Afro-Brazilian literature: an instance of languages for anti-racist education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2357797588450

Keywords:

Languages, Literatures, Afro-Brazilian literature, Black literature

Abstract

The study presents reflections on education, languages and literature, especially Afro-Brazilian literature. The objective of this work is to share some reflections on Afro-Brazilian literature and its influences on the formation of Black identity in the context of identity negationism originating from colonization. The study is qualitative and bibliographical in nature, with the dissertation base composed of authors who engage in discussions about the aforementioned themes. The discussions traverse the Afro-Brazilian literary field, which, through its narratives, promotes initiatives for visibility and even denunciations of the social and racial inequalities introduced and reproduced in societies governed by colonial logic. From the readings and discussions, the relevance of the literary field as an instrument of struggle and resistance for Black people was recognized. In literature, it is possible to introduce realities that were socially invisibilized by the hypocrisy of a societal system that claims to be democratic and egalitarian, yet values the reproduction of inequalities and prejudices such as racism. It was also noted that the formation of subjectivities must be re-signified, breaking away from the dominant logic that implies the advancement of white people at the expense of the regression of Black people. Finally, it is emphasized that combative initiatives are indispensable for achieving a society, or rather, more just societies. It is necessary to reference and make human principles objective so that people can be emancipated alongside their peers.

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Author Biographies

Marcílio Vieira, Federal University of Rio Grande do Norte

Bolsista de Produtividade em Pesquisa – nível 2, Artista da Cena, Pós-Doutor em Artes e em Educação, Doutor em Educação, Professor do Curso de Dança e dos Programas de Pós-Graduação PPGArC, PPGEd e PROFARTES da UFRN. Líder do Grupo de Pesquisa em Corpo, Dança e Processos de Criação (CIRANDAR) e Membro pesquisador do Grupo de Pesquisa Corpo, Fenomenologia e Movimento (Grupo Estesia/UFRN).

Josivando Ferreira da Cruz, Federal University of Rio Grande do Norte

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGEd, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN, (2023). Especialista em Literaturas Africanas de Língua Portuguesa pela Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira - UNILAB, (2022). Pedagogo pela Universidade Estadual do Ceará - UECE, (2019). Discente do Curso de Especialização em Práticas Pedagógicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - IFES. Graduando em Teatro pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. Formação em Danças Urbanas e Teatro pelos Centros Urbanos de Cultura, Arte, Ciência e Esporte - CUCAS, da Prefeitura de Fortaleza-CE. Possui pesquisas nas linhas de Políticas Educacionais, Arte-Educação, Relações Étnico-Raciais e outras.

Marcio Romeu Ribas de Oliveira, Federal University of Rio Grande do Norte

É licenciado em Educação Física pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1996), foi estudante do mestrado na área de Teoria e Prática Pedagógica, no programa de pós-graduação em Educação Física na Universidade Federal de Santa Catarina (2004). Doutor em Educação ProPEd/UERJ. Professor Adjunto no Departamento de Educação Física do Centro de Ciências da Saúde na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Os interesses de pesquisa são os seguintes temas: educação física escolar e literatura, educação física escolar e as narrativas em imagens (fotografia, cinema, literatura), práticas culturais de movimento nas suas relações com a vida cotidiana urbana, educação física e os povos indígenas da região norte do Brasil, história das práticas culturais de movimento e sua relação com a educação do corpo. Participa dos seguintes grupos de pesquisa: Grupo de Estudos em Corpo e Cultura de Movimento (GEPEC/UFRN), do Laboratório de Estudos em Educação Física, Esporte e Mídia (LEFEM/UFRN), Laboratório e Observatório da Mídia Esportiva (LaboMídia/UFSC), Grupo de Pesquisas Transdisciplinar em Comunicação e Cultura (Marginália/UFRN) e do Grupo de Estudos em Ludomotricidade (GEL/UFRN).

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Published

2024-11-05

How to Cite

Vieira, M., Cruz, J. F. da, & Oliveira, M. R. R. de. (2024). Afro-Brazilian literature: an instance of languages for anti-racist education. InterAção, 15(3), e88450. https://doi.org/10.5902/2357797588450