Planning a biodigester in a school in Maré: critical environmental education and social technology
DOI:
https://doi.org/10.5902/2357797590258Keywords:
Sanitation, Critical environmental education, Social technology, Environmental justiceAbstract
The inequality in access to basic sanitation and a balanced environment stems from political choices within an exclusionary socioeconomic model that creates sacrifice zones, such as favelas, to sustain itself. Science and technology are embedded in this context, and when claiming neutrality, they serve hegemonic interests. In the fight for environmental justice, it is crucial to consider sanitation solutions in favelas. This article reports on the participatory planning experience of a biodigester with students at the Escola Estadual Professor João Borges de Moraes in Maré, as part of a critical environmental education process. Using practical experience systematization, the study emphasizes participant observation and lesson plan analysis. The results highlight the active role of students, the relevance of the practice for teaching, and participant education on the topic. The article's contribution lies in demonstrating how critical environmental education and social technology can help reduce inequalities through critical thinking, solution creation, collective engagement, and public policies focused on sanitation.
Downloads
References
BRASIL. Lei nº 11.445, de 5 de janeiro de 2007. Estabelece as diretrizes nacionais para o saneamento básico; cria o Comitê Interministerial de Saneamento Básico [...]. Brasília, DF: Presidência da República, 2007. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2007/lei/L11445.htm. Acesso em: 10 maio 2025.
BRASIL. Ministério das Cidades. Plano Nacional de Saneamento Básico - PLANSAB. Brasília, DF: Secretaria Nacional de Saneamento Ambiental, 2014. 220 p. Disponível em: https://www.gov.br/cidades/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/saneamento/plano-nacional-de-saneamento-basico-plansab/arquivos/plansab_texto_editado_para_download.pdf. Acesso em: 10 maio 2025.
BONATTI, M. et al. Climate vulnerability and contrasting climate perceptions as an element for the development of community adaptation strategies: Case studies in Southern Brazil. Land Use Policy, [s. l.], v. 58, p. 114-122, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2016.06.033. Acesso em: 10 maio 2025. DOI: https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2016.06.033
CUNHA, M. B. et al. O desastre no cotidiano da favela: reflexões a partir de três casos no Rio de Janeiro. O Social em Questão, [Rio de Janeiro], v. 18, n. 33, p. 95-122, jan./jun. 2015.
DAGNINO, R. Tecnologia social: contribuições conceituais e metodológicas. 21. ed. Campina Grande: EDUEPB, 2014. 319 p. DOI: https://doi.org/10.7476/9788578793272
FEENBERG, Andrew. Critical theory of technology and STS. Thesis Eleven, [s. l.], v. 138, n. 1, p. 3-12, 2017. DOI: https://doi.org/10.1177/0725513616689388
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 69. ed. Rio de Janeiro / São Paulo: Paz e Terra, 2019. 256 p.
FBB - Fundação Banco do Brasil. Transforma! Rede de tecnologias sociais. Brasília, DF: FBB, 2025. Disponível em: https://transforma.fbb.org.br/sobre-nos. Acesso em: 10 maio 2025.
HOLLIDAY, O. J. Para sistematizar experiências. Tradução: Maria Viviana V. Resende. 2. ed. Brasília: Ministério do Meio Ambiente, 2006. 128 p.
LIMA, M. C. M. et al. Educação ambiental, saneamento e tecnologia social: os desafios no Complexo da Maré. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENGENHARIA E DESENVOLVIMENTO SOCIAL, 17., 2022, Rio de Janeiro. Anais de XVII Encontro Nacional de Engenharia e Desenvolvimento Social. Rio de Janeiro: UFRJ, 2022. Disponível em: https://anais.eneds.org.br/index.php/eneds/article/view/690/583. Acesso em: 10 maio 2025.
LOUREIRO, C. F.; LAYRARGUES, P. P. Ecologia política, justiça e educação ambiental crítica: perspectivas de aliança contra-hegemônica. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 11, n. 1, p. 53-71, jan./abr. 2013. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462013000100004
MACHADO, G. C. X. M. P. et al. Environmental Educommunication and Ecology of Knowledge in the Caiçara Community of Praia do Sono, Paraty, RJ, Brazil. The International Journal of Sustainability Policy and Practice, [s. l.], v. 13, n. 4, p. 15-31, mar. 2018. DOI: https://doi.org/10.18848/2325-1166/CGP/v13i04/15-31
MACHADO, G. C. X. M. P. Saneamento ecológico: uma abordagem integral de pesquisa-ação aplicada na comunidade Caiçara da Praia do Sono em Paraty. 2019. 422 p. Tese (Doutorado em Psicossociologia de Comunidade e Ecologia Social) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.
MACHADO, G. C. X. M. P. Somos Natureza: soluções baseadas na natureza para o desenvolvimento local. Rio de Janeiro: Bambual Editora, 2022. 253 p.
ORNELAS, G. M.; CARVALHO, I. C. M. Educação, Território e Sustentabilidade: uma crítica ao desenvolvimento a partir do pensamento decolonial. Revista Gesto-Debate, Campo Grande, v. 23, n. 01-30, nov. 2023.
TONETTI, A. L. et al. Tratamento de esgotos domésticos em comunidades isoladas: referencial para a escolha de soluções. 1. ed. Campinas: Biblioteca Unicamp, 2018. 153 p.
ZANCUL, J. S. et al. Saneamento e saúde no Programa Saneamento Brasil Rural: desafios e possibilidades de uma atuação territorializada. In: MACHADO, G. C. X. M. P. et al. Territórios Sustentáveis e Saudáveis: experiências de saúde ambiental territorializadas. 1. ed. v. 1, p. 59-79. Brasília: Fundação Nacional da Saúde, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


