Poetry Slam in socioeducation, Life-Words in Transform(action)
DOI:
https://doi.org/10.5902/2357797588425Keywords:
Slam poetry, Socioeducation, Lifes projects, Human emancipationAbstract
This study aims to explain educational practices built through the Poetry Slam (battles of spoken poetry) with adolescents and young people in fulfillment of socio-educational measure of hospitalization in a Center for Socio-educational Care to in a municipality in the state of São Paulo (Brazil). The discussions start from the results of a research-that analyzed the contribution of Slam poetry to the recognition and understanding of human rights and the construction of political and emancipatory Life Projects of adolescents and young people in fulfillment of socio-educational measure of Internment. In this context, an experience emerged in which it was possible to hold workshops guided by identity processes, autobiographical narratives and poetic performance. Moments in which significant and powerful youth empowerment movements were observed, with the systematization and appropriation of knowledge regarding human rights, historical contexts of experiences and (res)needs for construction of life projects. A transformative process in which subjects in deprivation of liberty revealed their existences through their bodies and words in a historical and singular way. Given this, educational practices with Poetry Slam contributed significantly to break marginalizing and exclusionary stigmas, opening spaces for the construction of political and emancipatory life projects, configuring the potential of liveswords that mobilize to the Transform(action).
Downloads
References
ADORNO, S. Ética e violência: Adolescentes, crime e violência. In: ABRAMO, H.W.; FREITAS, M. V.V.; SPÓSITO, M. P. (Org.). Juventude em debate. São Paulo. Cortez. p. 97-110. 2002.
ALMEIDA, J. A. M. de. Sobre Anamorfose: identidade e emancipação na velhice. Tese Doutorado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2005. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17083. Acesso em: 02 fev. 2023.
AGUIAR, W.M. J.; OZELLA, S. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão. Brasília. v. 26, n. 2. 2006.
AGUIAR, W.M. J.; OZELLA, S. A apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília. v. 94, n. 236, p. 299-322, 2013.
BRASIL, Estatuto da Criança e do Adolescente - ECA. Artigo 121 da Lei nº 8.069 de 13 de julho de 1990.
BRASIL, Presidência da República. Ministério da Mulher, Família e Direitos Humanos. Levantamento nacional SINASE 2017. 2019. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/crianca-e-adolescente/LevantamentoAnualdoSINASE2017.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.
BRITO, F. S. Mulher chefe de família: um estudo de gênero sobre a família monoparental feminina. 2008 Revista Urutágua, n. 15. Disponível em: http://www.urutagua.uem.br/015/15brito.htm. Acesso em: 20 out. 2023.
CARONE, I. A dialética marxista: uma leitura epistemológica. In S. T. M. Lane & W. Codo (Orgs.), Psicologia Social: o homem em movimento (pp. 20-30). São Paulo: Brasiliense. (Original publicado em 1984). 2004.
CARVALHO, A. M. B. Escolarização de adolescentes em cumprimento de medida socioeducativa de internação: estudo bibliográfico. 2015. Dissertação de Mestrado. UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2550530. Acesso em: 20 out. 2023.
CIAMPA, A. C. BRASIL Identidade humana como metamorfose: a questão da família e do trabalho e a crise de sentido no mundo moderno. Interações, São Paulo, v. 3, nº. 6, p. 87-101, jul/dez. 1998.
COSTA, C. S. S.; ALBERTO, M. F. P.; SILVA, E. B. F. L. Vivências nas Medidas Socioeducativas: Possibilidades para o Projeto de Vida dos Jovens. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/gGk76g3HvbkQ95Y6G6ryGKB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 out. 2023.
D’ALVA, R. E. Teatro hip-hop: a performance poética do atorMC. São Paulo. Perspectiva. 2014.
DAYRELL, J. A MÚSICA ENTRA EM CENA: O RAP E O FUNK NA SOCIALIZAÇÃO DA JUVENTUDE EM BELO HORIZONTE. Dissertação Doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). São Paulo. 2001. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/6c04/1b1765113030830a3d1ecf3f8f3ba4874bf7.pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.
DUDH, Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948. Resolução 217 A III.
EVARISTO, C. A gente combinamos de não morrer. In: EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas. Fundação Biblioteca Nacional. 2016.
FREITAS, D. S. de. apud AFONSO, L. Slam Resistência: poesia, cidadania e insurgência. Artigo. Universidade Federal de Alfenas. Alfenas. 2019. Disponível em: http://old.scielo.br/pdf/elbc/n59/2316-4018-elbc-59-e5915.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.
GALDEANO, A. P.; ALMEIDA, R. TRÁFICO DE DROGAS ENTRE AS PIORES FORMAS DE TRABALHO INFANTIL. Mercados, famílias e rede de proteção social. CEBRAP – Centro Brasileiro de Análise e Planejamento. NEU – Núcleo de Etnografias Urbanas. 2018.
IPEA. INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. ATLAS DA VIOLÊNCIA 2021.GOVERNO FEDERAL. MINISTÉRIO DA ECONÔMIA. 2021.
LIMA, A. F. Metamorfose, Anamorfose e Reconhecimento Perverso: a identidade na perspectiva da psicologia social crítica. São Paulo. FAPESP. EDU. 2010.
MARQUES, E. de S. A.; CARVALHO, Maria Vilani Cosme de. Prática educativa bem-sucedida na escola: reflexões com base em L. S. Vigotski e Baruch de Espinosa. Rev. Bras. Educ. [online]. 2017, vol.22, n.71, e227169. Epub Nov 13, 2017. ISSN 1413-2478. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/bDCVWkKnRDcRNKGpRZLvcHP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 9 nov. 2022.
MARTIN, V. L. de R.; BUENO, A. de G. Slam e o direito à cidade: notas a partir do Slam da Guilhermina e do Slam Resistência Aletria, Belo Horizonte/MG, v. 31, n. 4, p. 51-71, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/download/33516/29286/116219. Acesso em: 20 jan. 2023.
MARTINS, A. F. P. CRIANÇAS E ADOLESCENTES EM TRABALHO INFANTIL NO TRÁFICO DE DROGAS: VISIBILIZAR PARA PROTEGER. SCIAS. Direitos Humanos e Educação. Belo Horizonte/MG, v.3, n.2, p. 111-130, jul/dez. 2020. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sciasdireitoshumanoseducacao/article/view/5131/317. Acesso em: 07 jan. 2023.
NEVES, C. A. de B. SLAMS – LETRAMENTOS LITERÁRIOS DE REEXISTÊNCIA AO/NO MUNDO CONTEMPORÂNEO Linha D'Água (Online), São Paulo. v. 30, n. 2, p. 92-112. out. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v30i2p92-112. Acesso em: 20 jan. 2023.
SOMERS-WILLET, S. B.A. “Slam Poetry: Ambivalence, Gender and Authenticity in ‘Slam’”. In: Text, Practice and Performance III, p.37-63. 2001.
SOUZA L. A.; COSTA L. F. O SIGNIFICADO DE MEDIDAS SOCIOEDUCATIVAS PARA ADOLESCENTES PRIVADOS DE LIBERDADE. 2012. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-91552012000200009. Acesso em: 20 out. 2023.
TAVARES, B. F.; BÉRIA, J. U.; LIMA, M. S. de. Prevalência do uso de drogas e desempenho escolar entre adolescentes. 2001. Revista de Saúde Pública. 35(2), 150-158. Disponível em: http://www.scielosp.org/pdf/rsp/v35n2/4399.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. Ed.7. São Paulo. Atlas, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.