Poetry Slam in socioeducation, Life-Words in Transform(action)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/2357797588425

Keywords:

Slam poetry, Socioeducation, Lifes projects, Human emancipation

Abstract

This study aims to explain educational practices built through the Poetry Slam (battles of spoken poetry) with adolescents and young people in fulfillment of socio-educational measure of hospitalization in a Center for Socio-educational Care to in a municipality in the state of São Paulo (Brazil). The discussions start from the results of a research-that analyzed the contribution of Slam poetry to the recognition and understanding of human rights and the construction of political and emancipatory Life Projects of adolescents and young people in fulfillment of socio-educational measure of Internment.  In this context, an experience emerged in which it was possible to hold workshops guided by identity processes, autobiographical narratives and poetic performance. Moments in which significant and powerful youth empowerment movements were observed, with the systematization and appropriation of knowledge regarding human rights, historical contexts of experiences and (res)needs for construction of life projects. A transformative process in which subjects in deprivation of liberty revealed their existences through their bodies and words in a historical and singular way. Given this, educational practices with Poetry Slam contributed significantly to break marginalizing and exclusionary stigmas, opening spaces for the construction of political and emancipatory life projects, configuring the potential of liveswords that mobilize to the Transform(action).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sueli de Fátima Caetano Coppi, Secretaria Municipal de Educação de Rio Claro

Doutoranda em Educação, linha de pesquisa: políticas, gestão e o sujeito contemporâneo, na Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho", Instituto de Biociências -Rio Claro , SP. Mestra em Educação pela mesma universidade. Graduada e Bacharela em História pelo Centro Universitário de Itajubá (2005), especialista em Educação pela Faculdade Pitágoras. Atualmente é professora na Secretaria Municipal de Educação de Rio Claro-SP.

Mariana Cunico da Silva, Secretaria Municipal de Educação de Rio Claro

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2023) - Campus Rio Claro e é Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Campus Rio Claro. Também, é pós graduanda em "Educação Infantil e Alfabetização" pela Faculdade Claretiano (2024). Atualmente é professora de Educação Básica I - Quadro 1 (Educação Infantil) na rede municipal de educação na cidade de Rio Claro (SP).

Victoria Sara de Arruda, Secretaria Municipal de Educação de Rio Claro

Doutoranda em Educação pela UNESP, Rio Claro. Mestra em Educação, linha de pesquisa: Linguagem-experiência-memória-formação, na Universidade Estadual Paulista- UNESP, Instituto de Biociências, Rio Claro, financiamento CAPES (2023). Professora dos anos iniciais na SME de Rio Claro-SP, atual. Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia, na Universidade Estadual Paulista, UNESP, Instituto de Biociências, Rio Claro (2019). Graduada em artes visuais, Centro Universitário Claretiano (2024). Foi bolsista PIBID (Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência) no Subprojeto "A Contribuição da Literatura nos Processos Formativos no Contexto Escolar", UNESP- Rio Claro (2017-2018). Foi bolsista no Projeto Núcleo de Ensino- Práticas culturais no contexto escolar: Literatura e contação de histórias, UNESP- Rio Claro ( 2018- 2019). Atuou como voluntária no Projeto de Extensão: Educação em direitos humanos na Educação de Jovens e Adultos, UNESP- Rio Claro (2019-2022).Participou como colaboradora de pesquisa no Projeto de extensão: Educação em Direitos Humanos e Medidas Socioeducativas, UNESP- Rio Claro em parceria com a fundação casa de São Carlos-SP (2022). Participa do Grupo de Estudos Escola, Formação e Alteridade (GREEFA), vinculado ao GEPLinguagens, cadastrado no CNPq, UNESP- Rio Claro. Colabora com o Projeto Enegrecendo a Academia do Coletivo Dandaras, para ações afirmativas na pós-graduação no PPGES e PPGER (Programa de Pós-graduação em Ensino e Relações Étnico-Raciais)-UFSB. Também participa do Centro Latino-Americano de Estudos em Cultura (CLAEC). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em arte-educação, práticas culturais de contação de histórias e literatura, educação em Direitos Humanos,e o Graffiti como contralinguagem de reexistência.

References

ADORNO, S. Ética e violência: Adolescentes, crime e violência. In: ABRAMO, H.W.; FREITAS, M. V.V.; SPÓSITO, M. P. (Org.). Juventude em debate. São Paulo. Cortez. p. 97-110. 2002.

ALMEIDA, J. A. M. de. Sobre Anamorfose: identidade e emancipação na velhice. Tese Doutorado. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo. 2005. Disponível em: https://tede2.pucsp.br/handle/handle/17083. Acesso em: 02 fev. 2023.

AGUIAR, W.M. J.; OZELLA, S. Núcleos de significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Psicologia: Ciência e Profissão. Brasília. v. 26, n. 2. 2006.

AGUIAR, W.M. J.; OZELLA, S. A apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos núcleos de significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília. v. 94, n. 236, p. 299-322, 2013.

BRASIL, Estatuto da Criança e do Adolescente - ECA. Artigo 121 da Lei nº 8.069 de 13 de julho de 1990.

BRASIL, Presidência da República. Ministério da Mulher, Família e Direitos Humanos. Levantamento nacional SINASE 2017. 2019. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/crianca-e-adolescente/LevantamentoAnualdoSINASE2017.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.

BRITO, F. S. Mulher chefe de família: um estudo de gênero sobre a família monoparental feminina. 2008 Revista Urutágua, n. 15. Disponível em: http://www.urutagua.uem.br/015/15brito.htm. Acesso em: 20 out. 2023.

CARONE, I. A dialética marxista: uma leitura epistemológica. In S. T. M. Lane & W. Codo (Orgs.), Psicologia Social: o homem em movimento (pp. 20-30). São Paulo: Brasiliense. (Original publicado em 1984). 2004.

CARVALHO, A. M. B. Escolarização de adolescentes em cumprimento de medida socioeducativa de internação: estudo bibliográfico. 2015. Dissertação de Mestrado. UNIVERSIDADE DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=2550530. Acesso em: 20 out. 2023.

CIAMPA, A. C. BRASIL Identidade humana como metamorfose: a questão da família e do trabalho e a crise de sentido no mundo moderno. Interações, São Paulo, v. 3, nº. 6, p. 87-101, jul/dez. 1998.

COSTA, C. S. S.; ALBERTO, M. F. P.; SILVA, E. B. F. L. Vivências nas Medidas Socioeducativas: Possibilidades para o Projeto de Vida dos Jovens. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/gGk76g3HvbkQ95Y6G6ryGKB/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 out. 2023.

D’ALVA, R. E. Teatro hip-hop: a performance poética do atorMC. São Paulo. Perspectiva. 2014.

DAYRELL, J. A MÚSICA ENTRA EM CENA: O RAP E O FUNK NA SOCIALIZAÇÃO DA JUVENTUDE EM BELO HORIZONTE. Dissertação Doutorado. Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). São Paulo. 2001. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/6c04/1b1765113030830a3d1ecf3f8f3ba4874bf7.pdf. Acesso em: 30 jan. 2023.

DUDH, Declaração Universal dos Direitos Humanos. 1948. Resolução 217 A III.

EVARISTO, C. A gente combinamos de não morrer. In: EVARISTO, Conceição. Olhos d’água. Rio de Janeiro: Pallas. Fundação Biblioteca Nacional. 2016.

FREITAS, D. S. de. apud AFONSO, L. Slam Resistência: poesia, cidadania e insurgência. Artigo. Universidade Federal de Alfenas. Alfenas. 2019. Disponível em: http://old.scielo.br/pdf/elbc/n59/2316-4018-elbc-59-e5915.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.

GALDEANO, A. P.; ALMEIDA, R. TRÁFICO DE DROGAS ENTRE AS PIORES FORMAS DE TRABALHO INFANTIL. Mercados, famílias e rede de proteção social. CEBRAP – Centro Brasileiro de Análise e Planejamento. NEU – Núcleo de Etnografias Urbanas. 2018.

IPEA. INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA. ATLAS DA VIOLÊNCIA 2021.GOVERNO FEDERAL. MINISTÉRIO DA ECONÔMIA. 2021.

LIMA, A. F. Metamorfose, Anamorfose e Reconhecimento Perverso: a identidade na perspectiva da psicologia social crítica. São Paulo. FAPESP. EDU. 2010.

MARQUES, E. de S. A.; CARVALHO, Maria Vilani Cosme de. Prática educativa bem-sucedida na escola: reflexões com base em L. S. Vigotski e Baruch de Espinosa. Rev. Bras. Educ. [online]. 2017, vol.22, n.71, e227169. Epub Nov 13, 2017. ISSN 1413-2478. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/bDCVWkKnRDcRNKGpRZLvcHP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 9 nov. 2022.

MARTIN, V. L. de R.; BUENO, A. de G. Slam e o direito à cidade: notas a partir do Slam da Guilhermina e do Slam Resistência Aletria, Belo Horizonte/MG, v. 31, n. 4, p. 51-71, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/download/33516/29286/116219. Acesso em: 20 jan. 2023.

MARTINS, A. F. P. CRIANÇAS E ADOLESCENTES EM TRABALHO INFANTIL NO TRÁFICO DE DROGAS: VISIBILIZAR PARA PROTEGER. SCIAS. Direitos Humanos e Educação. Belo Horizonte/MG, v.3, n.2, p. 111-130, jul/dez. 2020. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/sciasdireitoshumanoseducacao/article/view/5131/317. Acesso em: 07 jan. 2023.

NEVES, C. A. de B. SLAMS – LETRAMENTOS LITERÁRIOS DE REEXISTÊNCIA AO/NO MUNDO CONTEMPORÂNEO Linha D'Água (Online), São Paulo. v. 30, n. 2, p. 92-112. out. 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.11606/issn.2236-4242.v30i2p92-112. Acesso em: 20 jan. 2023.

SOMERS-WILLET, S. B.A. “Slam Poetry: Ambivalence, Gender and Authenticity in ‘Slam’”. In: Text, Practice and Performance III, p.37-63. 2001.

SOUZA L. A.; COSTA L. F. O SIGNIFICADO DE MEDIDAS SOCIOEDUCATIVAS PARA ADOLESCENTES PRIVADOS DE LIBERDADE. 2012. Disponível em: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0123-91552012000200009. Acesso em: 20 out. 2023.

TAVARES, B. F.; BÉRIA, J. U.; LIMA, M. S. de. Prevalência do uso de drogas e desempenho escolar entre adolescentes. 2001. Revista de Saúde Pública. 35(2), 150-158. Disponível em: http://www.scielosp.org/pdf/rsp/v35n2/4399.pdf. Acesso em: 20 out. 2023.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. Ed.7. São Paulo. Atlas, 1997.

Published

2024-11-05

How to Cite

Coppi, S. de F. C., Silva, M. C. da, & Arruda, V. S. de. (2024). Poetry Slam in socioeducation, Life-Words in Transform(action). InterAção, 15(3), e88425. https://doi.org/10.5902/2357797588425