https://rieoei.org/historico/investigacion/708Tenreiro.PDF. Acesso em: 31 mar. 2025.
TRENTIN, Daiane Toigo et al. Curricularização da extensão e protagonismo discente: uma análise normativa. Anais do XIV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências [...] Campina Grande: Realize Editora, 2023. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/93268. Acesso em: 23 mar. 2025.
VARGAS, Patrícia Guimarães; GOMES, Maria de Fátima Cardoso. Aprendizagem e desenvolvimento de jovens e adultos: novas práticas sociais, novos sentidos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, n. 2, p. 449-463, abr./jun. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/DnV8rmCjytnjF8KnLb5yfxC/. Acesso em: 31 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022013005000005
ZULAUF, Monika. Ensino superior e desenvolvimento de habilidades para a empregabilidade explorando a visão dos estudantes. Sociologias, Porto Alegre, v. 8, n. 16, p. 126-155, jul./dez. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/69xbf95sQqQRZjT5syBgDBv/?format=pdf. Acesso em: 31 mar. 2025. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-45222006000200006
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


