Improving mathematics education: interactive techniques to improve student understanding and performance in Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2357797588870

Keywords:

Mathematics education, Interactive techniques, School performance, Educational equity

Abstract

This article explores the use of interactive techniques such as social technology in teaching basic mathematics, aiming to improve students' skills. Initially, we highlight the need to improve mathematics teaching in public schools and low-performing communities, emphasizing interactive techniques as inclusive and accessible tools. The study evaluates the effectiveness of these methodologies in optimizing mathematical learning and students' social development. We reviewed the literature on interactive education and social technology, identifying gaps that this study seeks to fill. We describe the application of interactive techniques in the classroom and data collection and analysis methods, focusing on educational and social impact. The results show a significant increase in the understanding of mathematical concepts, improving students' academic performance and motivation. We compare our findings to previous studies, discussing social and educational implications and acknowledging the study's limitations. We conclude that interactive techniques are effective in improving mathematical learning and promoting inclusion and educational equity, recommending their sustainable integration into the school curriculum. Future research is also suggested to further explore the potential of these techniques as tools for social transformation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sarah Jane Souza da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina

Graduada em Matemática Licenciatura pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL), complementou sua formação com uma especialização em Matemática Financeira e Estatística e um mestrado em Matemática pelo PROFMAT - UFAL. Minha trajetória acadêmica é marcada por um forte foco em práticas pedagógicas e metodologias de ensino inovadoras. Iniciei a carreira docente em 2013, atuando como professora de Matemática na educação básica em Alagoas. Meu compromisso com a educação e o desejo de promover a qualidade no ensino me levaram a assumir, em setembro de 2021, o cargo de Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC). Inicialmente lotada no Câmpus Caçador, atualmente desempenho minhas funções no Câmpus Tubarão. No IFSC, além de atuar como docente, também exerci a função de coordenadora pedagógica, destacando-me pelo envolvimento em trabalhos de extensão e pesquisa, com ênfase em práticas pedagógicas e no papel do docente na promoção de uma educação de qualidade

Isnaldo Isaac Barbosa, Federal University of Alagoas

Possui graduação em Matemática Bacharelado pela Universidade Federal de Alagoas (2007), mestrado em Matemática pelo Instituto de Matemática UFAL (2009) e doutorado em Matemática, Associação UFAL-UFBA pelo Instituto de Matemática UFAL (2015). Atualmente é professor da Universidade Federal de Alagoas. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Equações Diferenciais Parciais, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino de matemática, educação matemática, equações diferenciais parciais, licenciatura em matemática e matemática. 

References

BASSANEZI, R. C. Modelagem como Metodologia de Ensino de Matemática. In: VII CIAEM. Santiago, 1987.

BASSANEZI, R. C. Ensino-Aprendizagem com Modelagem Matemática: Uma Nova Estratégia. 3 ed. São Paulo: Contexto, 2009.

BIEMBENGUT, M. S.; FARIA, T. M. Modelagem Matemática na Formação de Professores: Possibilidades e Limitações. In: IX Congresso Nacional de Educação. Curitiba, Anais. Curitiba, PUC-PR, 2009.

BURAK, D. Matemática e Ludicidade: Uma abordagem interativa no ensino. Rio de Janeiro: Editora Campus. 2009.

DEMO, P. Professor de Futuro e Reconstrução do Conhecimento. Petrópolis: Vozes, 2004.

DEMO, P. Educação e qualidade. São Paulo: Papirus Editora, 2015.

DEMO, P. Plano Nacional de Educação: Uma visão crítica. 7.ed. São Paulo: Papirus Editora, 2016.

DEMO, P. Pesquisa: princípio científico e educativo. 14.ed. São Paulo: Cortez Editora, 2017.

DEMO, P. Atividades de aprendizagem: sair da mania do ensino para comprometer-se com a aprendizagem do estudante. Campo Grande, MS: Secretaria de Estado de Educação do Mato Grosso do Sul – SED/MS, 2018.

HATTIE, J. Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement. London e Nova York: Routledge, 2009.

HATTIE, J. Visible Learning for Teachers: Maximizing Impact on Learning. London e Nova York: Routledge. 2012. DOI: https://doi.org/10.4324/9780203181522

KISHIMOTO, T.M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. 14ª Ed. São Paulo: Cortez Editora, 2011

LIMA, J.; COSTA, M. A Aprendizagem Baseada em Problemas (PBL) na Educação Matemática: Impactos na Resolução de Problemas e Interesse dos Alunos. Revista Brasileira de Educação Matemática, São Paulo, v. 12, n. 3, p. 45-60, 2020.

ROSÁRIO, P; POLYDORO, S. A. J. Capitanear o aprender: promoção da autorregulação da aprendizagem no contexto escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2014. v. 1.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 39.ed. Campinas: Autores Associados, 2007.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: Primeiras aproximações. São Paulo: Cortez Editora, 2008.

SILVA, S. J. S. Modelagem Matemática Aplicada a Engenharia de Produção: Proposta Metodológica para o Ensino e Aprendizagem de Matemática do Ensino Médio Integrado. Maceió: PROFMAT, 2023.

VYGOTSKY, L. A Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1984

VYGOTSKY, L. Uma perspectiva histórico-cultural da educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

VYGOTSKY, L. A formação social da mente. 7.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2025-03-31

How to Cite

Silva, S. J. S. da, & Barbosa, I. I. (2025). Improving mathematics education: interactive techniques to improve student understanding and performance in Basic Education. InterAção, 16(1), e88870. https://doi.org/10.5902/2357797588870