Afro-Brazilian literature: an instance of languages for anti-racist education
DOI:
https://doi.org/10.5902/2357797588450Keywords:
Languages, Literatures, Afro-Brazilian literature, Black literatureAbstract
The study presents reflections on education, languages and literature, especially Afro-Brazilian literature. The objective of this work is to share some reflections on Afro-Brazilian literature and its influences on the formation of Black identity in the context of identity negationism originating from colonization. The study is qualitative and bibliographical in nature, with the dissertation base composed of authors who engage in discussions about the aforementioned themes. The discussions traverse the Afro-Brazilian literary field, which, through its narratives, promotes initiatives for visibility and even denunciations of the social and racial inequalities introduced and reproduced in societies governed by colonial logic. From the readings and discussions, the relevance of the literary field as an instrument of struggle and resistance for Black people was recognized. In literature, it is possible to introduce realities that were socially invisibilized by the hypocrisy of a societal system that claims to be democratic and egalitarian, yet values the reproduction of inequalities and prejudices such as racism. It was also noted that the formation of subjectivities must be re-signified, breaking away from the dominant logic that implies the advancement of white people at the expense of the regression of Black people. Finally, it is emphasized that combative initiatives are indispensable for achieving a society, or rather, more just societies. It is necessary to reference and make human principles objective so that people can be emancipated alongside their peers.
Downloads
References
ADICHIE, Chimamanda Ngozi. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
BAUMAN, Z.; MAZZEO, R. Elogio da Literatura. Rio de Janeiro, 2020.
CARNEIRO, Mariana. Após censura, vendas de ‘O Avesso da Pele’ crescem mais de 6.000%. Site da Revista Veja, 2024. Disponível em: https://veja.abril.com.br/cultura/apos-censura-vendas-de-o-avesso-da-pele-crescem-mais-de-6000. Acesso em: 10 jul. 2024.
CUTI, Luiz Silva. Literatura negro-brasileira. São Paulo: Selo Negro, 2010.
DIÁRIO DE PERNAMBUCO. Governo condena tentativa de censura sobre o livro 'O Avesso da Pele'. Site Diário de Pernambuco, 2024. Disponível em: https://www.diariodepernambuco.com.br/noticia/viver/2024/03/governo-condena-tentativa-de-censura-sobre-o-livro-o-avesso-da-pele.html. Acesso em: 10 jul. 2024.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FURLAN, Reinaldo; BOCCHI, Josiane Cristina. O corpo como expressão e linguagem em Merleau-Ponty. Estud. psicol. (Natal), Natal, v. 8, n. 3, p. 445-450, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-294X2003000300011
G1. Diretora de escola do RS pede censura de livro 'O Avesso da Pele', de Jeferson Tenório; autor rebate: 'deveríamos estar preocupados em formar leitores'. Site G1, 2024. Disponível em: https://g1.globo.com/rs/rio-grande-do-sul/noticia/2024/03/04/livro-diretora-rs-avesso-da-pele-jeferson-tenorio.ghtml. Acesso em: 10 jul. 2024.
GANZELI, Pedro; GASPARELO, Rayane. Direito à educação no Brasil: o estado da arte de 1988 a 2018 – gestão educacional. Revista InterAção, v. 14, n. 3, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2357797574127. Acesso em: 10 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/2357797574127
GOMES, Francisco Regis Abreu; BASTOS, Francisco Glauco Gomes; LIMA, Jean Custódio de. Mapas mentais para o processo de aprendizagem: uma proposta de intervenção. Revistado Instituto de Políticas Públicas de Marília, v.7, n.2, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.36311/2447-780X.2021.v7.n2.p23. Acesso em: 10 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.36311/2447-780X.2021.v7.n2.p23
JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. 10. ed. - São Paulo: Ática, 2014.
KALANTZIS, Mary. Letramentos. Bill Cope e Petrilson. Tradução: Petrilson Pinheiro. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2020.
MÍDIA NINJA. Após tentativa de censura, vendas do “O Avesso da Pele” crescem 400%. Site Mídia Ninja, 2024. Disponível em: https://midianinja.org/apos-tentativa-de-censura-vendas-do-o-avesso-da-pele-crescem-400/. Acesso em: 10 jul. 2024.
MINILLO, Xaman Korai. Imagens e narrativas da África: desmistificando as teorias de Relações Internacionais. Revista InterAção, v. 5 n. 5, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2357797513375. Acesso em: 10 jul. 2024. DOI: https://doi.org/10.5902/2357797513375
NÓBREGA, T. P.; MEDEIROS, R. M. N. A palavra é gesto: reflexões estéticas sobre o corpo. Motriz, Rio Claro, v.15 n.3 p.723-728, 2009.
PETIT, Sandra Haydée. Pretagogia: pertencimento, corpo-dança afroancestral e tradição oral africana na formação de professoras e professores, 1. ed. Fortaleza: EDUECE, 2015.
SOUZA, Neusa Santos. Tornar-se negro. Rio de Janeiro: Graal,1990.
TENÓRIO, Jeferson. O Avesso da pele. São Paulo: Companhia das Letras, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.


